2MULED Ledelse for læring
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sammenhengen mellom skolens ledelse og elevenes læring: Essensen i effektstudier på skolelederes påvirkning av elevenes læringsresultater
- Evidensbasert kunnskap om hva som er god læring i barnehagen og på skolen
- Grunnleggende prinsipper for ledelse av klasser og barnegrupper
- Profesjonelle læringsfellesskap i skoler og barnehager
- Ledelse av forbedrings- og utviklingsprosesser
- Prosjektarbeid som metode i endrings- og utviklingsarbeid
- Konfliktforståelse og konfliktstrategier i endrings- og utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om betingelser for hva som gir god læring for barn og unge i barnehager og skoler
- har spesialisert kunnskap om og forståelse av barnehagen og skolen som kompetanseorganisasjon, og forståelse av å utvikle en virksomhet som søker forbedring og læring
- har inngående kunnskap om endrings- og forbedringsprosesser i barnehagen og skolen
- har avansert kunnskap om endringsledelse og implementeringsledelse
- har bred kunnskap om prosjektarbeid som metode i forbedringsarbeid
Studenten
- kan lede forbedringsprosjekter i barnehager og skoler
- kan lede implementeringsprosesser i profesjonelle fellesskap
- kan identifisere konflikter i grupper og anvende løsningsorienterte konfliktstrategier
- kan vurdere organisasjonens utviklingsbehov og omsette behovene til konkrete forbedringsstrategier
Studenten
- har kompetanse til å påvirke barn og unge sin læring gjennom ledelse av de ansatte i barnehager og skoler
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å utvikle og gjennomføre bærekraftig forbedringsarbeid i barnehager og skoler
- behersker faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
- Forelesninger
- Deltakelse i og ledelse av seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består i å utarbeide et design for en planlagt endringsprosess. Designet skal legge særskilt vekt på ledelsesutfordringer og hvordan disse er tenkt håndtert.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 8 Dag(er) | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet