29VPBHG30 Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning

Emnets innhold

Emnet er bygd opp av to temaer.

Tema 1: Praksisveilederrollen – hva innebærer den? 

  • Veiledning som redskap for profesjonsutvikling 

  • Veiledningsteorier og metoder 

  • Praksisveiledning 

  • Rammeplan for barnehagen 

  • Rammeplan for barnehagelærerutdanningen 

  • Kommunikasjon og samspillsteorier 

Tema 2: Veiledning i barnehageprofesjonen 

  • Progresjon i profesjonsutvikling 

  • Kollektive utviklings- og læringsprosesser 

  • Praksisveilederrollen 

  • Profesjonsetikk 

  • Kunnskapsløftet, og overgang fra barnehage til skole 

  • Overgang fra utdanning til yrke

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om Rammeplan for barnehager og kjennskap til hvordan rammeplanen kan bidra til kontinuitet i hele opplæringsløpet 

  • har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling 

  • har avansert kunnskap om ulike veiledertradisjoner 

  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen og profesjonsutøvelsen som barnehagelærer 

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse til å belyse og reflektere over praksisveiledningen 

  • har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til praksisveiledning 

  • har inngående kunnskap om kollektive utviklings- og læringsprosesser 

 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser samt reflektere over egen veilederrolle 

  • kan bruke ulike veiledningsteorier og metoder både individuelt og i gruppeveiledning 

  • kan lytte, utfordre, støtte og skape progresjon i studentenes profesjonsutvikling 

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forskningsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i samsvar med profesjonsetiske normer 

  • kan gjennomføre veiledningssekvenser knyttet til kontinuitet i opplæringsløpet når det gjelder overgang fra barnehage og skole 

  • kan gjennomføre kollektive læreprosesser for profesjonsutvikling 

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere praksisveiledning som støtter studenten i egen profesjonsutvikling og som deltaker i kollektive læringsprosesser i praksisbarnehagen 

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning for profesjonsutvikling 

  • kan analysere og forholde seg kritisk til profesjonsetiske normer 

  • kan kommunisere faglige profesjonsetiske dilemmaer i praksisfeltet 

Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger 

  • Seminarer 

  • Gruppearbeid 

  • Bruk av nettet som læringsverktøy 

  • Veiledningsøvelser 

  • Erfaringsutveksling 

  • Skriftlige og muntlige arbeider 

  • Faglig veiledning 

  • Nettverksmøter mellom samlinger 
     

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. 

Obligatoriske aktiviteter
  • Deltakelse på alle samlingsdager 

  • To skriftlige refleksjonsnotat 

  • Deltakelse i tre nettverkssamlinger i studiegrupper med felles refleksjon over oppgitte temaer 

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger med studenter (skriftlig) 

  • Et gruppearbeid i form av en muntlig gjennomføring 

  • En individuell skriftlig oppgave 

Eksamen

Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over fem virkedager

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
VUVEI Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage
30
01.08.2023
Enkelte samlingsdager gjennomføres sammen med VUVEI.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk