1MFV1011 Innføring i folkehelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Det moderne samfunns utfordringer knyttet til folkehelse
- Måle befolkningens helsetilstand og vurdere behov for helsetiltak
- Likheter og ulikheter i helse på globalt, nasjonalt og lokalt nivå
- Sosial ulikhet og helse: kjønn, klasse og etnisitet
- Helsefaktorer
- Legevitenskapens og helseutdanningenes begrensninger
- Evaluering av folkehelsetiltak
- Tilrettelegging av folkehelsetiltak for ulike målgrupper
- Etikk og verdier i folkehelsesammenheng
Læringsutbytte
Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap og forståelse for utviklingen av folkehelse og fremveksten av forebyggende folkehelsearbeid
- har omfattende og kritisk forståelse av hvilken rolle epidemiologi og demografi har innenfor folkehelse
- har inngående kunnskap og forståelse for hvordan de sosiale ulikhetene i helse danner gradientutfordringen i hele befolkningen
- har inngående kunnskap og kritisk innsikt i hvordan helsefaktorer påvirker oss på et globalt, nasjonalt, samfunns- og individuelt nivå
- har avansert kunnskap om og kritisk innsikt i begrepet "livsstil"
- har omfattende kunnskap om strategier rettet mot sykdomsforebygging og helsevern
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike tiltak rettet mot livsstilsendringer på befolknings-, gruppe-, og individnivå
- kan analysere, presentere og fortolke kvalitative og kvantitative data om befolkningens helse og velvære
- kan vurdere befolkningens behov for helsetiltak ved hjelp av kvalitative og kvantitative data
- kan analysere effekten av igangsatte helsetiltak rettet mot forebygging av sykdom og fremming av helse og velvære
- kan forstå og analysere utfordringene ved å arbeide i tverrfaglige team, inkludert samarbeid og samhandling
Studenten
- kan drøfte kompleksiteten av de faktorer som er avgjørende for befolkningens helse og velvære
- kan drøfte utfordringene med, og mulighetene for helsefremming og sykdomsforebygging
- kan kommunisere om hovedutfordringene innenfor folkehelsefeltet både med spesialister og til allmennheten
- kan identifisere et folkehelseproblem og drøfte problemet på en kritisk og reflektert måte
Undervisningen vil bli gitt på engelsk gjennom hele første semester.
- interaktive forelesninger
- studentpresentasjoner
- student ledede seminarer
- gruppearbeid med studenter med ulik yrkes- og fagbakgrunn
- Refleksjonsnotat der den enkelte student kritisk reflekterer over egen bakgrunn og studiets mål/læringsutbytte
- To gruppepresentasjoner:
- Studenter med ulik bakgrunn skal presentere og drøfte på hvilken måte ulike yrkes- og fagdisipliner bidrar til folkehelse
- Diskutere og debattere nøkkelbegreper
- Deltakelse på samlinger to ganger i uken (minimum 80%)
Skriftlig gruppeoppgave med 2-5 deltakere (vektlagt 40%) og individuell muntlig eksaminasjon (vektlagt 60%) basert på en gitt oppgave. Begge eksamener gis karakter A-F, hvor E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe | 40 | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 60 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet