2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk
- Emnekode2BSTMS-1
 - Studiepoeng20
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAS-1-1 Praksis 1. studieår eller tilsvarende, må være bestått.
 
- Utvikling av barns tallbegrep
 - Tallsystemer og posisjonssystemet
 - Geometri og måling i plan og rom
 - Problemløsning og utforskning
 - Barnelitteraturens framvekst og historie
 - Analyse, vurdering, formidling og resepsjon av barnelitteratur i ulike sjangrer, teksttyper og medier
 - Barnelitteratur og danning
 - Barns egen kultur
 - Barns språkutvikling, også flerspråklig utvikling, muntlig og skriftlig
 - Tale- og skriftspråkstimulering i et språkmangfoldsperspektiv
 - Barns utvikling av dialogiske ferdigheter
 - Samtalens betydning i arbeid med språk, tekst og matematikk
 - Vurdering av barns språklige og matematiske utvikling
 - Digitale ressurser og estetiske uttrykk
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
 - har kunnskap om hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
 - har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner, herunder samisk fortellertradisjon
 - har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, spesielt tall, rom og form
 - har kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
 - har kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
 - har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
 
Studenten
- kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
 - er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
 - kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
 - kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
 - kan formidle positive holdninger til matematikk, språk, språkmangfold og lesing
 - innehar profesjonsfaglig digital kompetanse
 
Studenten
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
 - kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
 - er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
 - mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
 
- Forelesninger og seminar
 - Studentaktive læringsformer, individuelt og i gruppe
 - Veiledning
 - Selvstudium
 - Bruk av digital læringsplattform Canvas
 - Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse
 - Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL2
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
 - Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
 - Planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis med skriftlig grupperapport
 - En lengre individuell fagtekst på hovedmål
 - En kortere individuell fagtekst på sidemål
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 48 Time(r)  | 100%  | 
Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.