29LSUVM-1 Andrespråkslæring med fokus på skriftkyndighet

    • Emnekode
      29LSUVM-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Andrespråkslæring
  • Språktypologi
  • Teori om lese- og skriveutvikling på et andrespråk
  • Flerspråklighet
  • Lover
  • Læreplaner og styringsdokumenter
  • Etikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om andrespråkslæring
  • har kunnskap om lese- og skriveteorier og lese- og skrivemetoder og utfordringene i lese- og skriveutviklingen når norsk er andrespråket
  • kjenner til ulike alfabet og ortografiske mønstre
  • har kunnskap om tanke- og kunnskapsutvikling på to språk
  • har kunnskap om flerspråklighet, og om å bruke flere språk i undervisningen
  • har kunnskap om relevante læreplaner og styringsdokumenter
  • har kunnskap om språktypologi og det norske språksystemet
  • har kunnskap om etiske perspektiver knyttet til undervisning av unge og voksne minoritetsspråklige
  • har kunnskap om nettpedagogikk, digitale læringsverktøy og digitale læringsressurser relatert til språkopplæring
Ferdigheter

Studenten

  • kan i noen grad planlegge og gjennomføre undervisning i muntlig norsk uten at skrift er et sentralt redskap
  • kan i noen grad planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i lesing og skriving for unge og voksne minoritetsspråklige uten skolegang
  • kan legge til rette for flerspråklige praksiser i klasserommet
  • kan planlegge og gjennomføre varierte nettbaserte læringsaktiviteter og digitale undervisningsopplegg relatert til språkopplæring
Generell kompetanse

Studenten

  • kan i noen grad arbeide for å stimulere unge og voksne med liten skolebakgrunn til skriftlig og muntlig språkbruk
  • kan i noen grad begrunne egne didaktiske valg ut fra erfaringer og kunnskaper
  • kan møte voksne deltakere med respekt, interesse og kunnskaper om deres bakgrunn
  • kan i noen grad gjennomføre undervisning og vurdering som styrker deltakernes mestringsfølelse, selvtillit og identitet
  • har forståelse for likheter og forskjeller i kulturelle uttrykk og handlinger
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i studiet består av forelesninger, gruppearbeid, nettseminarer, selvstudium, oppgaveskriving med respons, bruk av universitetets digitale læringsplattform til formidling av fagstoff, informasjon og kommunikasjon utenom samlinger.

Obligatoriske aktiviteter

Deltakelse på alle samlingsdager: 75 %
To individuelle skriftlige fagtekster (inngår i eksamensmappa).
To nettseminar.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Eksamen

Mappeeksamen. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Norsk som andrespråk med vekt på lese- og skriveopplæring for voksne
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)