Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2BFBBUC-1 Bærekraftige barnehagepraksiser

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BBULLC-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2, 2BNHBC-1 Natur, helse og bevegelse og 2BKKKC-2 Kunst, kultur og kreativitet, eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Perspektiver for kritisk tenkning
  • Prosesser som bidrar til kritisk tenkning hvor kropp og affekt er sentralt.
  • Barns estetiske væremåte og uttrykksformer
  • Bærekraftig utvikling som verdiperspektiv
  • Naturmaterialer som utgangspunkt for barns estetiske læreprosesser
  • Gjenbruksmaterialer som styrker og fremmer barns kreative kompetanse
  • Ansvarlig forbruk, miljøavtrykk og bærekraftig ressursbruk
  • Likeverd, rettferdighet, likestilling, solidaritet og redusering av ulikheter
  • Perspektiver på ivaretakelse av verdens miljø og mangfold
  • Økologiske problemstillinger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike perspektiver for å kunne re-tenke etiske og bærekraftige levemåter i egne liv og i pedagogiske barnehagepraksiser
  • har kunnskap om lek som inngang til og ivaretakelse av bærekraftige perspektiver i barnehagen
  • har kunnskap om hvordan omgivelser og materialer gjennom estetiske læreprosesser kan være drivkraft for barnehagepraksiser der bærekraftig utvikling er sentralt
  • kjenner til hvordan bærekraftig utvikling presenteres i relevante nasjonale og internasjonale føringsdokumenter
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning om bærekraft med relevans for barnehagelærerprofesjonen
Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for at barn får en begynnende forståelse av å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet
  • kan bidra til læringsfellesskap der barn kan medvirke i egen og andres danning
  • kan erverve kunnskap om og erfaringer med å arbeide flerfaglig, tverrfaglig og utforskende       
  • kan anvende sin kunnskap om pedagogiske prosesser til å lede og veilede prosjekter knyttet til bærekraft for alle barn i barnehagen
  • kan anvende sin kunnskap om bærekraft som del av barnehagens hverdagspraksis og verdigrunnlag
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk rundt bærekraftig utvikling
  • kan integrere bærekraftig tenkning i pedagogisk praksis i barnehage
  • kan i samarbeid med barn og personalet arbeide med å planlegge, lede og skape barnehagepraksiser for bærekraftig utvikling
  • kan legge til rette for at barna får bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser, danning og lek knyttet til bærekraftig utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
  • Prosjektarbeid
  • Dialogforelesning
  • Gruppearbeid
  • Individuelt skriftlig arbeid
  • Ekskursjoner
  • Praktisk arbeid
  • Verkstedarbeid

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav
  • 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres. 
  • Et skriftlig individuelt arbeidskrav, inngår som del av mappe.
  • Inntil to praktiske arbeidskrav med muntlig eller skriftlig refleksjon i gruppe. Inngår som del av mappe.
  • Tverrfaglig arbeidskrav knyttet til praksis, inngår som del av mappe.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk