2MULED Ledelse for læring, utvikling og trivsel

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sammenhengen mellom barnehagens og skolens ledelse og barn/elevers utvikling og læring
  • Forskningsbasert kunnskap om hva som er god utvikling, læring og trivsel i barnehage og skole
  • Ledelse og bruk av data om barn/elevers utvikling, læring og trivsel
  • Profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og skoler i sammenheng med ledelse.
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om betingelser for hva som gir god læring for barn og unge i barnehager og skoler
  • har inngående kunnskap om og forståelse av barnehagen og skolen som kompetanseorganisasjon, og forståelse av hvordan det kan brukes i skolens arbeid med utvikling, læring og trivsel.
  • har god kjennskap til forskningsbasert kunnskap og bruk av data i barnehage og skole
  • har god kjennskap til konflikter og håndtering av disse
Ferdigheter

Studenten

  • kan lede barnehager og skolers arbeid med utvikling, læring og trivsel
  • kan lede implementeringsprosesser i profesjonelle fellesskap
  • kan identifisere konflikter i grupper og anvende løsningsorienterte konfliktstrategier
  • kan vurdere organisasjonens utviklingsbehov tilknyttet utvikling, læring og trivsel.
Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å påvirke barn og unge sin læring gjennom ledelse av de ansatte i barnehager og skoler
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å utvikle og gjennomføre forbedringsarbeid i barnehager og skoler
  • behersker faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Obligatoriske aktiviteter
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består i å analysere barnehagen eller skolens arbeid med læring, utvikling og trivsel. Det skal legge særskilt vekt på ledelsesutfordringer og hvordan disse er tenkt håndtert. 
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
8 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk