29VPBHG30 Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet er bygd opp av to temaer.

Tema 1: Praksisveilederrollen – hva innebærer den?

  • Veiledning som redskap for profesjonsutvikling
  • Veiledningsteorier og metoder
  • Praksisveiledning
  • Rammeplan for barnehagen
  • Rammeplan for barnehagelærerutdanningen
  • Kommunikasjon og samspillsteorier

Tema 2: Veiledning i barnehageprofesjonen

  • Progresjon i profesjonsutvikling
  • Kollektive utviklings- og læringsprosesser
  • Praksisveilederrollen
  • Profesjonsetikk
  • Kunnskapsløftet og overgang barnehage og skole
  • Overgang fra utdanning til yrke

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om Rammeplan for barnehager og kjennskap til hvordan rammeplan kan bidra til kontinuitet i hele opplæringsløpet
  • har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling
  • har avansert kunnskap om ulike veiledertradisjoner
  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen og profesjonsutøvelsen som barnehagelærer
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse til å belyse og reflektere over praksisveiledningen
  • har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til praksisveiledning
  • har inngående kunnskap om kollektive utviklings- og læringsprosesser
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser samt reflektere over egen veilederrolle
  • kan bruke ulike veiledningsteorier og metoder både individuelt og i gruppeveiledning
  • kan lytte, utfordre, støtte og skape progresjon i studentenes profesjonsutvikling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forskningsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i samsvar med profesjonsetiske normer
  • kan gjennomføre veiledningssekvenser knyttet til kontinuitet i opplæringsløpet når det gjelder overgang fra barnehage og skole
  • kan gjennomføre kollektive læreprosesser for profesjonsutvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere praksisveiledning som støtter studenten i egen profesjonsutvikling og som deltaker i kollektive læringsprosesser i praksisbarnehagen
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning for profesjonsutvikling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til profesjonsetiske normer
  • kan kommunisere faglige profesjonsetiske dilemmaer i praksisfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Bruk av nettet som læringsverktøy
  • Veiledningsøvelser
  • Erfaringsutveksling
  • Skriftlige og muntlige arbeider
  • Faglig veiledning
  • Nettverksmøter mellom samlinger

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen.

Arbeidskrav
  • Deltakelse på alle samlingsdager
  • To skriftlige logger
  • Deltakelse i 2 nettdiskusjoner over et oppgitt emne. Hver kandidat har et hovedinnlegg og responderer på minst to andre innlegg
  • Deltakelse i tre nettverkssamlinger i studiegrupper med felles refleksjon over oppgitte temaer
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger med studenter (skriftlig)
  • Et gruppearbeid i form av en muntlig framføring
Vurdering

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke som vurderes med graderte bokstavkarakter fra AF, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Uke(r)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk