Logistikkoordinator

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Logistikkfag
    • Studiepoeng
      60
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieform
      Deltid
    • Studieprogram
      Logistikkoordinator
    • Startsemester
      2024 Høst

Logistikkoordinator

Mål og hovedmomenter

Norsk arbeids- og næringsliv har et stort behov for fagutdannede i årene fremover. Samtidig fremheves betydningen av å være fagutdannet i et fremtidig arbeidsliv, med større trygghet for egen deltakelse i arbeidslivet over tid og økte karrieremuligheter.

Logistikk handler om å styre varestrømmer mest mulig effektivt og rasjonelt. Logistikkoordinator er en grunnleggende fagskoleutdanning innenfor logistikkarbeid som kan benyttes innen handels-, produksjons- og transportbedrifter, så vel som tjenesteytende næringer, som for eksempel helsevesenet.

Målet er å tilby en grunnleggende fagskoleutdanning innenfor logistikk primært for fagutdannede, og utdanne kandidater som har et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de grunnleggende krav som samfunnet og arbeidslivet stiller til å tenke helhetlig og sørge for en effektiv og bærekraftig logistikkflyt iblant annet handels- og produksjonsbedrifter.

I løpet av utdanningen skal kandidatene oppnå kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør at de kan ha håndtere prosessene involvert i en forsyningskjede eller administrere ressurser for et helt prosjekt som logistikkansvarlig eller logistikk koordinator.

 

Opptakskrav

Opptak til Logistikkoordinator foretas én gang i året til høstsemesteret.

Opptakskrav:

  • fagbrev, svennebrev eller vitnemål fra videregående skole med yrkesfaglige programfag
  • generell studiekompetanse
  • realkompetanse
  • betinget opptak (du skal ta fagprøven/svenneprøven i løpet av førstkommende høst

Opptak for søkere med utenlandsk utdanning/annet morsmål enn norsk

Søkere med utenlandsk utdanning må ha kvalifikasjoner på nivå 4 i NKR. De faglige kvalifikasjonene må tilsvare kvalifikasjonene i utdanningsprogrammet for videregående opplæring som kreves for opptak til denne utdanningen.

Søkere med annen utdanning enn norsk eller nordisk videregående opplæring må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende Norsk vg1 studieforberedende, Norsk vg2 yrkesfaglige studieprogram eller bestått Test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»).

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Ved opptak på grunnlag av realkompetanse på søkeren kunne dokumentere realkompetanse tilsvarende det formelle opptakskravet. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført utdanning skal kandidaten ha et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de grunnleggende krav som samfunnet stiller til yrkesetisk og faglig forsvarlig yrkesutøvelse i stillinger hvor det er krav til lederkompetanse på fagskolenivå.

Kunnskap

Etter fullført utdanning skal kandidaten ha et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de grunnleggende krav som samfunnet stiller til yrkesetisk og faglig forsvarlig yrkesutøvelse i stillinger hvor det er krav til lederkompetanse på fagskolenivå.

Etter endt studie skal kandidaten ha:

  • kunnskap om sentrale temaer som verdi- og forsyningskjeder, vareflyt, Supply Chain Management-teorier og kostnadseffektivisering innen logistikk, transport og spedisjon, samt digital teknologi og digitaliseringsprosesser.
  • kjennskap om de lover, regler, transportavtaler, Incoterms, tolltariffer og annet som er relevant for transport og logistikksektoren og dets krav til kvalitetsforståelse for lederrollen generelt og innenfor egen bransje/yrkesfelt, og betydningen av ledelse i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv.
  • kunnskap om transportbransjen og kjennskap til logistikkfunksjonene både i transportselskap og i bedrifter som driver handel med fysiske varer • kunnskap om hvordan oppdatere seg innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksisfeltet.
  • forståelse for de ulike aktiviteter fra sluttbruker bakover i forsyningskjeden og de fleste forhold som påvirker ulike egenskaper ved vareflyten til sluttbruker og hvordan anvendelse av god logistikkplanlegging kan støtte oppunder verdiskaping for bedriften og redusere de miljømessige skader ved unødvendig transport. Videre en forståelse av hva digital transformasjon er.

Ferdigheter

Etter endt studie skal kandidaten:

  • kunne oppnå kostnadseffektivisering og forbedret vareflyt ved anvendelse av logistikkmodeller og kjennskap til verdi- og forsyningskjeder, samt vurdere bedriftens behov for digitalisering.
  • anvende lagerstyringssystemer, kontoradministrative IT-verktøy, elektroniske fortollingssystemer, DuPont og ABC-analyser, og andre relevante verktøy for kostnadseffektivisering, vareflytplanlegging, deklarering, analyser og prising, samt utforme en digitaliseringsstrategi.
  • finne informasjon og fagstoff som er relevant for logistikk og transportfaglig problemstilling.
  • kartlegge bedriftens verdikjede, vareflyt og kostnadsstruktur for å identifisere eventuelle behov for iverksetting av tiltak for å redusere logistikk-kostnadene, som for eksempel outsourcing/tredjepartslogistikk og gjennomføring av digitale prosesser.

Generell kompetanse

Etter endt studie skal kandidaten:

  • ha forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som for eksempel etterlevelse av transportavtaler og tollregelverk, trygg håndtering og transport av varer og ivaretakelse av menneskene i bransjen ved å legge vekt på HMS. I tillegg utviklet en forståelse for digitalisering og digital transformasjon.
  • ha utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket og evner å skape tillit og relasjoner både til kolleger og andre aktører i forsyningskjeden og kan gi bidrag til utvikling av god praksis for utøvelse av ledelse i endringsprosesser.
  • kunne bygge relasjoner og nettverk med kolleger og andre aktører i logistikk og transportbransjen, både i inn- og utland.
  • kunne utvikle rutiner innen lagerstyring, varemottak, kostnadseffektivisering av vareflyt og andre logistikkfaglige prosedyrer som kan føre til lavere logistikk-kostnader og/eller høyere produktivitet.

Studiets struktur og oppbygning

I studieprogrammet Logistikkoordinator inngår seks emner à 7,5 studiepoeng og ett emne à 15 studiepoeng, totalt 60 studiepoeng.

Inndelingen er styrende for innhold i og oppbygging av studieprogrammet. Det gjenspeiles i litteraturens innhold og omfang, i forventet studentaktivitet i undervisningen og i de krav som stilles ved frivillige øvinger, obligatoriske arbeidskrav og eksamen.

Studiet er organisert for å få best mulig sammenheng mellom de kunnskaper og ferdigheter studenten skal tilegne seg, og undervisningen som blir gitt, øvingene underveis og avsluttende eksamener/vurderinger. I studiet legges vekt på en god balanse mellom teoretisk kunnskap og anledning til utvikling av praktiske ferdigheter gjennom oppgaveløsning, tradisjonell undervisning og veiledning i mindre grupper.

Læring og undervisning

Utdanningen tilbys både med fysisk undervisning ved campus og/eller helt eller delvis via nettundervisning. Studietilbudet er tilrettelagt slik at også de som ikke bor/jobber i nærheten av våre studiesteder skal kunne delta på dette studietilbudet.

Studiet er basert på aktiv samhandling mellom faglærer/veileder og student. Folkeuniversitetets Fagskole AS har små/tette studiesteder, noe som muliggjør en nær kontakt mellom de ansatte og studentene. Studentene skal tilegne seg kunnskap gjennom egen aktivitet og samhandling med medstudenter og de ansatte.

En stor bredde i studentenes bakgrunn, ser vi på som en styrke for læringsmiljøet. Forskjellighet i erfaring og yrkesfaglig gir grunnlag for gode felles faglige refleksjoner og diskusjoner på ulike læringsarenaer. Det stilles derfor forventninger til aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det er i tillegg til frivillige øvinger lagt opp til obligatoriske elementer underveis i studieløpet. Vurderingsformene er varierte og gjenspeiler målene med studiet. Fagmiljøet ved Folkeuniversitetets Fagskole AS omfatter flere fagområder. Det representerer et bredt spekter av formell utdanningsbakgrunn, og erfaring fra praksisfeltet. Studiet er nært knyttet til de krav og forventninger som samfunnet stiller til en etisk og faglig forsvarlig utøvelse av lederrollen. Undervisning, øvinger og eksamener/vurderinger reflekterer ulike oppgaver studenten vil møte i sitt fagmiljø.

Studentaktivitet

Studentene har et stort ansvar for egen læring. Dette forutsetter at studentene enkeltvis og i grupper arbeider aktivt med innhenting, tilegning og bearbeiding av lærestoffet. De må forberede seg til og delta aktivt i undervisningen, foreta nødvendig arbeid i for- og etterkant, samt holde seg oppdatert om endringer og utvikling innenfor sine fagområder.

Læringsmiljø

Folkeuniversitetets Fagskole AS og studentene samarbeider om å skape et godt faglig og sosialt læringsmiljø. Studiet skal derfor legge til rette for nær kontakt mellom de ansatte og studentene. Studentene skal aktivt delta i kvalitetssikringen av studiet og de skal ha gode muligheter for å ta kontakt med de ansatte.

Nettstudentenes læringsmiljø vil stor grad være basert på en aktiv bruk av løsningen Klasserom på nett. Her vil studentene kunne treffes «live» med lyd/bilde-kommunikasjon. På tilsvarende måte vil studentene kommunisere med faglærere, enten i nettseminarer eller på andre nettbaserte arenaer som er tilrettelagt for faglig dialog. Det legges opp til ukentlige undervisningsøkter med faglærer.

Utdanningsform

Undervisningen har som primært mål å formidle gjeldende læringskrav ut fra satte kunnskaps- og ferdighetsmål i studiets læringsutbyttebeskrivelse. Den skal i tillegg til å være praksisnær og legge vekt på en erfaringsbasert tilnærming, og legge til rette for dialog mellom student og lærer.  

Undervisningsformene er varierte og tar hensyn til studentenes ulike måter å lære på, fagenes egenart og litteratur. Bruk av informasjonssystem (databaser og lignende), inngår i undervisningen.

Studiene er tilrettelagt som omvendt undervisning hvor teoretisk fagstoff er tatt opp i forkant. Disse blir publisert for studentene i forkant av undervisningsøkten.  Det er også gjennom hele studieløpet tilrettelagte kurs og andre aktiviteter med særlig vekt på ferdighetstrening. I henhold til læringsutbyttebeskrivelsen er det avgjørende at studentene utvikler metodiske og praktiske ferdigheter for å kunne utføre sin framtidige fagrolle innenfor anerkjente rammer og forventninger.

Forelesninger i opptak presenterer hovedlinjer i og sammenheng mellom fagene, og skal gi studentene en oversikt over og utdypning av sentrale tema. I tillegg gis det tilbud om ulike gjesteforelesninger med mål om å utvide studentenes perspektiv og å knytte fagstoffet til studentenes framtidige yrkesutøvelse og praksisfeltet. Seminar- og gruppeundervisningen er problemorientert og baseres på høy grad av studentaktivitet. Seminarene/gruppene ledes og/eller veiledes av en faglærer, men fordrer at studentene enkeltvis og i samarbeid aktivt deltar med presentasjoner, diskusjoner, praktiske øvelser, prosjektarbeid og lignende.

Studiet inneholder obligatoriske undervisningselementer i form av innleveringer og prosjektarbeid. Studentene tilbys i tillegg frivillige øvingsoppgaver med individuell og gruppevis tilbakemelding.

I tillegg holdes det egne kurs innenfor IKT—bruk/systemer, skriveøvelse og mer eksamensrettede kurs.

En ordinær studieuke for studentene vil ha følgende rammer:

  • Forberedelse til undervisningsøkt ved å se tema presentert i video, til sammen 3 til 6 timer.
  • 1 - 2 undervisningsøkter i form av seminar og oppgaveløsning á tre timer per uke.
  • Studentene vil i tillegg, via Klasserom på nett eller epost, kunne stille spørsmål eller ha annen faglig dialog med faglærer i det enkelte emnet.
  • I tillegg kommer andre løpende tverrfaglige prosjektarbeid.
  • Fagene "økonomistyring" og "digitalisering og endringsledelse"  har fremmøtekrav på 75%.

Undervisningsspråket er norsk.

I vedlegg til studieplanen fremgår en nærmere oversikt over planlagte undervisningstimer, fordelt på de forskjellige arbeids- og undervisningsformene, herunder også forventet egeninnsats og forberedelser og gjennomføring av eksamener. Det vi i forkant av vært semester bli utarbeidet og publisert en egen timeplan med nærmere informasjon om undervisningstidspunkter, frister og rammer for øvingsoppgaver og arbeidskrav, og eksamensgjennomføringen.

Læringsmateriell i form av pensumbøker, kompendier med utvalgte artikler mv, og andre læringsressurser finnes i et eget vedlegg til studieplanen.

Audiovisuelle ressurser

I tillegg vil det bli brukt aktuelle artikler og audiovisuelle ressurser for å gi innholdet relevans i det praktiske arbeidslivet. Eksempler på dette kan være You Tube-videoer, podcast o. l. Dette vil bli gjort tilgjengelig fortløpende i læringsportalen.

Kompendium

Aktuelle fagartikler mv av nyere dato som gir innsikt i det praktiske arbeidslivet med relevans for utdanningen, blir samlet i et eget kompendium for utdanningen/det enkelte emnet for studieåret. Kompendiet blir tilgjengelig i elektronisk form.

Kvalitetssikring

Institusjonen sitt kvalitetssystem skal sikre god kvalitet i studiet og bidra til dialog og samarbeid mellom Folkeuniversitetets Fagskole AS og studentene. Systemet baserer seg blant annet på muntlige og skriftlige tilbakemeldinger fra studenter og lærere, både individuelt og gruppevis.

Eksamen

Studentene skal vurderes i løpet av studiet og på slutten av studieåret. Vurderingsformene skal være varierte og nært knyttet til målene for studiet. Vurderingene underveis omfatter øvingsoppgaver og prosjekt-/semesteroppgaver. Den avsluttende eksamensformen omfatter en tverrfaglig hjemmeeksamen.

Øvingsoppgavene er oppgaver hvor det gis individuelle og gruppevise tilbakemeldinger. Øvingsoppgavene blir gitt i øvingsøyemed.

Innlevering av to øvingsoppgaver per emne er arbeidskrav som må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen. Vurderingsuttrykket er godkjent/ikke godkjent.

Oppgaver som gis til eksamen kan inneholde teoretiske og/eller praktiske problemstillinger. Studentene må være forberedt på å få oppgaver som berører samtlige emner.

Resultatet av avsluttende eksamen skal framgå av vitnemålet som utarbeides ved avsluttet studium.

Eksamensspråket er i hovedsak norsk.

Eksamenskrav   

  • LOGKN 2-30.       Hjemmeeksamen – Grunnleggende logistikk (7,5 stp)
  • LOGKN 9-30        Hjemmeeksamen –  innkjøp og forhandlinger (7,5 stp)
  • LOGKN 1-30        Hjemmeeksamen – økonomistyring (7,5 stp)
  • LOGKN 10-30      Hjemmeeksamen - bærekraft (7,5 stp)
  • LOGKN 11-30.     Hjemmeeksamen - Samferdsel og transportteknikk (7,5 stp)
  • LOGKN 5-30       Hjemmeeksamen – digitalisering og endringsledelse (7,5 stp)
  • LOGKN 12-30     Hjemmeeksamen – logistikk i verdikjeden (15 stp)

Før studentene kan gå opp til avsluttende eksamen skal studentene ha gjennomført og fått godkjent to øvingsoppgaver i hvert delemne.

Vurderingsuttrykket er karakterskalaen A-F. Karakteren skal fremgå av vitnemålet.

Det er adgang til å ta ny eksamen hvert studieår.

Eksamensvitnemål

På vitnemålet for utdanningen Logistikkoordinator fremgår karakteren på avsluttende eksamen.

Med bestått 60 studiepoeng gis graden «Fagskolegrad».

Karakterskala

Folkeuniversitetets Fagskole benytter følgende karakterskalaer i samsvar med internasjonale karakterstandarder (ECTS-skala – European Credit Transfer System).

Karakterbeskrivelse

A Fremragende

Fremragende prestasjon som klarert utmerker seg. Svært godt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Viser stor grad av selvstendighet og refleksjon

B Meget godt

Prestasjon som viser meget godt kunnskaps- ferdighetsnivå.

Viser tydelig evne til selvstendighet og refleksjon

C God

Prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Viser i noen grad evne til selvstendighet og refleksjon.

D Nokså god

Prestasjon med en del vesentlige mangler, som viser begrenset kunnskaps- og ferdighetsnivå. Viser begrenset evne til selvstendighet og refleksjon.

E Tilstrekkelig

Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaps- og ferdighetsnivå, men heller ikke mer. Viser i liten grad evne til selvstendighet og refleksjon.

F Ikke bestått

Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene.

Emneinnhold i Logistikkoordinator

EmnebeskrivelseInnholdStudiepoeng
2-30 LOGKN Grunnleggende logistikk

Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i viktige elementer i logistikkfaget, samt Supply Chain Management. Studentene får trening i å tenke og handle ut fra en helhetsvurdering av bedriftens totale logistikkbehov. Det legges spesielt vekt på kostnadseffektivisering og planlegging.

  • Grunnleggende logistikk
    • Grunnleggende innkjøp og leverandørsamarbeid
    • Innføring i lager- og produksjonsstyring
    • Innføring i Lean- og JIT(Just-in-time)
    • Innføring i logistikk og IT
    • Grunnleggende transport
    • Kundetilfredsstillelse
    • Grunnleggende logistikk og miljø
  • IT i verdikjeden
    • Sammenheng mellom strategi og informasjonssystemer
    • ERP systemet
    • Valg av IT-løsninger
  • Forsyningskjeder i dag – og i morgen
    • Globale forsyningskjeder
    • Bærekraftige forsyningskjeder
    • Framtidige forsyningskjeder
  • HMS-ledelse                                                                        
    • Utarbeide, dokumentere og vedlikeholde bedriftens internkontrollsystem i samsvar med aktuelle krav, lover, regler og standarder
    • Arbeidsmiljøfaktorer
    • Lover og forskrifter
7,5
9-30 LOGKN Innkjøp og forhandlinger

Emnet skal gi kandidaten god innføring og praktisk tilnærming til innkjøperens rolle og ansvar gjennom innkjøp, forhandlinger og anskaffelse av varer og tjenester. Gjennom innkjøpsprosessen legges stor vekt på; leverandørutvikling, avtaleutarbeidelse, avtaleforhandlinger, avrop samt leveranseoppfølging.

  • Innkjøpsfunksjonen og -prosessene i ulike bransjer og deler av verdikjeden
  • Leverandørmarkedet, forespørsler, leverandør- og tilbudsvurderinger
  • Innkjøpskategorisering, behovsberegning og strategiske innkjøpsmatriser
  • Innkjøpsforhandlinger med strategier, metoder og teknikker
  • Utarbeidelse av avtaler, gjennomføring og implementering
  • Internasjonale avtaler
  • Avrop og oppfølging av leveranseprosessen
  • Innkjøpsevaluering, avtaleoppfølging og reforhandlinger
  • Lean innkjøp med verktøy og metoder
  • Offentlige innkjøp og EU direktiver
7,5
1-30 LOGKN Økonomistyring

Emnet gir en grunnleggende innføring i sentrale bedriftsøkonomiske begrep, modeller og sammenhenger. Emnet skal også sette kandidaten i stand til å bruke relevant programvare for økonomisk analyse. Faget har en praktisk tilnærming og gir kandidaten kompetanse til å delta i planlegging og administrering av økonomien i en virksomhet.

7,5
10-30 LOGKN Bærekraft
  • FNs Bærekrafts mål
  • Bærekraftbegrepet i politikk og næringsliv
  • Bærekraft som forretningsmodell og konkurransekraft
  • Bærekraftig logistikk
  • Sirkulære forsyningskjeder
  • Utslippskutt og grønn logistikk
  • Helhetlig forståelse av bærekraftbegrepet
  • Bedre ressursutnyttelse for økt bærekraft
7,5
11-30 LOGKN Samferdsel og transportteknikk

Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i viktige elementer i samferdselspolitikken og hvordan dette påvirker logistikkbransjen. Transport rett med aktuelle lover og fortolling vil være en viktig del av faget, samt at studenten får en grundig innføring i emnet transportteknikk.

Innhold

  • Samferdselspolitikk  
  • Mål for samferdsel og utfordringer i norsk samferdsel og godstransport  
  • Transportrett. Lov om vegfraktavtaler, Sjøfraktloven, NSAB 2015 og Incoterms og aktuelle forsikringer
  • Innenlands transporter og distribusjon. Internasjonale transporter og Incoterms
  • Toll & TVINN 
  • Godstyper, vareslag og godsets transporttekniske egenskaper 
  • De fire transportformene og Intermodale transportløsninger  
  • Prising av transporttjenester og befrakterrollen. Kostnadskomponenter og bildriftskalkyle
  • Terminaler og terminalens rolle i transportkjeden
7,5
5-30 LOGKN Digitalisering og endringsledelse

Emnet gir en grunnleggende innføring i digitalisering og endringsledelse.

Formålet med emnet er å øke kompetansen i digitalisering og endringsledelse for å være en pådriver i endringsprosesser, omstilling og endringsarbeid.

Endringstakten øker, og organisasjoner står foran stor usikkerhet. I emnet gjennomgås ulike strategiske og formelle prosesser, men også de kulturelle og menneskelige prosessene i endringsprosesser.

Første del av emnet tar for seg drivkreftene for endring og hva endringene medfører. Andre del tar for seg former for endringer og strategier for endringer. Siste del omhandler ledelse av endringsprosesser og hvilke ledelsesformer som er best egnet i endringsprosesser. Emnet kombinerer forskningsbaserte teorier med praktiske eksempler og case. 

Innhold

  • Digitalisering, endring og stabilitet
  • Perspektiv over endringens drivkraft. Teknologi vs digital teknologi
  • Endringens innhold, omfang og kontekst
  • Viktige teknologier i endringsprosessen
  • Endringsstrategier og forretningsmodeller
  • Endringsledelse. Rammebetingelser, mål og middel
  • Digitalisering endrer rammebetingelser og krever nye digitale strategier
  • Kontinuerlig forbedringer
7,5
12-30 LOGKN Logistikk i verdikjeden

Dette emnet er avsluttende for studiet logistikkoordinator og vil gi kandidaten en helhetlig forståelse av logistikkens betydning i hele verdikjeden.

Innhold:

  • Logistikkens påvirkning og logistikkstyring i verdikjeden
  • Kostnadseffektiv logistikk og kvalitet. Kunde- og markedsorientert logistikk
  • Kundetilfredshet og kostnadseffektivisering av verdikjede
  • Kundens krav og forventninger
  • Pris kontra kundekrav og skape lojale kunder over tid
  • Logistikk, lønnsomhet og Logistikkregnskap • Økonomiske verktøy og metoder, Du Pont modellen, ABC analyse, Lean verktøy og metoder
  • Logistikk og strategi
  • Organisering og outsourcing av logistikk
  • Porters Verdikjedemodell, ABS-analyse, Du-Point modell, GAP-analyse
  • Bærekraft gjennom verdikjeden og Grønn (retur) logistikk og avfallshåndtering
  • Digitalisering gjennom verdikjeden
  • Koordinering og ledelse av team innen virksomheten
15
Sum57

Forventet arbeidsinnsats i Logistikkoordinator

EmnebeskrivelseEgenstudier, digitalt læringsmateriellEksamenLærerstyrt undervisningLærerstyrt, samling digital eller fysiskLærerstyrt, veiledningOpplæring bruk av IKTOpplæring studieteknikkPraksisSelvstudium/litteratur/gruppeStudieinnsatsLærerstyrt undervisningEgenstudierSum
2-30 LOGKN Grunnleggende logistikk000
9-30 LOGKN Innkjøp og forhandlinger000
1-30 LOGKN Økonomistyring000
10-30 LOGKN Bærekraft000
11-30 LOGKN Samferdsel og transportteknikk000
5-30 LOGKN Digitalisering og endringsledelse 45180225
12-30 LOGKN Logistikk i verdikjeden000
Sum45180225

Pensumlitteratur for Logistikkoordinator

EmnebeskrivelsePensumliste
2-30 LOGKN Grunnleggende logistikk
9-30 LOGKN Innkjøp og forhandlinger

Ivar Brynhildsvoll, Fagbokforlaget, Prinsipper for bedre innkjøp, ISBN: 9788245024630 (også digital ressurs)

1-30 LOGKN Økonomistyring

Trond Winther, Reidar Hæhre, Lars Ottesen, Alf Henry Øyen (2013): «Grunnleggende bedriftsøkonomi. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205427167

10-30 LOGKN Bærekraft

Eget kompendium

11-30 LOGKN Samferdsel og transportteknikk

Moderne transportlogistikk, Eirill Bøe og Stein Erik Grønland, ISBN: 9788245013207

 

5-30 LOGKN Digitalisering og endringsledelse

Læremidler og litteratur

  • Kioto Villaloboz-Sanchez Digitalisering i arbeidslivet (2023), Læremiddelforlaget, ISBN 978-82-7997-241-9
  • Utvalgte artikler (i PDF format), podcaster og videoer som legges ut på Moodle

Anbefalte fagtidsskrifter:

Moderne Transport www.mtlogistikk.no

Logistikk Inside www.logistikkinside.no

SCM www.scm.dk

NHO Logistikk og transport www.nholt.no

12-30 LOGKN Logistikk i verdikjeden
Sum