Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

29LSUVM-2 Andrespråkslæring med fokus på skrivekyndighet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emnet 29LSUVM-1 Andrespråkslæring med fokus på skriftkyndighet må være bestått for at kandidaten kan framstille seg for eksamen

Emnets innhold
  • Litterasitet 
  • Teori om undervisning for voksne uten skolegang 
  • Numerasitet
  • Lese- og skrivevansker på andrespråket
  • Læringsressurser, både analoge og digitale
  • Vurdering av språk-, lese- og skriveferdigheter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om litterasitet og alfabetiseringspraksis i et globalt, lokalt og individuelt perspektiv
  • har kunnskap om voksne uten skolegang som nå skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter på skolen 
  • har kunnskap om numerasitet
  • har kunnskap om lese- og skrivevansker på andrespråket
  • har kunnskap om vurdering av lese-, skrive- og språkferdigheter, inklusive Det felles europeiske rammeverket for språk
  • har kjennskap til egnete læringsressurser for unge og voksne minoritetsspråklige
  • har kunnskap om lese- og skriveopplæring på digitale medier
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i muntlig norsk uten at skrift er et sentralt redskap
  • kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i lesing og skriving for unge og voksne minoritetsspråklige uten skolegang
  • kan bruke adekvate læringsressurser, både digitale og analoge
  • kan vurdere læringsutbytte og arbeidsmåter sammen med deltakerne
  • kan vurdere tester og kartleggingsverktøy
  • kan vurdere lese- og skrive- og språkferdigheter og gi deltakerne konstruktive tilbakemeldinger
Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og reflektert for å stimulere unge og voksne med liten skolebakgrunn til skriftlig og muntlig språkbruk
  • kan begrunne egne didaktiske valg ut fra erfaringer og kunnskaper
  • kan gjennomføre undervisning og vurdering som styrker deltakernes mestringsfølelse, selvtillit og identitet
  • har forståelse for ulike måter å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter på

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i studiet består av forelesninger,  gruppearbeid, nettseminarer, selvstudium, oppgaveskriving, bruk av høgskolens digitale læringsplattform Canvas til formidling av fagstoff, informasjon og kommunikasjon utenom samlinger. 

 

Arbeidskrav

Deltakelse på alle samlingsdagene

To nettseminarer.

Skisse til individuell prosjektrapport.

Vurdering

Eksamen er todelt og består av individuell prosjektrapport og individuell muntlig eksamen.  Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. De to eksamenene vektes likt. Begge eksamener må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
50%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk