2BKKKC-2 Kunst, kultur og kreativitet
- Emnekode2BKKKC-2
 - Studiepoeng20
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAC-1-1 Praksis 1. studieår eller tilsvarende, må være bestått
 
- Estetiske praksiser og kunstfaglige aktiviteter i barnehagen
 - Estetisk oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner
 - Ulike kunst- og kulturuttrykk
 - Lek, improvisasjon, komposisjon og bevegelse
 - Spill på instrumenter, sang og dans
 - To- og tredimensjonal forming
 - Dramaforløp, fortelling og teater for og med barn
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende elementer, kunstneriske virkemidler og arbeidsmåter innen drama, forming og musikk
 - har kunnskap om lek, kreativitet og improvisasjon og hvordan dette kan skape motivasjon, identitet og selvoppfatning
 - har kunnskap om hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, utvikling, læring og danning
 - har kunnskap om kultur av, med og for barn samt kulturarv i flerkulturelle perspektiver
 
Studenten
- kan organisere og skape miljøer i barnehagens inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
 - anvender ulike redskaper, instrumenter, teknikker og materialer både i planlagte og spontane estetiske samspill med barn
 - bruker leken som grunnlag for kunstneriske uttrykk
 - bruker sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
 - kan organisere et inkluderende, mangfoldig og stimulerende kulturfellesskap der varierte estetiske uttrykksformer har sin naturlige plass
 
Studenten
- ser barns mangeartede estetiske uttrykk som grunnlag for demokratisk deltakelse
 - kan stimulere barns estetiske væremåte og livsmestring
 - kan reflektere over barnehagelærerens ansvar som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
 - kan bygge på utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
 
- Praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer og medier i verksteder, musikkrom og dramasaler, både individuelt og i gruppe
 - Forelesninger
 - Veiledning
 - Bruk av Canvas
 - Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring, BULL2
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
 - En individuell oppgave i forbindelse med praksis
 - Ett tverrfaglig praktisk prosjekt i gruppe
 - Inntil tre enfaglige arbeider, nærmere presisert i undervisningsplanen
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell eksamen som består av en praktisk, muntlig presentasjon av forberedt materiale og samtale med sensor. Presentasjonen knyttes til teoretisk og praktisk arbeid i emnet.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.