Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

29LSUVM-1 Andrespråkslæring med fokus på skriftkyndighet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Andrespråkslæring
  • Språktypologi
  • Teori om lese- og skriveutvikling på et andrespråk
  • Flerspråklighet
  • Lover
  • Læreplaner og styringsdokumenter
  • Etikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om andrespråkslæring
  • har kunnskap om lese- og skriveteorier og lese- og skrivemetoder og utfordringene i lese- og skriveutviklingen når norsk er andrespråket
  • kjenner til ulike alfabet og ortografiske mønstre
  • har kunnskap om tanke- og kunnskapsutvikling på to språk
  • har kunnskap om flerspråklighet, og om å bruke flere språk i undervisningen
  • har kunnskap om relevante læreplaner og styringsdokumenter
  • har kunnskap om språktypologi og det norske språksystemet
  • har kunnskap om etiske perspektiver knyttet til undervisning av unge og voksne minoritetsspråklige
Ferdigheter

Studenten

  • kan i noen grad planlegge og gjennomføre undervisning i muntlig norsk uten at skrift er et sentralt redskap
  • kan i noen grad planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i lesing og skriving for unge og voksne minoritetsspråklige uten skolegang
  • kan legge til rette for flerspråklige praksiser i klasserommet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan i noen grad arbeide for å stimulere unge og voksne med liten skolebakgrunn til skriftlig og muntlig språkbruk
  • kan i noen grad begrunne egne didaktiske valg ut fra erfaringer og kunnskaper
  • kan møte voksne deltakere med respekt, interesse og kunnskaper om deres bakgrunn
  • kan i noen grad gjennomføre undervisning og vurdering som styrker deltakernes mestringsfølelse, selvtillit og identitet
  • har forståelse for likheter og forskjeller i kulturelle uttrykk og handlinger
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i studiet består av forelesninger, gruppearbeid, nettseminarer, selvstudium, oppgaveskriving med respons, bruk av høgskolens digitale læringsplattform til formidling av fagstoff, informasjon og kommunikasjon utenom samlinger.

Arbeidskrav

Deltakelse på alle samlingsdager.
To individuelle skriftlige fagtekster (inngår i eksamensmappa).
To nettseminar.

Vurdering

Mappeeksamen. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk