2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave
- Emnekode2MMA5101-4
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2026 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Emner 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 eller tilsvarende, må være bestått.
 
- Resonnering og argumentasjon
 - Modellering og anvendelser
 - Forskningsmetoder knyttet til læring og undervisning i matematikk
 - Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
 - Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer, deriblant tilpasset opplæring.
 - Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen
 - Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk
 - har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
 - har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forsking
 - har kunnskap om tekstprogrammering
 - har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen.
 
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 5-10.
 - kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
 - kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori
 - kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser
 
Studenten
- kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
 - kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
 - kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
 
Undervisningen består av ukentlig undervisning og er preget av studentaktive arbeidsformer. Studentene er forventet å møte forberedt til undervisningen ved å ha lest aktuell pensumlitteratur og ha deltatt aktivt i eventuelle forberedende aktiviteter som er publisert i læringsplattformen.
Ved oppstart av semesteret blir det publisert en undervisningsplan som beskriver obligatorisk undervisning. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver og nettstøtter.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil fire oppgaver i henhold til undervisningsplanen. Oppgavene kan være både av skriftlig og muntlig art, i grupper og/eller individuelt.
 - 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 60%  | |||
Oppgave  | ECTS - A-F  | Individuell  | 40%  | 
- Individuell muntlig eksamen. Teller 60% av karakteren i emne 4.
 - FoU-oppgave. Teller 40% av karakteren i emne 4.
 
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett.