2BFINTSEM-1 Internasjonalt semester
- Emnekode2BFINTSEM-1
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 120 studiepoeng innenfor barnehagelærerutdanningen
 
- Aktuelle teorier om forsking generelt og om feltarbeidsmetoder
 - Sosialantropologiske perspektiver
 - Kulturforskjeller mellom Norge og det aktuelle landet
 - Kommunikasjon i et globalt perspektiv
 - Samfunnsperspektiver og utdanningssystem i det aktuelle landet studenten skal til
 - Barnehagearbeid i det aktuelle landet
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om feltarbeidsmetoder
 - har kunnskap om sosialantropologiske perspektiver
 - har kunnskap om kulturforskjeller
 - har kunnskap om kommunikasjon i et globalt perspektiv
 - har kunnskap om det aktuelle landet studenten skal til
 - har kunnskap om barnehager i det aktuelle landet
 
Studenten
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn med annen kultur- og språkbakgrunn
 - kan delta i pedagogisk arbeid i barnehager i det aktuelle landet
 - kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
 - kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
 - kan lede pedagogiske prosesser i arbeid med barn i det aktuelle landet
 - kan planlegge og gjennomføre enkle undervisningssituasjoner for ansatte i barnehagene i det aktuelle landet
 - kan utføre kartleggingsoppgaver knyttet til enkeltbarnehager med mål om å utvikle kunnskap om barnehager i det aktuelle landet
 - kan utføre kartleggingsoppgaver med komparativt innhold
 
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
 - kan vise toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
 - kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
 - kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
 - kan formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
 
- Forelesning og aktiviteter
 - Studentaktivitet individuelt og i gruppe
 - Veiledning
 - Bruk av læringsplattformen Canvas
 - Praksisopphold i utlandet, knyttet til barnehager og utdanningsinstitusjon
 - Rapportskriving
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på universitetet og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- All undervisning før utreise er obligatorisk.
 - Et individuelt muntlig framlegg knyttet til foreslåtte problemstillinger før utreise
 - Arrangere workshop for barnehageansatte
 - Delta i nettsamtale
 - En skriftlig oppgave knyttet til praksisfortelling
 - Deltagelse på midtveisseminar
 - Veiledet og vurdert praksis i 10 dager = 60 timer
 - Arbeid i barnehage som en del av oppholdet, 40-45 dager som også dekker kravet om 10 dager praksis i fordypningen
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 40%  | |||
Oppgave  | ECTS - A-F  | Gruppe/Individuell (1 - 2)  | 60%  | 
- Individuell muntlig eksamen, teller 40 % av samlet karakter.
 - Skriftlig rapport, teller 60 % av samlet karakter. Rapporten kan leveres individuelt eller to og to. Ved gruppeinnlevering står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
 
Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.