2BFSLFS-1 Barnespråk, barnelitteratur og barnekultur
- Emnekode2BFSLFS-1
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk og 2BKKKS-2 Kunst, kultur og kreativitet, eller tilsvarende
 
- Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
 - Flerspråklige læringsmiljø i barnehagen
 - De yngste barnas språkutvikling
 - Kartlegging og vurdering av barns språkferdigheter
 - Nyere bildebøker i møte med barnehagens litterære tradisjon
 - Skrift- og bildekultur i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
 - Tidlig skriving og tidlig lesing
 - Vurdering og formidling av barnelitteratur
 - Litteratur for de yngste barna
 - Utvikling av språklig bevissthet
 - Barns møter med litterære tekster i ulike sjangrer og medier
 - Barnelyrikk og sanglyrikk
 - Barnestemmens særlige kvaliteter
 - Vurdering og formidling av ulike musikkuttrykk
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om nyere teorier og forskning om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, særlig i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
 - har kunnskap om vurdering av barns språkferdigheter
 - har kunnskap om barnelitterære sjangrer i ulike medier
 - har kunnskap om barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
 - har kunnskap om barns medfødte musikalitet
 
Studenten
- kan reflektere rundt sin og andres rolle som språklige rollemodeller
 - kan organisere et inkluderende, variert og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov
 - kan sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens litteratur- og tekstformidling
 - kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer i ulike medier
 - kan tilrettelegge for barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
 - kan forholde seg kritisk og kreativt til IKT som didaktisk verktøy i arbeidet med språk og litteratur
 - kan tilrettelegge for at barn utvikler sin musikalitet
 
Studenten
- kan vurdere og reflektere over barnehagens arbeid med litteratur, språk- og musikkdidaktikk, særlig i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
 - kan kommunisere og drøfte litteratur-, språk- og musikkdidaktiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
 - forholder seg aktivt til nyere forskning på barnelitteratur, barnespråk og barnekultur
 
- Forelesninger
 - Seminarundervisning
 - Studentaktivitet individuelt og i gruppe
 - Bruk av læringsplattformen Canvas
 - Veiledning
 - Praksis som læringsarena, 2 uker
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
 - Individuell planlegging og gjennomføring av opplegg i praksis
 - En praksisrapport
 - En individuell fagtekst
 - Et muntlig framlegg knyttet til praksis
 - Aktivitet mellom samlinger som fremgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
 - Inntil 3 mindre oppgaver, se undervisningsplan
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 50%  | |||
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 50%  | 
- Individuell mappeinnlevering som teller 50 % av den samlede karakteren i emnet. Mappen skal bestå av to obligatoriske, individuelle skriftlige arbeider. Det ene er en praksisrapport knyttet til individuell planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis, det andre er en individuell fagtekst. Mappen skal avspeile bredden i fordypningen.
 - Individuell muntlig eksamen som teller 50 % av den samlede karakteren i emnet.
 
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Det gis én sluttkarakter.