2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk med anvendelser og FoU-oppgave
- Emnekode2MMA5101-4
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emner 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 eller tilsvarende, må være bestått.
-
Resonnering og argumentasjon
-
Modellering og anvendelser
-
Forskningsmetoder knyttet til læring og undervisning i matematikk
-
Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
-
Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske temaer, deriblant tilpasset opplæring.
-
Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen
-
Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og resonneringsformer innenfor det matematiske kunnskapsområdet statistikk
-
har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
-
har kunnskap om metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forsking
-
har kunnskap om tekstprogrammering
-
har kunnskap om hvordan modellering kan gjennomføres i grunnskolen.
Studenten
-
kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk tema relevant for trinn 5-10.
-
kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
-
kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i matematikkdidaktisk teori
-
kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser
Studenten
-
kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
-
kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
-
kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
Undervisningen består av:
-
Ukentlige undervisninger preget av studentaktive arbeidsformer
-
Arbeid mellom undervisning individuelt og i grupper, både egeninitierte og lærerinitierte oppgaver
Ved oppstart av semesteret blir det publisert en semesterplan som beskriver obligatorisk undervisning det aktuelle semesteret. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver, nettstøtte og mer detaljerte arbeidsprogrammer knyttet til hver enkel undervisning.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i emnet.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
-
Inntil fire arbeidskrav
-
Deltakelse knyttet til nettstøtteoppgaver
-
75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 60% | |||
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 40% |
-
Individuell muntlig eksamen. Teller 60% av karakter i emne 4.
-
FoU-oppgave. Teller 40% av karakter i emne 4.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett