2BFSLFS-1 Barnespråk, barnelitteratur og barnekultur

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk og 2BKKKS-2 Kunst, kultur og kreativitet, eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
  • Flerspråklige læringsmiljø i barnehagen
  • De yngste barnas språkutvikling
  • Kartlegging og vurdering av barns språkferdigheter
  • Nyere bildebøker i møte med barnehagens litterære tradisjon
  • Skrift- og bildekultur i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
  • Tidlig skriving og tidlig lesing
  • Vurdering og formidling av barnelitteratur
  • Litteratur for de yngste barna
  • Utvikling av språklig bevissthet
  • Barns møter med litterære tekster i ulike sjangrer og medier
  • Barnelyrikk og sanglyrikk
  • Barnestemmens særlige kvaliteter
  • Vurdering og formidling av ulike musikkuttrykk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om nyere teorier og forskning om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, særlig i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om vurdering av barns språkferdigheter
  • har kunnskap om barnelitterære sjangrer i ulike medier
  • har kunnskap om barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
  • har kunnskap om barns medfødte musikalitet
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere rundt sin og andres rolle som språklige rollemodeller
  • kan organisere et inkluderende, variert og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov
  • kan sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens litteratur- og tekstformidling
  • kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer i ulike medier
  • kan tilrettelegge for barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
  • kan forholde seg kritisk og kreativt til IKT som didaktisk verktøy i arbeidet med språk og litteratur
  • kan tilrettelegge for at barn utvikler sin musikalitet 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere og reflektere over barnehagens arbeid med litteratur, språk- og musikkdidaktikk, særlig i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
  • kan kommunisere og drøfte litteratur-, språk- og musikkdidaktiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • forholder seg aktivt til nyere forskning på barnelitteratur, barnespråk og barnekultur
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarundervisning
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Veiledning
  • Praksis som læringsarena, 2 uker

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
  • Individuell planlegging og gjennomføring av opplegg i praksis
  • En praksisrapport
  • En individuell fagtekst
  • Et muntlig framlegg knyttet til praksis
  • Aktivitet mellom samlinger som fremgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
  • Inntil 3 mindre oppgaver, se undervisningsplan
Eksamen
  • Individuell mappeinnlevering som teller 50 % av den samlede karakteren i emnet. Mappen skal bestå av to obligatoriske, individuelle skriftlige arbeider. Det ene er en praksisrapport knyttet til individuell planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis, det andre er en individuell fagtekst. Mappen skal avspeile bredden i fordypningen.
  • Individuell muntlig eksamen som teller 50 % av den samlede karakteren i emnet.  

Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Det gis én sluttkarakter.  

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
50%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk