2MSF5101-6 Samfunnsfag: Demokrati, medborgerskap og flerkulturalitet
- Emnekode2MSF5101-6
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-5 Samfunnsfag emne 5
 
- Demokrati og demokratisering
 - Menneskerettigheter
 - Medborgerskap og flerkulturalitet
 - Relevante samfunnsvitenskapelige teorier om makt og kultur
 - Noen aspekter ved bruk av vitenskapelig metode
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan demokrati og demokratiske prosesser varierer i tid, rom og med et samfunns politiske og økonomiske struktur
 - har avansert kunnskap om ulike modeller og teorier om demokrati og makt
 - har inngående forståelse av ulike politiske institusjoner og praksiser lokalt, nasjonalt og internasjonalt
 - har avansert kunnskap om medborgerskap i flerkulturelle samfunn
 - har inngående kunnskap om hva det tverrfaglige emnet Demokrati og Medborgerskap inneholder
 - har inngående kunnskap om forskjellige didaktiske arbeidsmåter og aktiviteter som kan brukes i undervisning i det tverrfaglige emnet Demokrati og Medborgerskap
 
Studenten
- kan etablere, synliggjøre og undersøke sammenhenger mellom aktuelle politiske hendelser og emnets sentrale begreper og teorier
 - kan anvende fagområdets teoretiske grunnlag og forskningsbaserte kunnskap selvstendig og analytisk i arbeid med faglige spørsmål og problemstillinger
 - kan anvende forskjellige didaktiske verktøy og arbeidsformer for å fremme demokratisk danning og utvikling av medborgerskap i klasserommet
 - kan anvende vitenskapelig metode for å utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven
 
Studenten
- kan knytte emnets innsikter til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og læring i flerkulturelle klasserom
 - kan forklare, demonstrere og praktisere sentrale demokratiske verdier
 - kan utfordre elvenes evne til selvstendig kritisk tenking
 
- Forelesninger
 - Seminarer
 - Veiledning
 - Høgskolens læringsplattform blir benyttet
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
- Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse
 - Muntlig arbeidskrav
 - 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 5 Time(r)  | 
  | 100%  | 
Individuell skriftlig 5 timers eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.