12-6 PSYK Fordypning i psykisk helsearbeid

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid
    • Startsemester
      2026 Vår

Emneansvarlig

Elin Stokke-Gjemse

Innhold

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

• har kunnskap om psykiske lidelser, psykisk helsearbeid og hvilke begreper, prosesser og verktøy som er sentrale innenfor dette fagområdet

• har innsikt i sentrale lover, forskrifter og veiledere som regulerer rettigheter og plikter og gir anbefalinger innen psykisk helsearbeid

• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan tjenester er organisert innen psykisk helsearbeid i helse- og omsorgs- og oppvekstsektoren

• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid

• forstår betydningen av arbeid med psykiske helse i et folkehelse- og samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

• kan anvende faglig kunnskap og samhandlingskompetanse ved praktiske og teoretiske problemstillinger innen psykisk helsearbeid

• kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å fremme psykisk helse, og bidra til mestring hos ulike aldersgrupper

• kan finne informasjon og fagstoff innen psykisk helsearbeid som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling

• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger innen psykisk helsearbeid og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten

• har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer innen psykisk helsearbeid

• har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til kjenne gjennom refleksjoner og handlinger, samt i møte med mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk

• kan utføre arbeidet innen psykisk helsearbeid etter utvalgte målgruppers behov

• kan bygge relasjoner med pasient/bruker, pårørende, fagfeller, tverrfaglig og med eksterne målgrupper innen psykisk helsearbeid

 • kan utvikle arbeidsmetoder for å videreutvikle beste praksis på egen arbeidsplass

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen
A - F
Gruppe/Individuell
Muntlig eksamen
A - F
Individuell
Minutt(er)

Pensumliste

 

Forfatter

Forlag / ISBN

Tittel

Marit Helene Hem og Trond F. Aarre ( red)

Gyldendal

2023

ISBN: 9788205568709

Relasjonens betydning - om fundamentet i psykisk helse- og rusarbeid

Kjell Magne Håkonsen

Gyldendal Norsk Forlag AS. 2014

5. utgave

ISBN/EAN: 9788205448544

Psykologi og psykiske lidelser

Åste Herheim, Kari Langholm

DAMM. 2006

ISBN 9788204096678

Psykisk Helsearbeid- Teorier og arbeidsmåter

 

Bøe, Thommassen

 

Universitetsforlaget. 2017

ISBN: 9788215026176

 

Psykiske helsearbeid, å skape rom for hverandre

 

Sidsel Tveiten

Fagbokforlaget. 2020

ISBN 9788245034400

Helsepedagogikk.

Helsekompetanse og brukermedvirkning

 

Lauveng, Arnhild  ( 2020 )                       

Universitetsforlaget. 2020

ISBN 978-82-15-02662- 6

Grunnbok i psykisk helsearbeid.

Det landskapet vi er mennesker i

 

Hagen, Da Silva, Thelle

 

 

 

Universitetsforlaget. 2021

ISBN: 97882150205049

 

Traumebevisstomsorg i psykisk helsearbeid. Fra et tilknytningsteoretisk perspektiv

 

 

Martinsen, Falkum, Haavet, Røssberg

 

Fagbokforlaget. 2016

ISBN: 9788245018622

 

ABC i kognitiv terapi.

Startbok for helsearbeidere

 

 

Martinsen, Egil W

 

Fagbokforlaget. 2018

ISBN: 9788245024975

 

Kropp og sinn.

Fysisk aktivitet – psykisk helse – kognitiv terapi

 

 

Bøckmann, Kjellevold (2015)

 

 

Fagbokforlaget. 2015

ISBN: 9788245016208

 

Pårørende i helsetjenesten.

Kap. 2, 3, 6, 9, 11

 

Lars Lien m.fl

Fagbokforlaget. 2022

ISBN 9788245035599

 

Sammensatte problemer og sammenvevde tiltak integrert behandling av rus og psykiske lidelser

Valgfri litteratur

200 sider

 

 

Aktuelle NOU, St. meldinger og nettsider

 

 

 

 

www.napha.no

www.rop.no

www.sykepleien.no

www.helsedirektoratet.no

www.psykopp.no

www.modumbad.no

 

 

 

       

 

 

 

TILLEGGSLITTERATUR:

Forfatter

Forlag / ISBN

Tittel

Alice, Kjellevold

 

Fagbokforlaget. 2020

ISBN: 9788245034295

Retten til individuell plan.

 

Borge, Martinsen og Moe

 

 

 

 

Fagbokforlaget.2011

ISBN: 9788245009538

 

Psykisk helsearbeid. Mer enn medisiner og samtaleterapi

 

Evjen, Kielland, Øiern

(2020)

 

 

Universitetsforlaget. 2020

ISBN: 8788215030524

 

Dobbelt opp. Om psykiske lidelser og rusmidler

 

 

Aarre, Trond F.

 

 

Universitetsforlaget. 2018

ISBN: 9788215030708

 

 

En mindre medisinsk psykiatri

Lars Lien m.fl

2019

Rådet for psykisk helse. ISBN: 9788215031514

Asylsøkere og flyktninger- psykisk helse og livsmestring

Traumepoliklinikken

           

           

 

Modum Bad. 2017

ISBN: 9788292014202

Tilbake til nåtid. En manual for håndtering av traumereaksjoner

 

Borg, Karlsson

           

 

Gyldendal. 2018

ISBN: 9788205500723

Recovery. Tradisjoner, fornyelser og praksiser

 

Fyrand

           

 

Universitetsforlaget. 2018

ISBN: 9788215026756

Sosialt nettverk. Teori og praksis. Kap. 5 og 6

Trond Aare

           

Fagbokforlaget. 2022

ISBN: 9788245041040

Hvis psykisk helsevern ikke fantes - psykiatri for ikke-psykiatere

Kompendium 

           

 

Fagskolen. Legges ut i Moodle

Åpen dialog i relasjonell praksis.

Kompendium                                                               

Fagskolen. Legges ut i moodle

Seksualitet

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier
220 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
18 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
18 Time(r)
Eksamen
6 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
262 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.