2BNHBS-1 Natur, helse og bevegelse

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Lek og læringsaktiviteter for barn i naturen til ulike årstider
  • Kroppslighet, motorikk og sansing
  • Fysiske fenomener
  • Fysisk, psykisk og sosial helse i barnehagen – helsefremmende arbeid
  • Arbeid med økologi og bærekraftig utvikling, fra jord til bord
  • Tilrettelegging av ulike miljø for lek, læring og fellesskap

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn sin bruk av kropp og sanser i lek, læring og danning, og om hvordan man kan skape rom for dette
  • har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barn
  • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barns nærmiljø og sammenhengene i naturen
  • har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
  • har kunnskap om mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
  • har kunnskap om menneskekroppen, motorikk, helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
  • har kunnskap om nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske naturen og eksperimentere og reflektere om dette sammen med barn
  • kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
  • kan legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
  • kan skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og håndtere ulykker på en hensiktsmessig måte og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
  • kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforskning, lek og bevegelse sammen med barn
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse
  • er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Praktiske øvelser individuelt og i gruppe, ute og inne
  • Forelesninger
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform Canvas
  • Praksis som læringsarena, se emneplan praksis
  • Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL1

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
  • Inntil 4 individuelle arbeidskrav, skriftlig og/eller muntlig
  • Inntil 5 arbeidskrav i grupper, skriftlig og/eller muntlig
  • En praksisoppgave i gruppe
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres. 
Vurdering

Individuell, skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk