1MFV1011 Innføring i folkehelse

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      No special prerequisites.

Emnets innhold
  • Det moderne samfunns utfordringer knyttet til folkehelse
  • Måle befolkningens helsetilstand og vurdere behov for helsetiltak
  • Likheter og ulikheter i helse på globalt, nasjonalt og lokalt nivå
  • Sosial ulikhet og helse: kjønn, klasse og etnisitet
  • Helsefaktorer
  • Legevitenskapens og helseutdanningenes begrensninger
  • Evaluering av folkehelsetiltak
  • Tilrettelegging av folkehelsetiltak for ulike målgrupper
  • Etikk og verdier i folkehelsesammenheng 

Læringsutbytte

Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap og forståelse for utviklingen av folkehelse og fremveksten av forebyggende folkehelsearbeid 
  • har omfattende og kritisk forståelse av hvilken rolle epidemiologi og demografi har innenfor folkehelse
  • har inngående kunnskap og forståelse for hvordan de sosiale ulikhetene i helse danner  gradientutfordringen i hele befolkningen
  • har inngående kunnskap og kritisk innsikt i hvordan helsefaktorer påvirker oss på et globalt, nasjonalt, samfunns- og individuelt nivå
  • har avansert kunnskap om og kritisk innsikt i begrepet "livsstil"
  • har omfattende kunnskap om strategier rettet mot sykdomsforebygging og helsevern
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike tiltak rettet mot livsstilsendringer på befolknings-, gruppe-, og individnivå
  • kan analysere, presentere og fortolke kvalitative og kvantitative data om befolkningens helse og velvære
  • kan vurdere befolkningens behov for helsetiltak ved hjelp av kvalitative og kvantitative data
  • kan analysere effekten av igangsatte helsetiltak rettet mot forebygging av sykdom og fremming av helse og velvære
  • kan forstå og analysere utfordringene ved å arbeide i tverrfaglige team, inkludert samarbeid og samhandling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte kompleksiteten av de faktorer som er avgjørende for befolkningens helse og velvære
  • kan drøfte utfordringene med, og mulighetene for helsefremming og sykdomsforebygging
  • kan kommunisere om hovedutfordringene innenfor folkehelsefeltet både med spesialister og til allmennheten
  • kan identifisere et folkehelseproblem og drøfte problemet på en kritisk og reflektert måte
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bli gitt på engelsk gjennom hele første semester.

  • interaktive forelesninger
  • studentpresentasjoner
  • student ledede seminarer
  • gruppearbeid med studenter med ulik yrkes- og fagbakgrunn
Arbeidskrav
  1. Refleksjonsnotat der den enkelte student kritisk reflekterer over egen bakgrunn og studiets mål/læringsutbytte
  2. To gruppepresentasjoner:
    • Studenter med ulik bakgrunn skal presentere og drøfte på hvilken måte ulike yrkes- og fagdisipliner bidrar til folkehelse
    • Diskutere og debattere nøkkelbegreper
  3. Deltakelse på samlinger to ganger i uken (minimum 80%)
Vurdering

Skriftlig gruppeoppgave med 2-5 deltakere (vektlagt 40%) og individuell muntlig eksaminasjon (vektlagt 60%) basert på en gitt oppgave. Begge eksamener gis karakter A-F, hvor E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe
40
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
60
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap