7-6 PSYK Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid
    • Startsemester
      2024 Høst

Emneansvarlig

Elin Stokke-Gjemse

Innhold

Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikk fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har innsikt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  •  kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  •  kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  •  kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  •  kan anvende faglig kunnskap om tverrfaglig og tverretatelig samarbeid
  •  kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen
  •  kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  •  kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
  •  kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen
A - F
Individuell
1 Dag(er)

Pensumliste

Tittel:

Forfatter:

Forlag og ISBN:

 

Fag, etikk og kommunikasjon

Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019).

Cappelen Damm AS

 

078-82-02-61662-5

 

Psykologi og Sosiologi

Leif A. Helgesen, Kari K. Grasaas, Marit Sjursen (2016).

 

Cappelen Damm AS

 

978-82-02-42134-2

 

Etikk i helsetjenesten

 

Morten Magelssen, Reidun Førde, Lillian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020).

 

Gyldendal Norsk Forlag AS

 

978-82-05-53460-5

Kommunikasjon i relasjoner

Eide & Eide (2019)

Gyldendal Norsk Forlag AS

 

978-82-05-50056-3

 

Tilleggslitteratur:

 

Skrivenøkkel

Valgerd Mørk (2019)

NKI-Forlag (1. utgave).

 

9788-25-6262-922

 

Livet bak tallene

Karin Gustavsen (2023)

Fagbokforlaget

 

978-82-450-2374-9

 

Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn

 

Ingrid Hanssen (2015)

Gyldendal Norsk Forlag AS

 

978-82-05-32699-6

 

Forståelsen av mennesker

 

 

 

 

 

Åse Renolen (2023)

Fagbokforlaget

 

978-82-45-04474-4

 

Nettsider:

 

Opptrappingsplan psykisk helse

https://www.regjeringen.no/contentassets/0fb8e2f8f1ff4d40a522e3775a8b22b...

Organisering av helse- og omsorgstjenester

https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjen...

Nasjonal veileder i lokalt psykisk helse- og rusarbeid

Psykisk helse- og rusarbeid for voksne (nasjonal veileder) - Helsedirektoratet

 

  • Helsepersonelloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
  • Helse- og omsorgstjenesteloven
  • Spesialisthelsetjenesteloven
  • Folkehelseloven
  • Evt. flere aktuelle lover

 

www.lovdata.no

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
10 Time(r)
Egenstudier
110 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
54 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
64 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
10 Time(r)
Opplæring studieteknikk
6 Time(r)
Eksamen
6 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
260 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Praktiske øvelse
Arbeidskrav