Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2INTSEMLU Global Teacher - Med feltarbeid i Tanzania

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått 120 studiepoeng innenfor grunnskolelærerutdanning

Emnets innhold
  • Utviklingsteorier 
  • Historie, økonomi og politikk i Tanzania 
  • Innføring til komparativ utdanning    
  • Globalisering og dekolonialisering i utdanning 
  • Kulturforståelse og feltarbeid i annen kultur.   
  • Pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til sentrale aspekter i den globale maktbalanse og historie knyttet til utdanning, kolonialisme og imperialisme
  • kjenner til politisk, økonomisk og sosial utvikling i Sør - med fokus i Tanzania.
  • kjenner til trender i utdanningshistorie i Norge og Tanzania 
  • kjenner til ulike utviklingsteorier og pedagogiske teorier knyttet til nord-sør maktperspektiver
  • kjenner til forskningsmetoder og feltarbeid i en annen kultur
Ferdigheter

Studenten

  • kan samhandle og kommunisere med mennesker fra ulike kulturer i en utdannings- og profesjonskontekst
  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn fra ulike kultur- og språkbakgrunn
  • kan utveksle synspunkter om sentrale politiske, økonomiske og kulturelle problemstillinger i et globalt perspektiv 
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, egen kultur og politisk ståsted i møte med andre
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i en interkulturell kontekst
  • kan planlegge og gjennomføre et feltarbeid i en annen kultur
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende teoretisk kunnskap for å forstå og fremme læring i ulike kulturelle kontekster
  • kan drøfte årsaker til ulikhet og skjev ressursfordeling i utdanning og samfunn, lokalt og globalt
  • kan drøfte utdanning i internasjonal og globale perspektiver
  • kan vise interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett sosial, kulturell eller nasjonal tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning skjer før og etter opphold i utlandet ved:

  • intensiv samlingsundervisning ved semesterstart før utreise
  • refleksjonsseminar og oppgaveveiledning etter utenlandsoppholdet 
  • det vil være en veksling mellom forelesninger, seminarer med refleksjon i gruppe, framlegg, ekskursjoner og digitale ressurser avhengig av de ulike kontekstene
  • veiledning under utenlandsopphold

Studenten forventes å være i utlandet i minst 3 måneder. 5 uker skal vies til feltarbeid knyttet til undervisning eller tilsvarende pedagogisk arbeid i lokale skoler.

Partnerinstitusjoner følger opp studenter under hele opphold både i feltarbeid på skoler og i veiledning av arbeidskrav under oppholdet.

Hovedarbeidsspråk i Tanzania er engelsk. Studenter må påregne reisekostnader i forbindelse med feltarbeid.

Arbeidskrav
  • 75% obligatorisk fremmøte til all undervisning og feltarbeid både hjemme og i utlandet
  • Et individuelt muntlig framlegg knyttet til problemstilling og planen til den foreslåtte prosjektoppgaven før utreise
  • 3 måneder opphold i Tanzania hvor av minimum 5 uker skal vies til feltarbeid i skole
  • Samle data til prosjektarbeid
Vurdering
  • En individuell prosjektoppgave med problemstilling fra skoler i Tanzania
  • Justerende, individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk