2INTSEMLU Global Teacher - Med feltarbeid i Tanzania
- Emnekode2INTSEMLU
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Bestått 120 studiepoeng innenfor grunnskolelærerutdanning
 
- Utviklingsteorier
 - Historie, økonomi og politikk i Tanzania
 - Innføring til komparativ utdanning
 - Globalisering og dekolonialisering i utdanning
 - Kulturforståelse og feltarbeid i annen kultur.
 - Pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til sentrale aspekter i den globale maktbalanse og historie knyttet til utdanning, kolonialisme og imperialisme
 - kjenner til politisk, økonomisk og sosial utvikling i Sør - med fokus i Tanzania.
 - kjenner til trender i utdanningshistorie i Norge og Tanzania
 - kjenner til ulike utviklingsteorier og pedagogiske teorier knyttet til nord-sør maktperspektiver
 - kjenner til forskningsmetoder og feltarbeid i en annen kultur
 
Studenten
- kan samhandle og kommunisere med mennesker fra ulike kulturer i en utdannings- og profesjonskontekst
 - kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn fra ulike kultur- og språkbakgrunn
 - kan utveksle synspunkter om sentrale politiske, økonomiske og kulturelle problemstillinger i et globalt perspektiv
 - kan reflektere kritisk over egne verdier, egen kultur og politisk ståsted i møte med andre
 - kan planlegge og gjennomføre undervisning i en interkulturell kontekst
 - kan planlegge og gjennomføre et feltarbeid i en annen kultur
 
Studenten
- kan anvende teoretisk kunnskap for å forstå og fremme læring i ulike kulturelle kontekster
 - kan drøfte årsaker til ulikhet og skjev ressursfordeling i utdanning og samfunn, lokalt og globalt
 - kan drøfte utdanning i internasjonal og globale perspektiver
 - kan vise interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett sosial, kulturell eller nasjonal tilhørighet
 - kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
 
Undervisning skjer før og etter opphold i utlandet ved:
- intensiv samlingsundervisning ved semesterstart før utreise
 - refleksjonsseminar og oppgaveveiledning etter utenlandsoppholdet
 - det vil være en veksling mellom forelesninger, seminarer med refleksjon i gruppe, framlegg, ekskursjoner og digitale ressurser avhengig av de ulike kontekstene
 - veiledning under utenlandsopphold
 
Studenten forventes å være i utlandet i minst 3 måneder. 5 uker skal vies til feltarbeid knyttet til undervisning eller tilsvarende pedagogisk arbeid i lokale skoler.
Partnerinstitusjoner følger opp studenter under hele opphold både i feltarbeid på skoler og i veiledning av arbeidskrav under oppholdet.
Hovedarbeidsspråk i Tanzania er engelsk. Studenter må påregne reisekostnader i forbindelse med feltarbeid.
- 75% obligatorisk fremmøte til all undervisning og feltarbeid både hjemme og i utlandet
 - Et individuelt muntlig framlegg knyttet til problemstilling og planen til den foreslåtte prosjektoppgaven før utreise
 - 3 måneder opphold i Tanzania hvor av minimum 5 uker skal vies til feltarbeid i skole
 - Samle data til prosjektarbeid
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
- En individuell prosjektoppgave med problemstilling fra skoler i Tanzania
 - Justerende, individuell muntlig eksamen.
 
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet