2BFBBUC-1 Bærekraftige barnehagepraksiser
- Emnekode2BFBBUC-1
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BBULLC-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2, 2BNHBC-1 Natur, helse og bevegelse og 2BKKKC-2 Kunst, kultur og kreativitet, eller tilsvarende
 
- Perspektiver for kritisk tenkning
 - Prosesser som bidrar til kritisk tenkning hvor kropp og affekt er sentralt.
 - Barns estetiske væremåte og uttrykksformer
 - Bærekraftig utvikling som verdiperspektiv
 - Naturmaterialer som utgangspunkt for barns estetiske læreprosesser
 - Gjenbruksmaterialer som styrker og fremmer barns kreative kompetanse
 - Ansvarlig forbruk, miljøavtrykk og bærekraftig ressursbruk
 - Likeverd, rettferdighet, likestilling, solidaritet og redusering av ulikheter
 - Perspektiver på ivaretakelse av verdens miljø og mangfold
 - Økologiske problemstillinger
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike perspektiver for å kunne re-tenke etiske og bærekraftige levemåter i egne liv og i pedagogiske barnehagepraksiser
 - har kunnskap om lek som inngang til og ivaretakelse av bærekraftige perspektiver i barnehagen
 - har kunnskap om hvordan omgivelser og materialer gjennom estetiske læreprosesser kan være drivkraft for barnehagepraksiser der bærekraftig utvikling er sentralt
 - kjenner til hvordan bærekraftig utvikling presenteres i relevante nasjonale og internasjonale føringsdokumenter
 - kjenner til nasjonal og internasjonal forskning om bærekraft med relevans for barnehagelærerprofesjonen
 
Studenten
- kan legge til rette for at barn får en begynnende forståelse av å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet
 - kan bidra til læringsfellesskap der barn kan medvirke i egen og andres danning
 - kan erverve kunnskap om og erfaringer med å arbeide flerfaglig, tverrfaglig og utforskende
 - kan anvende sin kunnskap om pedagogiske prosesser til å lede og veilede prosjekter knyttet til bærekraft for alle barn i barnehagen
 - kan anvende sin kunnskap om bærekraft som del av barnehagens hverdagspraksis og verdigrunnlag
 
Studenten
- kan reflektere kritisk rundt bærekraftig utvikling
 - kan integrere bærekraftig tenkning i pedagogisk praksis i barnehage
 - kan i samarbeid med barn og personalet arbeide med å planlegge, lede og skape barnehagepraksiser for bærekraftig utvikling
 - kan legge til rette for at barna får bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser, danning og lek knyttet til bærekraftig utvikling
 
- Prosjektarbeid
 - Dialogforelesning
 - Gruppearbeid
 - Individuelt skriftlig arbeid
 - Ekskursjoner
 - Praktisk arbeid
 - Verkstedarbeid
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres.
 - Et skriftlig individuelt arbeidskrav, inngår som del av mappe.
 - Inntil to praktiske arbeidskrav med muntlig eller skriftlig refleksjon i gruppe. Inngår som del av mappe.
 - Tverrfaglig arbeidskrav knyttet til praksis, inngår som del av mappe.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.