ØKA1013 Markedsføring
- Studiepoeng7,5
- Startsemester2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Forkunnskapskrav
Ingen
Emnets innhold
- Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
- Markeds- og kundeorientering
- Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
- Strategi og markedsplanleggingsprosessen
- Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
- Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
- Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
- Markedsetikk og samfunnsansvar
- Digital markedsføring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
- kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
- kan forklare begrepene markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
- kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på:
- hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
- hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
- målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
- kan diskutere hvordan verdi for kunden skapes og hvordan dette påvirker kundens/brukerens lojalitet og tillitt.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
- kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
- kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
- kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser
Generell kompetanse
- har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, selvstendig arbeid og oppgaveløsing i grupper.
Arbeidskrav
Det er arbeidskrav i emnet. Form, omfang, antall og gjennomføringsmåte fastsettes for det enkelte semester og kunngjøres ved semesterstart.
Vurderinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell ( - ) | 4 Time(r) |
| 100 |
Emnet overlapper med
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
3MAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
SMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
KMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
HMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
KPL1011 Markedsføring | 7,5 | ||
RLT1007 Markedsføring | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag