Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2BFINTSEM-1 Internasjonalt semester

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 120 studiepoeng innenfor barnehagelærerutdanningen

Emnets innhold
  • Aktuelle teorier om forsking generelt og om feltarbeidsmetoder
  • Sosialantropologiske perspektiver
  • Kulturforskjeller mellom Norge og det aktuelle landet
  • Kommunikasjon i et globalt perspektiv
  • Samfunnsperspektiver og utdanningssystem i det aktuelle landet studenten skal til
  • Barnehagearbeid i det aktuelle landet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om feltarbeidsmetoder
  • har kunnskap om sosialantropologiske perspektiver
  • har kunnskap om kulturforskjeller
  • har kunnskap om kommunikasjon i et globalt perspektiv
  • har kunnskap om det aktuelle landet studenten skal til
  • har kunnskap om barnehager i det aktuelle landet 
Ferdigheter

Studenten

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn med annen kultur- og språkbakgrunn
  • kan delta i pedagogisk arbeid i barnehager i det aktuelle landet
  • kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
  • kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
  • kan lede pedagogiske prosesser i arbeid med barn i det aktuelle landet
  • kan planlegge og gjennomføre enkle undervisningssituasjoner for ansatte i barnehagene i det aktuelle landet
  • kan utføre kartleggingsoppgaver knyttet til enkeltbarnehager med mål om å utvikle kunnskap om barnehager i det aktuelle landet
  • kan utføre kartleggingsoppgaver med komparativt innhold 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan vise toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
  • kan formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning og aktiviteter
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Praksisopphold i utlandet, knyttet til barnehager og utdanningsinstitusjon
  • Rapportskriving

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav
  • All undervisning før utreise er obligatorisk.
  • Et individuelt muntlig framlegg knyttet til foreslåtte problemstillinger før utreise
  • Arrangere workshop for barnehageansatte
  • Delta i nettsamtale
  • En skriftlig oppgave knyttet til praksisfortelling
  • Deltagelse på midtveisseminar
  • Veiledet og vurdert praksis i 10 dager = 60 timer
  • Arbeid i barnehage som en del av oppholdet, 40-45 dager som også dekker kravet om 10 dager praksis i fordypningen
Vurdering
  • Individuell muntlig eksamen, teller 40 % av samlet karakter.
  • Skriftlig rapport, teller 60 % av samlet karakter. Rapporten kan leveres individuelt eller to og to. Ved gruppeinnlevering står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
               

Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
40%
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
60%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk