Psykisk helsearbeid 2.0
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedDrammen, Lillestrøm, Bodø
- StudieformDeltid
- StudieprogramPsykisk helsearbeid 2.0
- Startsemester2024 Høst
Psykisk helsearbeid 2.0
Generell informasjon
Fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag har som samfunnsoppdrag og dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanningen er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.
I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Folkeuniversitetets Fagskole AS. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). Faglig innhold i studieplanen Psykisk helsearbeid er utarbeidet med utgangspunkt i nasjonal plan for Psykisk helsearbeid og rusarbeid, vedtatt av Nasjonalt fagskoleråd 15.07.22
Mål og hovedmomenter
Stortingsmelding 23 (2022-2023) Opptrappingsplan for psykiske helse (2023-2033), er en helhetlig plan for å bedre den psykiske helsen i Norge og utvikle det samlende tjenestetilbudet de neste årene. Det overordnede målet med planen er at flere skal oppleve god psykisk helse og livskvalitet, og at de som har behov for psykisk helsehjelp skal få god og lett tilgjengelig hjelp. Personellet er den viktigste ressursen for å gi trygge og gode tjenester til personer med psykiske helseutfordringer. Oppgavedeling blir fremhevet som en viktig del av kapasitetsoppbygging for bruk av tilgjengelig personell. Helsefagarbeidere med spesialutdanning innen psykisk helse anses som viktige i arbeidet med å bygge det grunnleggende tjenestetilbudet i kommunene og i spesialisthelsetjenesten. Denne studieplanen er ment som et bidrag til å øke kompetansen til de ansatte som arbeider med psykisk helse.
Fagskoleutdanningen i psykisk helsearbeid har som mål å gi studentene økt kompetanse for å arbeide med personer med psykiske lidelser. Utdanningen omhandler helsefremmende- og forebyggende arbeid, kompetanse om psykiske lidelser og målrettet miljøarbeid. Etter endt utdanning skal studenten ha utviklet sin relasjonskompetanse og faglige kompetanse for å hjelpe målgruppen og deres pårørende til å møte de utfordringene de står ovenfor i hverdagen.
Opptakskrav
Folkeuniversitetets Fagskole følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005, samt skolens lokale forskrift 2019-12-19-2180 Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Folkeuniversitetets Fagskole AS
Formelle opptakskrav
Fullført og bestått videregående opplæring i programområdet helse- og oppvekstfag, med fagbrev eller vitnemål.
Betinget opptak
Søkere som ikke har dokumentert fullført og bestått fagprøve eller vitnemål innen fristen for å sende inn dokumentasjon, og som derfor ikke er kvalifisert for opptak, kan få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven / eksamen i løpet av påfølgende semester.
Studenter med opptak uten fagprøve eller eksamen kan ikke reservere studieplassen. Oppfylles ikke vilkårene i løpet av første semester, mister studenten studieplassen og studieretten. Studentene som går opp til eksamen i en utdanning de har fått betinget opptak i, får ikke eksamen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.
Utenlandsk utdanning
Søkere med utenlandsk utdanning må ha kvalifikasjoner på nivå 4 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). De faglige kvalifikasjonene må tilsvare kvalifikasjonene i utdanningsprogrammet for videregående opplæring som kreves for opptak til denne utdanningen. Søkere som har bestått og fullført videregående opplæring tilsvarende programområde helse- og oppvekstfag fra de andre nordiske landene, er kvalifisert for opptak uten tilleggskrav i norsk. For søker med godkjent utdanning fra land utenfor Norden må søker dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B1 eller B2 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse jf. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring nivå 4. Realkompetanse er dokumentert kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som søkeren har ervervet seg uavhengig av læringsarena. Realkompetansevurderingen foretas av skolens opptakskomite.
Kriterier for innpass og fritak
Dersom søker har avbrutt tidligere fagskoleutdanning eller har ønske om å bytte studiested kan det søkes innpassing. Det vil si at deler av tidligere utdanning kan godkjennes, og det kan gis fritak for deler av det aktuelle utdanningstilbudet. Utdanningen må oppfylle de faglige kravene for emnet det søkes innpassing for, og være på samme eller nært beslektet fagområde og nivå.
Søkere som har annen relevant utdanning eller realkompetanse som del av en fagskoleutdanning kan søke om fritak.
Skriftlig søknad om innpassing eller fritak må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og oppnådd læringsutbytte i emnet som søkes godkjent. Innpassing eller fritak gis på grunnlag av dokumentert oppnådd likeverdig læringsutbytte for den aktuelle utdanning eller emne, studiepoeng eller andre vurdering av omfang, nivå og arbeidskrav.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskolene skal i henhold til Lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26 foreta skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering har til formål å avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk / eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket. Det vil foretas løpende skikkethetsvurdering av alle studentene, som inngår i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger til å fungere i yrket. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det i tillegg foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Et vitnemål for fullført og bestått utdanning innebærer at kandidaten er vurdert som skikket for yrket.
Politiattest
Studiet krever politiattest etter politiregisterloven §39 første ledd. Søker vil få tilsendt informasjon om krav til politiattest i brev om tilbud om studieplass. Politiattesten må ikke være eldre enn tre måneder på tidspunktet for fremleggelse av attesten. Og skal sendes Folkeuniversitetets Fagskole AS innen fire uker fra tilbudet kommer frem. Er studentene siktet eller tiltalt for et straffbart forhold som omtalt i politiregisterloven §39 første ledd eller i regler om krav til politiattester som nevnt i andre ledd, kan studenten utestenges fra praksisstudier eller klinisk undervisning til en rettskraftig dom foreligger eller at saken er henlagt.
Læringsutbytte
De overordnede læringsutbyttebeskrivelsene skal gi uttrykk for hva en kandidat som har utført høyere yrkesfaglig utdanning skal inneha av kompetanse beskrevet som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene er i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) nivå 5.1
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om psykiske lidelser, psykisk helsearbeid og hvilke begreper, prosser og verktøy som er sentrale innenfor dette
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter og veiledere som regulerer rettigheter og plikter og gir anbefalinger innen psykisk helsearbeid
- har bransjekunnskap og kjenneskap til hvordan tjenester er organisert innen pykisk helsearbeid og rusarbeid i helse- og omsorgs- og oppvekstsektoren
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid
- forstår betydningen av arbeid med pykiske helse i et folkehelse- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og samhandlingskompetanse ved praktiske og teoretiske problemstillinger innen psykisk helsearbeid
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å fremme psykisk helse, forebygge rusproblematikk og bidra til mestring hos ulike aldersgrupper
- kan finne informasjon og fagstoff innen psykisk helsearbeid som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en stiuasjon og identifisere faglige problemstillinger innen psykisk helsearbeid og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer innen psykisk helsearbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til kjenne gjennom refleksjoner og handlinger, samt i møte med mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
- kan utføre arbeidet innen psykisk helsearbeid og rusarbeid etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med pasient/bruker, pårørende fagfeller, teverrfaglig og med eksterne målgrupper innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder for å videreutvikle beste praksis på egen arbeidsplass
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er en 2-årig deltidsutdanning, og gir 60 studiepoeng ved fullført og bestått utdanning. Studiet er delt inn i seks emner, hvert emne består av flere tema.
Emne 1 er et grunnlagsemne og har felles innhold for alle fagskoletilbud innen helsefagene.
Emne 2, 3 og 4 er den fagspesifikke delen av utdanningen.
Emne 5 er praksis
Emne 6 består av en fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema som tar utgangspunkt i praksis og de aktuelle læringsutbyttemålene for den aktuelle utdanningen. Fordypningsoppgaven kan ikke startes før de foregående emnene og praksis er gjennomført og bestått.
Obligatorisk deltakelse
Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning er 75% og i praksis 90%. Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på timeplanen og eventuelle endringer. Samt å kontrollere at din deltakelse er registret korrekt, og melde fra til faglærer om eventuell feilregistrering. Overskridelse av obligatorisk deltagelse fører til at du ikke kan ta eksamen i emnet. Overskrider du obligatorisk deltagelse, eller er i ferd med å gjøre det, informer hovedlærer så fort som mulig og opprett dialog. Det kan da gjøres en helhetlig vurdering av fravær når grunnen er sykdom, offentlige verv, alvorlige familiesituasjoner aller andre tungtveiende grunner utenfor din kontroll. Planlagte ferier, jobbsituasjoner eller private arrangementer gir ikke grunnlag for fritak fra obligatorisk deltagelse.
Praksis
Praksis en obligatorisk del av studiet, og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsetning. Praksis utgjør 40 dager som avlegges fortrinnsvis i emne 5. Praksis skal være relevant for studiet, og studenten skal ha studentstatus. Praksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass dersom denne er relevant for utdanningen, eller på en annen egnet arbeidsplass. Veiledning i praksis er en forutsetning for at studenten skal oppnå målene for praksisperioden. Praksisplassen og veileder må godkjennes av Folkeuniversitetets Fagskole AS. Det er utarbeidet en Praksisguide med utfyllende informasjon og praksis til studenter og veiledere.
Utdanningsform
Utdanningen er i hovedsak organisert med metoden omvendt undervisning (flipped classroom). Dette er en undervisningsform hvor den delen av undervisningen som tradisjonelt har foregått i klasserommet, flyttes hjem til studenten. Som forberedelse til samlingene vil ulikt undervisningsmateriell som egner seg til denne formen for undervisning, være tilgjengelig for studenten på læringsplattformen. Det kan være power-pointer, lærerproduserte videoer, fagtekster, artikler, aktuelle lenker, podcaster, quiz og interaktive oppgaver. Studenten skal forberede seg på dette hjemme. På samlingene vil fagstoffet bearbeides videre med ferdighetstrening, diskusjoner, oppgaver og veiledning individuelt og i gruppe.
Aktiv gjennom læringsprosessen
Denne undervisningsformen er valgt for at studentene skal være aktive i læringsprosessen, og kan bidra til økt studentengasjement og motivasjon. Metoden vil også frigjøre tid til studertsentrert undervisning, refleksjon, kritisk tenkning og dybdelæring. Samtidig legge til rette for mer tilpasset opplæring utenfor samlingene. Et viktig pedagogisk prinsipp er at studenten har svar for egen progresjon gjennom hele studiet. Studenten må selv være aktiv gjennom hele studiet ved å gjennomføre de forventede læringsaktivitetene, oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer som er aktuelle. Fagskolens rolle er å tilrettelegge for læring, og veilede studenten gjennom læringsprosessen.
Veiledning i teori og praksis
Studenten vil få veiledning av faglærer, både individuelt og i gruppe, gjennom hele studiet. Veiledningen vil foregå på samlinger, mellom samlinger og i praksis ved fysisk besøk der det lar seg gjennomføre.
Arbeidskrav
I prosessen for å oppnå læringsutbytte, benyttes ulike arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal sikre deltagelse og fremme progresjon. Hvert arbeidskrav har en tidsfrist, som skal bidra til at studenten opprettholder studieprogresjonen. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen i hvert emne.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med eksamen. Læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen er grunnlaget for vurdering av kompetansen studenten viser under eksamensgjennomføringen. Studenter er automatisk oppmeldt til eksamen i hvert emne. Det kan søkes om utsettelse eller om særskilt tilrettelegging ved fremleggelse av dokumentasjon fra sakkyndig, se Studenthåndboken for ytterligere informasjon.
Avsluttende eksamen
I emne 6 gjennomføres avsluttende eksamen i form av en fordypningsoppgave. Studenten velger selv tema og problemstilling for fordypningsoppgaven. Tema skal være praksisrettet og konkret, og skal knyttes til praksis og læringsutbyttebeskrivelser fra studieplanen. Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med maksimalt tre studenter. Den muntlige delen av eksamen foregår individuelt.
Karakterskala
Eksamen i hvert emne vurderes etter karakterskala i samsvar med den internasjonale karakterstandarden (ECTS-skala – European Credit Transfer and Accumulation System).
Gradert bokstavkarakterskala, A-E er bestått og F er ikke bestått.
Symbol | Betegnelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Vitnemål
Studenter som har fullført og bestått obligatoriske krav som kommer frem av studieplanen, får vitnemål utestedet av Folkeuniversitetets Fagskole AS. Studenter som ikke har fullført fagskoleutdanningen, kan be om karakterutskrift som viser beståtte emner og vurderinger.
Evaluering
For å bedømme kvaliteten på utdanningene som tilbys ved Folkeuniversitetets Fagskole, og bruke denne informasjonen til å forbedre utdanningene tilpasset studentene, samfunnet og arbeidslivets behov for kompetanse, vil det foregå en fortløpende evaluering av studiet i samsvar med Folkeuniversitetets Fagskole godkjente kvalitetssikringssystem. Studenter, lærere, sensorer, eksterne samarbeidspartnere i helsesektoren, praksisbedrifter og ledelsen deltar i evalueringsarbeidet. Det blir opprettet et klasseråd, og en representant deltar i skolens studentutvalg. Evalueringsarbeidet ledes av rektor.
Pensumlitteratur for Psykisk helsearbeid 2.0
Emnebeskrivelse | Pensumliste | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7-6 PSYK Etikk, samhandling og kommunikasjon |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8-6 PSYK Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid |
TILLEGGSLITTERATUR:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9-6 PSYK Psykiske lidelser, symptomer og behandling |
TILLEGGSLITTERATUR:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10-6 PSYK Målretta miljøarbeid, brukermedvirkning og relasjonskompetanse |
TILLEGGSLITTERATUR:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11-6 PSYK Praksis i psykisk helsearbeid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12-6 PSYK Fordypning i psykisk helsearbeid |
TILLEGGSLITTERATUR:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sum |