2BFLRBC-1 Mulighetsrommet - natur, bevegelse og matematikk
- Emnekode2BFLRBC-1
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BNHBC-1 Natur, helse og bevegelse og 2BSTMC-2 Språk, tekst og matematikk, eller tilsvarende
 
- Fagligpedagogisk ledelse, designbasert læringsformer, mulighetsrommet
 - Befaringskompetanse knyttet til naturkunnskap og friluftsliv til ulike årstider
 - Matematikk, naturfag og bevegelse ute og inne
 - Førstehjelp og sikkerhet ved ferdsel i natur
 - Multimodale representasjoner og tallbegrepet
 - Utforsking og problemløsning
 - Hverdagsteknologi, bevegelsesforsterkere, programmering, leker med bevegelige deler
 - Naturlekeplass
 - Hage og høsting
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan barns lek og bevegelsesglede kan være en inngangsport til utforsking, eksperimentering, undring og læring
 - har kunnskap om hvordan naturvitenskapelige, matematiske og bevegelsesfaglige begreper og tenkemåter er midler til å strukturere, organisere og forstå seg selv og omverdenen
 - har kunnskap om naturfenomener som kan være aktuelle å utforske sammen med barn i barnehagealder
 - har inngående kunnskap om ulike prinsipper i bruk i hverdagsteknologi og bevegelsesforsterkere
 - har kunnskap om matematikk som verktøy for å løse problemer i hverdagsaktiviteter og lek
 - har kunnskap om dyrking av vekster og drift av en hage tilpasset barn og høstingsfriluftsliv
 - har inngående kunnskap om barns matematiske utvikling med særlig vekt på utvalgte deler av barns tallbegrep.
 - har kunnskap om uterommet som mulighetsrom – friluftslivstradisjoner, samt hvordan natur kan brukes for friluftsaktiviteter for barn
 - har kunnskap om utvalgte typer nisjebarnehager
 
Studenten
- kan fremme nysgjerrighet og støtte barns undringsprosesser og skapende aktivitet
 - kan stimulere, motivere og støtte barns evne til problemløsning
 - skal kunne se, oppdage og videreutvikle faglige muligheter i barns hverdagsaktiviteter i lek og samspill
 - kan legge til rette for de yngste barnas læringsprosesser
 - kan arbeide både inne og i uterommet, inneha utvidet befaringskompetanse og ferdigheter for å tilrettelegge læringsmiljøet og praktisere friluftsliv i varierte miljøer for egen del og sammen med barn
 - kan styrke barns interesse og nysgjerrighet for tall gjennom å berike deres barnehagehverdag med matematiske ideer og samtaler
 - kan anvende sin kunnskap om pedagogiske prosesser til å lede og veilede prosjekter og utviklingsarbeid knyttet til natur-, matematikk- og bevegelsesfag i barnehagen
 - kan utforske natur og eksperimentere med hverdagsteknologi og bevegelsesforsterkere sammen med barn og kan synliggjøre matematikkfaget som problemløsningsverktøy
 - kan etablere, utvikle og ivareta en hage tilpasset barn og en naturlekeplass
 - kan vurdere og utarbeide rutiner for trygghet og sikkerhet i og utenfor barnehagens område
 
Studenten
- er en ressursperson for faglig arbeid med matematikk, naturfag og bevegelse i barnehagen
 - kan ta ansvar for, støtte opp under og legge til rette for aktiviteter som tar utgangspunkt i barnas utforskertrang, undring og spørsmål i fagdidaktisk arbeid i barnehagen
 - kan legge til rette for å videreføre fagsamtaler knyttet til barns nysgjerrighet og undring og fremstå som en kompetent med-undrer
 - har utviklet en holdning til natur-, matematikk- og bevegelsesfag som innebærer at kandidaten ser fagene som viktige redskap i læringsprosesser og kilde til lek, læring og danning
 - har utviklet evne til kritisk tenkning og kunne gjøre etiske vurderinger av informasjon om og anvendelse av natur-, matematikk- og bevegelsesfaglige tema i samfunnet
 
- Forelesninger og seminar
 - Studentaktive læringsformer, individuelt og i gruppe
 - Veiledning
 - Selvstudium
 - Bruk av digital læringsplattform Canvas
 - Praksis som læringsarena
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres.
 - Inntil fem arbeidskrav, muntlig og/eller skriftlig, individuelt/i gruppe. Ett av arbeidskravene skal knyttes til praksisperioden.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.