2BFLRBC-1 Mulighetsrommet - natur, bevegelse og matematikk

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BNHBC-1 Natur, helse og bevegelse og 2BSTMC-2 Språk, tekst og matematikk, eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Fagligpedagogisk ledelse, designbasert læringsformer, mulighetsrommet
  • Befaringskompetanse knyttet til naturkunnskap og friluftsliv til ulike årstider
  • Matematikk, naturfag og bevegelse ute og inne
  • Førstehjelp og sikkerhet ved ferdsel i natur
  • Multimodale representasjoner og tallbegrepet
  • Utforsking og problemløsning
  • Hverdagsteknologi, bevegelsesforsterkere, programmering, leker med bevegelige deler
  • Naturlekeplass
  • Hage og høsting

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barns lek og bevegelsesglede kan være en inngangsport til utforsking, eksperimentering, undring og læring
  • har kunnskap om hvordan naturvitenskapelige, matematiske og bevegelsesfaglige begreper og tenkemåter er midler til å strukturere, organisere og forstå seg selv og omverdenen
  • har kunnskap om naturfenomener som kan være aktuelle å utforske sammen med barn i barnehagealder
  • har inngående kunnskap om ulike prinsipper i bruk i hverdagsteknologi og bevegelsesforsterkere
  • har kunnskap om matematikk som verktøy for å løse problemer i hverdagsaktiviteter og lek
  • har kunnskap om dyrking av vekster og drift av en hage tilpasset barn og høstingsfriluftsliv
  • har inngående kunnskap om barns matematiske utvikling med særlig vekt på utvalgte deler av barns tallbegrep.
  • har kunnskap om uterommet som mulighetsrom – friluftslivstradisjoner, samt hvordan natur kan brukes for friluftsaktiviteter for barn
  • har kunnskap om utvalgte typer nisjebarnehager
Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme nysgjerrighet og støtte barns undringsprosesser og skapende aktivitet
  • kan stimulere, motivere og støtte barns evne til problemløsning
  • skal kunne se, oppdage og videreutvikle faglige muligheter i barns hverdagsaktiviteter i lek og samspill
  • kan legge til rette for de yngste barnas læringsprosesser
  • kan arbeide både inne og i uterommet, inneha utvidet befaringskompetanse og ferdigheter for å tilrettelegge læringsmiljøet og praktisere friluftsliv i varierte miljøer for egen del og sammen med barn
  • kan styrke barns interesse og nysgjerrighet for tall gjennom å berike deres barnehagehverdag med matematiske ideer og samtaler
  • kan anvende sin kunnskap om pedagogiske prosesser til å lede og veilede prosjekter og utviklingsarbeid knyttet til natur-, matematikk- og bevegelsesfag i barnehagen
  • kan utforske natur og eksperimentere med hverdagsteknologi og bevegelsesforsterkere sammen med barn og kan synliggjøre matematikkfaget som problemløsningsverktøy
  • kan etablere, utvikle og ivareta en hage tilpasset barn og en naturlekeplass
  • kan vurdere og utarbeide rutiner for trygghet og sikkerhet i og utenfor barnehagens område
Generell kompetanse

Studenten

  • er en ressursperson for faglig arbeid med matematikk, naturfag og bevegelse i barnehagen
  • kan ta ansvar for, støtte opp under og legge til rette for aktiviteter som tar utgangspunkt i barnas utforskertrang, undring og spørsmål i fagdidaktisk arbeid i barnehagen
  • kan legge til rette for å videreføre fagsamtaler knyttet til barns nysgjerrighet og undring og fremstå som en kompetent med-undrer
  • har utviklet en holdning til natur-, matematikk- og bevegelsesfag som innebærer at kandidaten ser fagene som viktige redskap i læringsprosesser og kilde til lek, læring og danning
  • har utviklet evne til kritisk tenkning og kunne gjøre etiske vurderinger av informasjon om og anvendelse av natur-, matematikk- og bevegelsesfaglige tema i samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminar
  • Studentaktive læringsformer, individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Bruk av digital læringsplattform Canvas
  • Praksis som læringsarena

 

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Obligatoriske aktiviteter
  • 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres. 
  • Inntil fem arbeidskrav, muntlig og/eller skriftlig, individuelt/i gruppe. Ett av arbeidskravene skal knyttes til praksisperioden.
Eksamen

Individuell muntlig eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk