29VPBHG30 Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet er bygd opp av to temaer.
Tema 1: Praksisveilederrollen – hva innebærer den?
- Veiledning som redskap for profesjonsutvikling
- Veiledningsteorier og metoder
- Praksisveiledning
- Rammeplan for barnehagen
- Rammeplan for barnehagelærerutdanningen
- Kommunikasjon og samspillsteorier
Tema 2: Veiledning i barnehageprofesjonen
- Progresjon i profesjonsutvikling
- Kollektive utviklings- og læringsprosesser
- Praksisveilederrollen
- Profesjonsetikk
- Kunnskapsløftet og overgang barnehage og skole
- Overgang fra utdanning til yrke
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om Rammeplan for barnehager og kjennskap til hvordan rammeplan kan bidra til kontinuitet i hele opplæringsløpet
- har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling
- har avansert kunnskap om ulike veiledertradisjoner
- har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen og profesjonsutøvelsen som barnehagelærer
- kan anvende forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse til å belyse og reflektere over praksisveiledningen
- har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til praksisveiledning
- har inngående kunnskap om kollektive utviklings- og læringsprosesser
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser samt reflektere over egen veilederrolle
- kan bruke ulike veiledningsteorier og metoder både individuelt og i gruppeveiledning
- kan lytte, utfordre, støtte og skape progresjon i studentenes profesjonsutvikling
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forskningsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i samsvar med profesjonsetiske normer
- kan gjennomføre veiledningssekvenser knyttet til kontinuitet i opplæringsløpet når det gjelder overgang fra barnehage og skole
- kan gjennomføre kollektive læreprosesser for profesjonsutvikling
Studenten
- kan analysere praksisveiledning som støtter studenten i egen profesjonsutvikling og som deltaker i kollektive læringsprosesser i praksisbarnehagen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning for profesjonsutvikling
- kan analysere og forholde seg kritisk til profesjonsetiske normer
- kan kommunisere faglige profesjonsetiske dilemmaer i praksisfeltet
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppearbeid
- Bruk av nettet som læringsverktøy
- Veiledningsøvelser
- Erfaringsutveksling
- Skriftlige og muntlige arbeider
- Faglig veiledning
- Nettverksmøter mellom samlinger
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen.
- Deltakelse på alle samlingsdager
- To skriftlige logger
- Deltakelse i 2 nettdiskusjoner over et oppgitt emne. Hver kandidat har et hovedinnlegg og responderer på minst to andre innlegg
- Deltakelse i tre nettverkssamlinger i studiegrupper med felles refleksjon over oppgitte temaer
- Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger med studenter (skriftlig)
- Et gruppearbeid i form av en muntlig framføring
En individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke som vurderes med graderte bokstavkarakter fra AF, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 1 Uke(r) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet