2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk
- Emnekode2BSTMS-1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2BPRAS-1-1 Praksis 1. studieår eller tilsvarende, må være bestått.
- Utvikling av barns tallbegrep
- Tallsystemer og posisjonssystemet
- Geometri og måling i plan og rom
- Problemløsning og utforskning
- Barnelitteraturens framvekst og historie
- Analyse, vurdering, formidling og resepsjon av barnelitteratur i ulike sjangrer, teksttyper og medier
- Barnelitteratur og danning
- Barns egen kultur
- Barns språkutvikling, også flerspråklig utvikling, muntlig og skriftlig
- Tale- og skriftspråkstimulering i et språkmangfoldsperspektiv
- Barns utvikling av dialogiske ferdigheter
- Samtalens betydning i arbeid med språk, tekst og matematikk
- Vurdering av barns språklige og matematiske utvikling
- Digitale ressurser og estetiske uttrykk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
- har kunnskap om hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
- har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner, herunder samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, spesielt tall, rom og form
- har kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
- har kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
- har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
Studenten
- kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
- er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
- kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
- kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- kan formidle positive holdninger til matematikk, språk, språkmangfold og lesing
- innehar profesjonsfaglig digital kompetanse
Studenten
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
- er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
- Forelesninger og seminar
- Studentaktive læringsformer, individuelt og i gruppe
- Veiledning
- Selvstudium
- Bruk av digital læringsplattform Canvas
- Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse
- Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL2
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
- Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
- Planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis med skriftlig grupperapport
- En lengre individuell fagtekst på hovedmål
- En kortere individuell fagtekst på sidemål
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) | 100% |
Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.