HEV9013 Qualitative Analysis: Abductive Method in Theory and Practice
- Course codeHEV9013
- Number of credits10
- Teaching semester2026 Spring
- Language of instructionNorwegian/English
- CampusElverum
Banebrytende forskning presenteres ofte i en perfekt orden fra problem til ny løsning; men hvordan oppdages først interessante empiriske funn for så å utvikle nye teoretiske konsepter?
Med abduktiv metodologi som omdreiningspunkt tilbyr dette samfunnsvitenskapelige emnet en innføring i den kvalitative metodologiens forskningsfront. Det vises hvordan kjennskap til et mangfold av kultur og samfunns -teorier hjelper oss å kreativt imøtekomme empiriske overraskelser i komplekse datasett.
Del en av emnet vektlegger hvordan dybdekunnskap i fortolkningens fundament og teoretisk pluralisme tilrettelegger for overraskende empiriske oppdagelser. Del to vektlegger hvordan fortolkningens praksis muliggjør en systematisk og kreativ bevegelse fra empiri til overbevisende vitenskapelige fremskritt. Kombinasjon av empirisk nitid, kreativ teoribruk og systematiske analyser står sentralt når det ambisiøse målet er å oppdage, analysere og presentere empiriske funn som frembringer ny kunnskap.
Learning Outcome
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Er i kunnskapsfronten innenfor kvalitativt fortolkende og abduktiv metodologi
- Kan forstå hvordan empirisk og teoretisk variasjon brukes for å utfordre, utvikle og rekonstruere flerfaglig og tverrfaglig kunnskap.
- Kan forstå betydning av posisjonalitet, teoretisk pluralisme og systematisk kodearbeid for å gjøre nye empiriske oppdagelser.
Studenten
- Kan formulere fortolkende problemstillinger og gjennomføre forskning på en sosialkonstruktivistisk, hermeneutisk og menings-sentrert måte.
- Kan utfordre og videreutvikle etablert kunnskap gjennom bevisstgjøring av egen forskerposisjon og ved å etterstrebe tykk beskrivelse.
- Kan analysere komplekse faglige spørsmål gjennom kombinasjoner av ulike samfunnsvitenskapelige paradigmer og teoritradisjoner.
- Kan ta informerte valg av tematisk-, diskurs-, narrativ-, innholds- og etnografisk- analyse, samt gjennomføre systematiske kodearbeid med mål om konseptutvikling.
Studenten
- Kan planlegge, lede og gjennomføre flerfaglig og tverrfaglige fortolkende prosjekter med mål om å utvikle overraskende forskningsresultater og nye forskningsspørsmål.
- Kan kommunisere hvordan eget valg av kvalitativ metode og abduktiv analyse knytter sammen teoretisk ståsted, praktisk metode og analytiske resultater.
- Kan formidle hvordan egen konseptutvikling bidrar til varierte yrkesfellesskap, samt anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler.
- Selvstendige forberedelser i forkant av samlinger
- Forelesninger og aktive læringsformer under samling
- Presentasjon og formativ vurdering av egne arbeider
- Oppgaveskriving
- En presentasjon under første samling
- To presentasjoner under andre samling
- Minimum 80% fremmøte på samling
Form of assessment | Grading scale | Grouping | Duration of assessment | Support materials | Proportion | Comment |
---|---|---|---|---|---|---|
Written assignment | Passed - not passed | Individual |
| 100 |
Skriftlig individuell semesteroppgave i form av et vitenskapelig essay
Tillatte hjelpemidler til eksamen:
Alle trykte og skrevne resurser