2BNHBS-1 Natur, helse og bevegelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Lek og læringsaktiviteter for barn i naturen til ulike årstider
- Kroppslighet, motorikk og sansing
- Fysiske fenomener
- Fysisk, psykisk og sosial helse i barnehagen – helsefremmende arbeid
- Arbeid med økologi og bærekraftig utvikling, fra jord til bord
- Tilrettelegging av ulike miljø for lek, læring og fellesskap
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barn sin bruk av kropp og sanser i lek, læring og danning, og om hvordan man kan skape rom for dette
- har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barn
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barns nærmiljø og sammenhengene i naturen
- har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
- har kunnskap om mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
- har kunnskap om menneskekroppen, motorikk, helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
- har kunnskap om nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere og reflektere om dette sammen med barn
- kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
- kan legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
- kan skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og håndtere ulykker på en hensiktsmessig måte og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
- kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforskning, lek og bevegelse sammen med barn
Studenten
- kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse
- er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
- Praktiske øvelser individuelt og i gruppe, ute og inne
- Forelesninger
- Veiledning
- Bruk av digital læringsplattform Canvas
- Praksis som læringsarena, se emneplan praksis
- Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL1
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
- Inntil 4 individuelle arbeidskrav, skriftlig og/eller muntlig
- Inntil 5 arbeidskrav i grupper, skriftlig og/eller muntlig
- Praksisoppgave
- Aktivitet mellom samlingene
Individuell, skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet