29ENG217-1 Working with Oral and Written Texts

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Tekster, inkludert multimediale tekster, egnet til å fremme språklig og interkulturell læring
  • Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
  • Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
  • Elevers egne muntlige og skriftlige tekstproduksjoner, inkludert digitale tekster
  • Vurdering av elevtekster

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråksopplæring som omhandler tekst
  • har kunnskap om ulike typer tekster
  • har kunnskap om akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
  • har kunnskap om digitale læringskilder og hvordan de kan brukes i arbeid med tekst
  • har kunnskap om gjeldende læreplan for engelsk, andre relevante styrings- og veiledningsdokumenter, og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig, og være en god språkmodell for elevene
  • kan analysere, velge ut og legge til rette for arbeid med engelskspråklige tekster for elevmålgruppen, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeid med tekst
  • kan anvende engelskspråklige tekster for elevenes utvikling og tekstproduksjon
  • kan legge til rette for at elevene kan skape muntlige, skriftlige, digitale og sammensatte tekster
  • kan bruke digitale læringskilder, tekster og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
  • kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
  • kan formativt vurdere elevenes tekstproduksjon og begrunne vurderingene
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
  • kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å reflektere over identifiserte utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan reflektere over egen læring og praksis i henhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for elevenes personlige vekst
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og fagdidaktisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens studiestøttesystem. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. 

Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden gjennom praksisnære arbeidsoppgaver. En viktig del av studiet er et praksisorientert, individuelt utviklingsarbeid.

Arbeidskrav
  • Deltakelse på alle samlingene.
  • Minst tre skriftlige og/eller muntlige underveisoppgaver tilknyttet utviklingsoppgaven. 
Vurdering

Individuell utviklingsoppgave på ca. 5-6000 ord forankret i en fagdidaktisk

problemstilling som er relevant for emnets læringsutbytte. I vurderingen legges det vekt på innhold og språkferdigheter i engelsk.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk