29LSUVM-1 Andrespråkslæring med fokus på skriftkyndighet
- Emnekode29LSUVM-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Andrespråkslæring
- Språktypologi
- Teori om lese- og skriveutvikling på et andrespråk
- Flerspråklighet
- Lover
- Læreplaner og styringsdokumenter
- Etikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om andrespråkslæring
- har kunnskap om lese- og skriveteorier og lese- og skrivemetoder og utfordringene i lese- og skriveutviklingen når norsk er andrespråket
- kjenner til ulike alfabet og ortografiske mønstre
- har kunnskap om tanke- og kunnskapsutvikling på to språk
- har kunnskap om flerspråklighet, og om å bruke flere språk i undervisningen
- har kunnskap om relevante læreplaner og styringsdokumenter
- har kunnskap om språktypologi og det norske språksystemet
- har kunnskap om etiske perspektiver knyttet til undervisning av unge og voksne minoritetsspråklige
- har kunnskap om nettpedagogikk, digitale læringsverktøy og digitale læringsressurser relatert til språkopplæring
Studenten
- kan i noen grad planlegge og gjennomføre undervisning i muntlig norsk uten at skrift er et sentralt redskap
- kan i noen grad planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i lesing og skriving for unge og voksne minoritetsspråklige uten skolegang
- kan legge til rette for flerspråklige praksiser i klasserommet
- kan planlegge og gjennomføre varierte nettbaserte læringsaktiviteter og digitale undervisningsopplegg relatert til språkopplæring
Studenten
- kan i noen grad arbeide for å stimulere unge og voksne med liten skolebakgrunn til skriftlig og muntlig språkbruk
- kan i noen grad begrunne egne didaktiske valg ut fra erfaringer og kunnskaper
- kan møte voksne deltakere med respekt, interesse og kunnskaper om deres bakgrunn
- kan i noen grad gjennomføre undervisning og vurdering som styrker deltakernes mestringsfølelse, selvtillit og identitet
- har forståelse for likheter og forskjeller i kulturelle uttrykk og handlinger
Arbeids- og undervisningsformer i studiet består av forelesninger, gruppearbeid, nettseminarer, selvstudium, oppgaveskriving med respons, bruk av universitetets digitale læringsplattform til formidling av fagstoff, informasjon og kommunikasjon utenom samlinger.
Deltakelse på alle samlingsdager: 75 %
To individuelle skriftlige fagtekster (inngår i eksamensmappa).
To nettseminar.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Mappeeksamen. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet