2BKKKC-2 Kunst, kultur og kreativitet

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAC-1-1 Praksis 1. studieår eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Estetiske praksiser og kunstfaglige aktiviteter i barnehagen
  • Estetisk oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner
  • Ulike kunst- og kulturuttrykk
  • Lek, improvisasjon, komposisjon og bevegelse
  • Spill på instrumenter, sang og dans
  • To- og tredimensjonal forming
  • Dramaforløp, fortelling og teater for og med barn

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende elementer, kunstneriske virkemidler og arbeidsmåter innen drama, forming og musikk
  • har kunnskap om lek, kreativitet og improvisasjon og hvordan dette kan skape motivasjon, identitet og selvoppfatning
  • har kunnskap om hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, utvikling, læring og danning
  • har kunnskap om kultur av, med og for barn samt kulturarv i flerkulturelle perspektiver
Ferdigheter

Studenten

  • kan organisere og skape miljøer i barnehagens inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
  • anvender ulike redskaper, instrumenter, teknikker og materialer både i planlagte og spontane estetiske samspill med barn
  • bruker leken som grunnlag for kunstneriske uttrykk
  • bruker sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
  • kan organisere et inkluderende, mangfoldig og stimulerende kulturfellesskap der varierte estetiske uttrykksformer har sin naturlige plass
Generell kompetanse

Studenten

  • ser barns mangeartede estetiske uttrykk som grunnlag for demokratisk deltakelse
  • kan stimulere barns estetiske væremåte og livsmestring
  • kan reflektere over barnehagelærerens ansvar som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
  • kan bygge på utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Arbeids- og undervisningsformer
  • Praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer og medier i verksteder, musikkrom og dramasaler, både individuelt og i gruppe
  • Forelesninger
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring, BULL2

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
  • En individuell oppgave i forbindelse med praksis
  • Ett tverrfaglig praktisk prosjekt i gruppe
  • Inntil tre enfaglige arbeider, nærmere presisert i undervisningsplanen 
Vurdering

Individuell eksamen som består av en praktisk, muntlig presentasjon av forberedt materiale og samtale med sensor. Presentasjonen knyttes til teoretisk og praktisk arbeid i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk