HEV9013 Qualitative Analysis: Abductive Method in Theory and Practice

    • Course code
      HEV9013
    • Number of credits
      10
    • Teaching semester
      2026 Spring
    • Language of instruction
      Norwegian/English
    • Campus
      Elverum
Course content

Banebrytende forskning presenteres ofte i en perfekt orden fra problem til ny løsning; men hvordan oppdages først interessante empiriske funn for så å utvikle nye teoretiske konsepter?

Med abduktiv metodologi som omdreiningspunkt tilbyr dette samfunnsvitenskapelige emnet en innføring i den kvalitative metodologiens forskningsfront. Det vises hvordan kjennskap til et mangfold av kultur og samfunns -teorier hjelper oss å kreativt imøtekomme empiriske overraskelser i komplekse datasett.

Del en av emnet vektlegger hvordan dybdekunnskap i fortolkningens fundament og teoretisk pluralisme tilrettelegger for overraskende empiriske oppdagelser. Del to vektlegger hvordan fortolkningens praksis muliggjør en systematisk og kreativ bevegelse fra empiri til overbevisende vitenskapelige fremskritt. Kombinasjon av empirisk nitid, kreativ teoribruk og systematiske analyser står sentralt når det ambisiøse målet er å oppdage, analysere og presentere empiriske funn som frembringer ny kunnskap.

Learning Outcome

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Knowledge

Studenten

  • Er i kunnskapsfronten innenfor kvalitativt fortolkende og abduktiv metodologi
  • Kan forstå hvordan empirisk og teoretisk variasjon brukes for å utfordre, utvikle og rekonstruere flerfaglig og tverrfaglig kunnskap.
  • Kan forstå betydning av posisjonalitet, teoretisk pluralisme og systematisk kodearbeid for å gjøre nye empiriske oppdagelser.
Skills

Studenten

  • Kan formulere fortolkende problemstillinger og gjennomføre forskning på en sosialkonstruktivistisk, hermeneutisk og menings-sentrert måte.
  • Kan utfordre og videreutvikle etablert kunnskap gjennom bevisstgjøring av egen forskerposisjon og ved å etterstrebe tykk beskrivelse.
  • Kan analysere komplekse faglige spørsmål gjennom kombinasjoner av ulike samfunnsvitenskapelige paradigmer og teoritradisjoner.
  • Kan ta informerte valg av tematisk-, diskurs-, narrativ-, innholds- og etnografisk- analyse, samt gjennomføre systematiske kodearbeid med mål om konseptutvikling.
General competence

Studenten

  • Kan planlegge, lede og gjennomføre flerfaglig og tverrfaglige fortolkende prosjekter med mål om å utvikle overraskende forskningsresultater og nye forskningsspørsmål.
  • Kan kommunisere hvordan eget valg av kvalitativ metode og abduktiv analyse knytter sammen teoretisk ståsted, praktisk metode og analytiske resultater.
  • Kan formidle hvordan egen konseptutvikling bidrar til varierte yrkesfellesskap, samt anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler.
Teaching and working methods
  • Selvstendige forberedelser i forkant av samlinger
  • Forelesninger og aktive læringsformer under samling
  • Presentasjon og formativ vurdering av egne arbeider
  • Oppgaveskriving
Required coursework
  • En presentasjon under første samling
  • To presentasjoner under andre samling
  • Minimum 80% fremmøte på samling
Assessments
Form of assessmentGrading scaleGroupingDuration of assessmentSupport materialsProportionComment
Written assignment
Passed - not passed
Individual
  • All
100
Form of assessment

Skriftlig individuell semesteroppgave i form av et vitenskapelig essay

Tillatte hjelpemidler til eksamen:

Alle trykte og skrevne resurser

Course name in Norwegian Bokmål: 
Kvalitativ analyse: Abduktiv metode i teori og praksis
Faculty
Faculty of Social and Health Sciences
Area of study
Helsefaglige utdanninger
Programme of study
Helse og velferd
Course level
Doctoral degree level (900-FU)