HEV9013 Kvalitativ analyse: Abduktiv metode i teori og praksis

    • Emnekode
      HEV9013
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold

Banebrytende forskning presenteres ofte i en perfekt orden fra problem til ny løsning; men hvordan oppdages først interessante empiriske funn for så å utvikle nye teoretiske konsepter?

Med abduktiv metodologi som omdreiningspunkt tilbyr dette samfunnsvitenskapelige emnet en innføring i den kvalitative metodologiens forskningsfront. Det vises hvordan kjennskap til et mangfold av kultur og samfunns -teorier hjelper oss å kreativt imøtekomme empiriske overraskelser i komplekse datasett.

Del en av emnet vektlegger hvordan dybdekunnskap i fortolkningens fundament og teoretisk pluralisme tilrettelegger for overraskende empiriske oppdagelser. Del to vektlegger hvordan fortolkningens praksis muliggjør en systematisk og kreativ bevegelse fra empiri til overbevisende vitenskapelige fremskritt. Kombinasjon av empirisk nitid, kreativ teoribruk og systematiske analyser står sentralt når det ambisiøse målet er å oppdage, analysere og presentere empiriske funn som frembringer ny kunnskap.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Er i kunnskapsfronten innenfor kvalitativt fortolkende og abduktiv metodologi
  • Kan forstå hvordan empirisk og teoretisk variasjon brukes for å utfordre, utvikle og rekonstruere flerfaglig og tverrfaglig kunnskap.
  • Kan forstå betydning av posisjonalitet, teoretisk pluralisme og systematisk kodearbeid for å gjøre nye empiriske oppdagelser.
Ferdigheter

Studenten

  • Kan formulere fortolkende problemstillinger og gjennomføre forskning på en sosialkonstruktivistisk, hermeneutisk og menings-sentrert måte.
  • Kan utfordre og videreutvikle etablert kunnskap gjennom bevisstgjøring av egen forskerposisjon og ved å etterstrebe tykk beskrivelse.
  • Kan analysere komplekse faglige spørsmål gjennom kombinasjoner av ulike samfunnsvitenskapelige paradigmer og teoritradisjoner.
  • Kan ta informerte valg av tematisk-, diskurs-, narrativ-, innholds- og etnografisk- analyse, samt gjennomføre systematiske kodearbeid med mål om konseptutvikling.
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan planlegge, lede og gjennomføre flerfaglig og tverrfaglige fortolkende prosjekter med mål om å utvikle overraskende forskningsresultater og nye forskningsspørsmål.
  • Kan kommunisere hvordan eget valg av kvalitativ metode og abduktiv analyse knytter sammen teoretisk ståsted, praktisk metode og analytiske resultater.
  • Kan formidle hvordan egen konseptutvikling bidrar til varierte yrkesfellesskap, samt anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Selvstendige forberedelser i forkant av samlinger
  • Forelesninger og aktive læringsformer under samling
  • Presentasjon og formativ vurdering av egne arbeider
  • Oppgaveskriving
Obligatoriske aktiviteter
  • En presentasjon under første samling
  • To presentasjoner under andre samling
  • Minimum 80% fremmøte på samling
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
100
Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave i form av et vitenskapelig essay

Tillatte hjelpemidler til eksamen:

Alle trykte og skrevne resurser

Emnenavn på engelsk: 
Qualitative Analysis: Abductive Method in Theory and Practice
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Helse og velferd
Emnenivå
Doktorgrads nivå (900-FU)