2BNHBS-1 Natur, helse og bevegelse
- Emnekode2BNHBS-1
 - Studiepoeng20
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Lek og læringsaktiviteter for barn i naturen til ulike årstider
 - Kroppslighet, motorikk og sansing
 - Fysiske fenomener
 - Fysisk, psykisk og sosial helse i barnehagen – helsefremmende arbeid
 - Arbeid med økologi og bærekraftig utvikling, fra jord til bord
 - Tilrettelegging av ulike miljø for lek, læring og fellesskap
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barn sin bruk av kropp og sanser i lek, læring og danning, og om hvordan man kan skape rom for dette
 - har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barn
 - har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barns nærmiljø og sammenhengene i naturen
 - har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
 - har kunnskap om mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
 - har kunnskap om menneskekroppen, motorikk, helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
 - har kunnskap om nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
 
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere og reflektere om dette sammen med barn
 - kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
 - kan legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
 - kan skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og håndtere ulykker på en hensiktsmessig måte og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
 - kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforskning, lek og bevegelse sammen med barn
 
Studenten
- kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse
 - er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid
 - kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
 
- Praktiske øvelser individuelt og i gruppe, ute og inne
 - Forelesninger
 - Veiledning
 - Bruk av digital læringsplattform Canvas
 - Praksis som læringsarena, se emneplan praksis
 - Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL1
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
 - Inntil 4 individuelle arbeidskrav, skriftlig og/eller muntlig
 - Inntil 5 arbeidskrav i grupper, skriftlig og/eller muntlig
 - En praksisoppgave i gruppe
 - Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 6 Time(r)  | 100%  | 
Individuell, skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet