2MULED Ledelse for læring, utvikling og trivsel
- Emnekode2MULED
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Sammenhengen mellom skolens ledelse og elevenes læring: Essensen i effektstudier på skolelederes påvirkning av elevenes læringsresultater
 - Evidensbasert kunnskap om hva som er god læring i barnehagen og på skolen
 - Grunnleggende prinsipper for ledelse av klasser og barnegrupper
 - Profesjonelle læringsfellesskap i skoler og barnehager
 - Ledelse av forbedrings- og utviklingsprosesser
 - Prosjektarbeid som metode i endrings- og utviklingsarbeid
 - Konfliktforståelse og konfliktstrategier i endrings- og utviklingsarbeid
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om betingelser for hva som gir god læring for barn og unge i barnehager og skoler
 - har spesialisert kunnskap om og forståelse av barnehagen og skolen som kompetanseorganisasjon, og forståelse av å utvikle en virksomhet som søker forbedring og læring
 - har inngående kunnskap om endrings- og forbedringsprosesser i barnehagen og skolen
 - har avansert kunnskap om endringsledelse og implementeringsledelse
 - har bred kunnskap om prosjektarbeid som metode i forbedringsarbeid
 
Studenten
- kan lede forbedringsprosjekter i barnehager og skoler
 - kan lede implementeringsprosesser i profesjonelle fellesskap
 - kan identifisere konflikter i grupper og anvende løsningsorienterte konfliktstrategier
 - kan vurdere organisasjonens utviklingsbehov og omsette behovene til konkrete forbedringsstrategier
 
Studenten
- har kompetanse til å påvirke barn og unge sin læring gjennom ledelse av de ansatte i barnehager og skoler
 - kan anvende kunnskap og ferdigheter for å utvikle og gjennomføre bærekraftig forbedringsarbeid i barnehager og skoler
 - behersker faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
 
- Forelesninger
 - Deltakelse i og ledelse av seminarer
 - Oppgaver i grupper og individuelt
 
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
 - Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består i å utarbeide et design for en planlagt endringsprosess. Designet skal legge særskilt vekt på ledelsesutfordringer og hvordan disse er tenkt håndtert.
 - Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 8 Dag(er)  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet