29ENG217-1 Working with Oral and Written Texts
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Tekster, inkludert multimediale tekster, egnet til å fremme språklig og interkulturell læring
- Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
- Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
- Elevers egne muntlige og skriftlige tekstproduksjoner, inkludert digitale tekster
- Vurdering av elevtekster
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråksopplæring som omhandler tekst
- har kunnskap om ulike typer tekster
- har kunnskap om akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- har kunnskap om digitale læringskilder og hvordan de kan brukes i arbeid med tekst
- har kunnskap om gjeldende læreplan for engelsk, andre relevante styrings- og veiledningsdokumenter, og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig, og være en god språkmodell for elevene
- kan analysere, velge ut og legge til rette for arbeid med engelskspråklige tekster for elevmålgruppen, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeid med tekst
- kan anvende engelskspråklige tekster for elevenes utvikling og tekstproduksjon
- kan legge til rette for at elevene kan skape muntlige, skriftlige, digitale og sammensatte tekster
- kan bruke digitale læringskilder, tekster og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- kan formativt vurdere elevenes tekstproduksjon og begrunne vurderingene
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
- kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å reflektere over identifiserte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan reflektere over egen læring og praksis i henhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for elevenes personlige vekst
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse
Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens studiestøttesystem. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper.
Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden gjennom praksisnære arbeidsoppgaver. En viktig del av studiet er et praksisorientert, individuelt utviklingsarbeid.
- Deltakelse på alle samlingene.
- Minst tre skriftlige og/eller muntlige underveisoppgaver tilknyttet utviklingsoppgaven.
Individuell utviklingsoppgave på ca. 5-6000 ord forankret i en fagdidaktisk
problemstilling som er relevant for emnets læringsutbytte. I vurderingen legges det vekt på innhold og språkferdigheter i engelsk.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 100% |