29VPBHG30 Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Emnekode29VPBHG30
 - Studiepoeng30
 - Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning
 
Emnet er bygd opp av to temaer.
Tema 1: Praksisveilederrollen – hva innebærer den?
-  
Veiledning som redskap for profesjonsutvikling
 -  
Veiledningsteorier og metoder
 -  
Praksisveiledning
 -  
Rammeplan for barnehagen
 -  
Rammeplan for barnehagelærerutdanningen
 
-  
Kommunikasjon og samspillsteorier
 
Tema 2: Veiledning i barnehageprofesjonen
-  
Progresjon i profesjonsutvikling
 -  
Kollektive utviklings- og læringsprosesser
 -  
Praksisveilederrollen
 
-  
Profesjonsetikk
 -  
Kunnskapsløftet, og overgang fra barnehage til skole
 -  
Overgang fra utdanning til yrke
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-  
har inngående kunnskap om Rammeplan for barnehager og kjennskap til hvordan rammeplanen kan bidra til kontinuitet i hele opplæringsløpet
 -  
har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling
 
-  
har avansert kunnskap om ulike veiledertradisjoner
 -  
har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen og profesjonsutøvelsen som barnehagelærer
 -  
kan anvende forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse til å belyse og reflektere over praksisveiledningen
 -  
har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til praksisveiledning
 -  
har inngående kunnskap om kollektive utviklings- og læringsprosesser
 
Studenten
-  
kan planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser samt reflektere over egen veilederrolle
 -  
kan bruke ulike veiledningsteorier og metoder både individuelt og i gruppeveiledning
 -  
kan lytte, utfordre, støtte og skape progresjon i studentenes profesjonsutvikling
 
-  
kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forskningsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i samsvar med profesjonsetiske normer
 -  
kan gjennomføre veiledningssekvenser knyttet til kontinuitet i opplæringsløpet når det gjelder overgang fra barnehage og skole
 -  
kan gjennomføre kollektive læreprosesser for profesjonsutvikling
 
Studenten
-  
kan analysere praksisveiledning som støtter studenten i egen profesjonsutvikling og som deltaker i kollektive læringsprosesser i praksisbarnehagen
 -  
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning for profesjonsutvikling
 -  
kan analysere og forholde seg kritisk til profesjonsetiske normer
 -  
kan kommunisere faglige profesjonsetiske dilemmaer i praksisfeltet
 
-  
Forelesninger
 
-  
Seminarer
 -  
Gruppearbeid
 -  
Bruk av nettet som læringsverktøy
 -  
Veiledningsøvelser
 -  
Erfaringsutveksling
 
-  
Skriftlige og muntlige arbeider
 -  
Faglig veiledning
 -  
Nettverksmøter mellom samlinger
 
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen.
-  
Deltakelse på alle samlingsdager
 -  
To skriftlige refleksjonsnotat
 -  
Deltakelse i tre nettverkssamlinger i studiegrupper med felles refleksjon over oppgitte temaer
 -  
Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger med studenter (skriftlig)
 -  
Et gruppearbeid i form av en muntlig gjennomføring
 
-  
En individuell skriftlig oppgave
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 5 Dag(er)  | 
  | 100%  | 
Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over fem virkedager
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar | 
|---|---|---|---|
VUVEI Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage   | 30  | 01.08.2023  | Enkelte samlingsdager gjennomføres sammen med VUVEI.   |