2INTSEMLU Global Teacher - Med feltarbeid i Tanzania
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Bestått 120 studiepoeng innenfor grunnskolelærerutdanning
- Utviklingsteorier
- Historie, økonomi og politikk i Tanzania
- Innføring til komparativ utdanning
- Globalisering og dekolonialisering i utdanning
- Kulturforståelse og feltarbeid i annen kultur.
- Pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til sentrale aspekter i den globale maktbalanse og historie knyttet til utdanning, kolonialisme og imperialisme
- kjenner til politisk, økonomisk og sosial utvikling i Sør - med fokus i Tanzania.
- kjenner til trender i utdanningshistorie i Norge og Tanzania
- kjenner til ulike utviklingsteorier og pedagogiske teorier knyttet til nord-sør maktperspektiver
- kjenner til forskningsmetoder og feltarbeid i en annen kultur
Studenten
- kan samhandle og kommunisere med mennesker fra ulike kulturer i en utdannings- og profesjonskontekst
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn fra ulike kultur- og språkbakgrunn
- kan utveksle synspunkter om sentrale politiske, økonomiske og kulturelle problemstillinger i et globalt perspektiv
- kan reflektere kritisk over egne verdier, egen kultur og politisk ståsted i møte med andre
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i en interkulturell kontekst
- kan planlegge og gjennomføre et feltarbeid i en annen kultur
Studenten
- kan anvende teoretisk kunnskap for å forstå og fremme læring i ulike kulturelle kontekster
- kan drøfte årsaker til ulikhet og skjev ressursfordeling i utdanning og samfunn, lokalt og globalt
- kan drøfte utdanning i internasjonal og globale perspektiver
- kan vise interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett sosial, kulturell eller nasjonal tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
Undervisning skjer før og etter opphold i utlandet ved:
- intensiv samlingsundervisning ved semesterstart før utreise
- refleksjonsseminar og oppgaveveiledning etter utenlandsoppholdet
- det vil være en veksling mellom forelesninger, seminarer med refleksjon i gruppe, framlegg, ekskursjoner og digitale ressurser avhengig av de ulike kontekstene
- veiledning under utenlandsopphold
Studenten forventes å være i utlandet i minst 3 måneder. 5 uker skal vies til feltarbeid knyttet til undervisning eller tilsvarende pedagogisk arbeid i lokale skoler.
Partnerinstitusjoner følger opp studenter under hele opphold både i feltarbeid på skoler og i veiledning av arbeidskrav under oppholdet.
Hovedarbeidsspråk i Tanzania er engelsk. Studenter må påregne reisekostnader i forbindelse med feltarbeid.
- 75% obligatorisk fremmøte til all undervisning og feltarbeid både hjemme og i utlandet
- Et individuelt muntlig framlegg knyttet til problemstilling og planen til den foreslåtte prosjektoppgaven før utreise
- 3 måneder opphold i Tanzania hvor av minimum 5 uker skal vies til feltarbeid i skole
- Samle data til prosjektarbeid
- En individuell prosjektoppgave med problemstilling fra skoler i Tanzania
- Justerende, individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet