2MSF5101-6 Samfunnsfag: Demokrati, medborgerskap og flerkulturalitet
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-5 Samfunnsfag emne 5
- Demokrati og demokratisering
- Menneskerettigheter
- Medborgerskap og flerkulturalitet
- Relevante samfunnsvitenskapelige teorier om makt og kultur
- Noen aspekter ved bruk av vitenskapelig metode
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan demokrati og demokratiske prosesser varierer i tid, rom og med et samfunns politiske og økonomiske struktur
- har avansert kunnskap om ulike modeller og teorier om demokrati og makt
- har inngående forståelse av ulike politiske institusjoner og praksiser lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- har avansert kunnskap om lokalt, nasjonalt og globalt medborgerskap i flerkulturelle samfunn.
- har avansert kunnskap om demokratisk danning
- har inngående kunnskap om hva det tverrfaglige emnet Demokrati og Medborgerskap inneholder
- har inngående kunnskap om forskjellige didaktiske arbeidsmåter og aktiviteter som kan brukes i undervisning i det tverrfaglige emnet Demokrati og Medborgerskap
Studenten
- kan etablere, synliggjøre og undersøke sammenhenger mellom aktuelle politiske hendelser og emnets sentrale begreper og teorier
- kan anvende fagområdets teoretiske grunnlag og forskningsbaserte kunnskap selvstendig og analytisk i arbeid med faglige spørsmål og problemstillinger
- kan anvende forskjellige didaktiske verktøy og arbeidsformer for å fremme demokratisk danning og utvikling av medborgerskap i klasserommet
- kan anvende vitenskapelig metode for å utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven
Studenten
- kan knytte emnets innsikter til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og læring i flerkulturelle klasserom
- kan forklare, demonstrere og praktisere sentrale demokratiske verdier
- kan utfordre elvenes evne til selvstendig kritisk tenking
- Forelesninger
- Seminarer
- Veiledning
- Høgskolens læringsplattform blir benyttet
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
- Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
- Muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelsen
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Individuell skriftlig 5 timers eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |