2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk og kvantitativ metode med FoU-oppgave
- Emnekode2MMA5101-4
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Emner 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 eller tilsvarende, må være bestått.
 
- Statistikk og kvantitativ metode 
- Stokastiske forsøk og stokastiske variable
 - Binomisk fordeling, hypergeometrisk fordeling og normalfordeling
 - Estimering
 - Hypotesetesting
 - Regresjon
 
 - Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
 - Nasjonale og internasjonale studier og kartlegginger av matematikklæring
 - Kvalitativ forskningsmetode knyttet til læring og undervisning i matematikk
 - Matematikkvansker og tilpasset opplæring
 - Regneark og IKT i matematikkundervisningen
 - Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
 - har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking
 - har kunnskap om tekstprogrammering
 
Studenten
- kan bruke og formidle spesialkunnskap innen statistikk og statistiske metoder
 - kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5–10
 - kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser
 - kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
 
Studenten
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
 - kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
 
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil tre arbeidskrav
 - Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
 - 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 50%  | |||
Oppgave  | ECTS - A-F  | Individuell  | 50%  | 
- Individuell muntlig eksamen. Teller 50% av karakter i emne 4.
 - FoU-oppgave. Teller 50% av karakter i emne 4.
 
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett