29LSUVM-2 Andrespråkslæring med fokus på skrivekyndighet
- Emnekode29LSUVM-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emnet 29LSUVM-1 Andrespråkslæring med fokus på skriftkyndighet må være bestått for at kandidaten kan framstille seg for eksamen
- Litterasitet
- Teori om undervisning for voksne uten skolegang
- Numerasitet
- Lese- og skrivevansker på andrespråket
- Læringsressurser, både analoge og digitale
- Vurdering av språk-, lese- og skriveferdigheter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om litterasitet og alfabetiseringspraksis i et globalt, lokalt og individuelt perspektiv
- har kunnskap om voksne uten skolegang som nå skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter på skolen
- har kunnskap om numerasitet
- har kunnskap om lese- og skrivevansker på andrespråket
- har kunnskap om vurdering av lese-, skrive- og språkferdigheter, inklusive Det felles europeiske rammeverket for språk
- har kjennskap til egnete læringsressurser for unge og voksne minoritetsspråklige
- har kunnskap om lese- og skriveopplæring på digitale medier
- har kunnskap om nettpedagogikk, digitale læringsverktøy og digitale læringsressurser relatert til språkopplæring
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i muntlig norsk uten at skrift er et sentralt redskap
- kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i lesing og skriving for unge og voksne minoritetsspråklige uten skolegang
- kan bruke adekvate læringsressurser, både digitale og analoge
- kan vurdere læringsutbytte og arbeidsmåter sammen med deltakerne
- kan vurdere tester og kartleggingsverktøy
- kan vurdere lese- og skrive- og språkferdigheter og gi deltakerne konstruktive tilbakemeldinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte nettbaserte læringsaktiviteter og digitale undervisningsopplegg relatert til språkopplæring
Studenten
- kan arbeide selvstendig og reflektert for å stimulere unge og voksne med liten skolebakgrunn til skriftlig og muntlig språkbruk
- kan begrunne egne didaktiske valg ut fra erfaringer og kunnskaper
- kan gjennomføre undervisning og vurdering som styrker deltakernes mestringsfølelse, selvtillit og identitet
- har forståelse for ulike måter å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter på
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Arbeids- og undervisningsformer i studiet består av forelesninger, gruppearbeid, nettseminarer, selvstudium, oppgaveskriving, bruk av universitetets digitale læringsplattform til formidling av fagstoff, informasjon og kommunikasjon utenom samlinger.
Deltakelse på samlingsdagene: Krav om 75% deltakelse
To nettseminarer.
Skisse til individuell prosjektrapport.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 50% | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50% |
Eksamen er todelt og består av individuell prosjektrapport og individuell muntlig eksamen. Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. De to eksamenene vektes likt. Begge eksamener må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.