2MSF5101-6 Samfunnsfag: Demokrati, medborgerskap og flerkulturalitet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-5 Samfunnsfag emne 5

Emnets innhold
  • Demokrati og demokratisering
  • Menneskerettigheter
  • Medborgerskap og flerkulturalitet
  • Relevante samfunnsvitenskapelige teorier om makt og kultur
  • Noen aspekter ved bruk av vitenskapelig metode

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående kunnskap om hvordan demokrati og demokratiske prosesser varierer i tid, rom og med et samfunns politiske og økonomiske struktur
  • har avansert kunnskap om ulike modeller og teorier om demokrati og makt
  • har inngående forståelse av ulike politiske institusjoner og praksiser lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • har avansert kunnskap om medborgerskap i flerkulturelle samfunn
  • har inngående kunnskap om hva det tverrfaglige emnet Demokrati og Medborgerskap inneholder
  • har inngående kunnskap om forskjellige didaktiske arbeidsmåter og aktiviteter som kan brukes i undervisning i det tverrfaglige emnet Demokrati og Medborgerskap
Ferdigheter

Studenten 

  • kan etablere, synliggjøre og undersøke sammenhenger mellom aktuelle politiske hendelser og emnets sentrale begreper og teorier
  • kan anvende fagområdets teoretiske grunnlag og forskningsbaserte kunnskap selvstendig og analytisk i arbeid med faglige spørsmål og problemstillinger
  • kan anvende forskjellige didaktiske verktøy og arbeidsformer for å fremme demokratisk danning og utvikling av medborgerskap i klasserommet
  • kan anvende vitenskapelig metode for å utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan knytte emnets innsikter til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og læring i flerkulturelle klasserom
  • kan forklare, demonstrere og praktisere sentrale demokratiske verdier
  • kan utfordre elvenes evne til selvstendig kritisk tenking
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Høgskolens læringsplattform blir benyttet

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Arbeidskrav
  • Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse
  • Muntlig arbeidskrav
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell skriftlig 5 timers eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk