29LSUVM-2 Andrespråkslæring med fokus på skrivekyndighet
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emnet 29LSUVM-1 Andrespråkslæring med fokus på skriftkyndighet må være bestått for at kandidaten kan framstille seg for eksamen
- Litterasitet
- Teori om undervisning for voksne uten skolegang
- Numerasitet
- Lese- og skrivevansker på andrespråket
- Læringsressurser, både analoge og digitale
- Vurdering av språk-, lese- og skriveferdigheter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om litterasitet og alfabetiseringspraksis i et globalt, lokalt og individuelt perspektiv
- har kunnskap om voksne uten skolegang som nå skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter på skolen
- har kunnskap om numerasitet
- har kunnskap om lese- og skrivevansker på andrespråket
- har kunnskap om vurdering av lese-, skrive- og språkferdigheter, inklusive Det felles europeiske rammeverket for språk
- har kjennskap til egnete læringsressurser for unge og voksne minoritetsspråklige
- har kunnskap om lese- og skriveopplæring på digitale medier
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i muntlig norsk uten at skrift er et sentralt redskap
- kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i lesing og skriving for unge og voksne minoritetsspråklige uten skolegang
- kan bruke adekvate læringsressurser, både digitale og analoge
- kan vurdere læringsutbytte og arbeidsmåter sammen med deltakerne
- kan vurdere tester og kartleggingsverktøy
- kan vurdere lese- og skrive- og språkferdigheter og gi deltakerne konstruktive tilbakemeldinger
Studenten
- kan arbeide selvstendig og reflektert for å stimulere unge og voksne med liten skolebakgrunn til skriftlig og muntlig språkbruk
- kan begrunne egne didaktiske valg ut fra erfaringer og kunnskaper
- kan gjennomføre undervisning og vurdering som styrker deltakernes mestringsfølelse, selvtillit og identitet
- har forståelse for ulike måter å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter på
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Arbeids- og undervisningsformer i studiet består av forelesninger, gruppearbeid, nettseminarer, selvstudium, oppgaveskriving, bruk av høgskolens digitale læringsplattform Canvas til formidling av fagstoff, informasjon og kommunikasjon utenom samlinger.
Deltakelse på alle samlingsdagene
To nettseminarer.
Skisse til individuell prosjektrapport.
Eksamen er todelt og består av individuell prosjektrapport og individuell muntlig eksamen. Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. De to eksamenene vektes likt. Begge eksamener må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 50% | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50% |