2MULED Ledelse for læring, utvikling og trivsel
- Emnekode2MULED
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2026 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Sammenhengen mellom barnehagens og skolens ledelse og barn/elevers utvikling og læring
 - Forskningsbasert kunnskap om hva som er god utvikling, læring og trivsel i barnehage og skole
 - Ledelse og bruk av data om barn/elevers utvikling, læring og trivsel
 - Profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og skoler i sammenheng med ledelse.
 - Konfliktforståelse og konfliktstrategier
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om betingelser for hva som gir god læring for barn og unge i barnehager og skoler
 - har inngående kunnskap om og forståelse av barnehagen og skolen som kompetanseorganisasjon, og forståelse av hvordan det kan brukes i skolens arbeid med utvikling, læring og trivsel.
 - har god kjennskap til forskningsbasert kunnskap og bruk av data i barnehage og skole
 - har god kjennskap til konflikter og håndtering av disse
 
Studenten
- kan lede barnehager og skolers arbeid med utvikling, læring og trivsel
 - kan lede implementeringsprosesser i profesjonelle fellesskap
 - kan identifisere konflikter i grupper og anvende løsningsorienterte konfliktstrategier
 - kan vurdere organisasjonens utviklingsbehov tilknyttet utvikling, læring og trivsel.
 
Studenten
- har kompetanse til å påvirke barn og unge sin læring gjennom ledelse av de ansatte i barnehager og skoler
 - kan anvende kunnskap og ferdigheter for å utvikle og gjennomføre forbedringsarbeid i barnehager og skoler
 - behersker faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
 
- Forelesninger
 - Deltakelse i seminarer
 - Oppgaver i grupper og individuelt
 
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
 - Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består i å analysere barnehagen eller skolens arbeid med læring, utvikling og trivsel. Det skal legge særskilt vekt på ledelsesutfordringer og hvordan disse er tenkt håndtert.
 - Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 8 Dag(er)  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet