8-6 PSYK Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Startsemester2025 Vår
Emneansvarlig
Innhold
Emnet omhandler helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid både på individ- og samfunnsnivå. Emnet gir også en innføring i relevant lovverk som regulerer yrkesfeltet og fagarbeiderens yrkesutøvelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god psykisk helse i ulike livsfaser i et folkehelseperspektiv
• har innsikt i sykdomsforebyggende og helsefremmende folkehelsetiltak innen psykiske helsearbeid , samt lover og regelverk som regulerer fagfeltet
• har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan det helsefremmende arbeidet innen psykisk helsearbeid er organisert på kommunalt og statlig nivå kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykisk helsearbeid
• forstår betydningen av det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet innen psykisk helsearbeid i et folkehelseperspektiv
Ferdigheter
Studenten
• kan anvende faglig kunnskap til å fremme det helsefremmende og sykdomsforebyggende perspektivet i praktiske og teoretiske problemstillinger innen psykisk helsearbeid
• kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker i planlegging og gjennomføring av sykdomsforebyggende og helsefremmende tiltak innen psykisk helsearbeid
• kan finne informasjon om nasjonale føringer for helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, samt fagstoff som bidrar å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger innen psykisk helsearbeid
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid innen psykisk helse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper, lover og retningslinjer som gjelder for det helsefremmende og sykdomsforebyggende innen psykisk helsearbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning i sin yrkesøvelse og i arbeidet med det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet både på individnivå og samfunnsnivå
- kan utføre arbeid med helsefremming og sykdomsforebygging i møte med mennesker med risiko for utvikling av problematikk knyttet til psykisk helse, deres pårørende, samt sammen med fagfeller i yrkesfeltet
- kan bygge relasjoner med fagfeller i et tverrfaglig samarbeid, samt med andre aktører knyttet til psykisk helsearbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder som har relevans for fagarbeiderens rolle i arbeid med problematikk knyttet til psykisk helse
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell | Minutt(er) |
Pensumliste
Forfatter | Forlag / ISBN | Tittel | |
Marit Helene Hem (red.)Trond F. Aarre (red.) | Gyldendal Norsk Forlag AS 2023 ISBN: 9788205568709 | Relasjonens betydning : om fundamentet i psykisk helse- og rusarbeid | |
Kjell Magne Håkonsen | Gyldendal Norsk Forlag AS. 2014 5. utgave ISBN/EAN: 9788205448544 | Psykologi og psykiske lidelser | |
Åste Herheim, Kari Langholm | DAMM. 2006 ISBN 9788204096678 | Psykisk Helsearbeid- Teorier og arbeidsmåter | |
Bøe, Thommassen |
Universitetsforlaget. 2017 ISBN: 9788215026176 |
Psykiske helsearbeid, å skape rom for hverandre
| |
Sidsel Tveiten | Fagbokforlaget. 2020 ISBN 9788245034400 | Helsepedagogikk. Helsekompetanse og brukermedvirkning | |
Lauveng, Arnhild ( 2020 ) | Universitetsforlaget. 2020 ISBN 978-82-15-02662- 6 | Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i | |
Hagen, Da Silva, Thelle
|
Universitetsforlaget. 2021 ISBN: 97882150205049 |
Traumebevisstomsorg i psykisk helsearbeid. Fra et tilknytningsteoretisk perspektiv
| |
Martinsen, Falkum, Haavet, Røssberg |
Fagbokforlaget. 2016 ISBN: 9788245018622 |
ABC i kognitiv terapi. Startbok for helsearbeidere
| |
Martinsen, Egil W |
Fagbokforlaget. 2018 ISBN: 9788245024975 |
Kropp og sinn. Fysisk aktivitet – psykisk helse – kognitiv terapi
| |
Bøckmann, Kjellevold (2015)
|
Fagbokforlaget. 2015 ISBN: 9788245016208 |
Pårørende i helsetjenesten. Kap. 2, 3, 6, 9, 11
| |
Lars Lien m.fl | Fagbokforlaget. 2022 ISBN 9788245035599
| Sammensatte problemer og sammenvevde tiltak integrert behandling av rus og psykiske lidelser | |
Valgfri litteratur | 200 sider |
| |
Aktuelle NOU, St. meldinger og nettsider
|
|
| |
|
|
| |
TILLEGGSLITTERATUR:
Forfatter | Forlag / ISBN | Tittel |
Alice, Kjellevold
| Fagbokforlaget. 2020 ISBN: 9788245034295 | Retten til individuell plan. |
Borge, Martinsen og Moe
|
Fagbokforlaget.2011 ISBN: 9788245009538 |
Psykisk helsearbeid. Mer enn medisiner og samtaleterapi |
Evjen, Kielland, Øiern (2020)
|
Universitetsforlaget. 2020 ISBN: 8788215030524 |
Dobbelt opp. Om psykiske lidelser og rusmidler
|
Aarre, Trond F.
|
Universitetsforlaget. 2018 ISBN: 9788215030708
|
En mindre medisinsk psykiatri |
Lars Lien m.fl 2019 | Rådet for psykisk helse. ISBN: 9788215031514 | Asylsøkere og flyktninger- psykisk helse og livsmestring |
Traumepoliklinikken
| Modum Bad. 2017 ISBN: 9788292014202 | Tilbake til nåtid. En manual for håndtering av traumereaksjoner |
Borg, Karlsson
| Gyldendal. 2018 ISBN: 9788205500723 | Recovery. Tradisjoner, fornyelser og praksiser |
Fyrand
| Universitetsforlaget. 2018 ISBN: 9788215026756 | Sosialt nettverk. Teori og praksis. Kap. 5 og 6 |
Trond Aare
| Fagbokforlaget. 2022 ISBN: 9788245041040 | Hvis psykisk helsevern ikke fantes - psykiatri for ikke-psykiatere |
Kompendium
| Fagskolen. Legges ut i Moodle | Åpen dialog i relasjonell praksis. |
Kompendium | Fagskolen. Legges ut i moodle | Seksualitet |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 10 Time(r) |
Egenstudier | 116 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 54 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 64 Time(r) |
Eksamen | 6 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Skriftlig | Arbeidskrav |