12-30 LOGKN Logistikk i verdikjeden
Emnefakta
- FagområdeLogistikkfag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramLogistikkoordinator
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Dette emnet er avsluttende for studiet logistikkoordinator og vil gi kandidaten en helhetlig forståelse av logistikkens betydning i hele verdikjeden.
Innhold:
- Logistikkens påvirkning og logistikkstyring i verdikjeden
- Kostnadseffektiv logistikk og kvalitet. Kunde- og markedsorientert logistikk
- Kundetilfredshet og kostnadseffektivisering av verdikjede
- Kundens krav og forventninger
- Pris kontra kundekrav og skape lojale kunder over tid
- Logistikk, lønnsomhet og Logistikkregnskap • Økonomiske verktøy og metoder, Du Pont modellen, ABC analyse, Lean verktøy og metoder
- Logistikk og strategi
- Organisering og outsourcing av logistikk
- Porters Verdikjedemodell, ABS-analyse, Du-Point modell, GAP-analyse
- Bærekraft gjennom verdikjeden og Grønn (retur) logistikk og avfallshåndtering
- Digitalisering gjennom verdikjeden
- Koordinering og ledelse av team innen virksomheten
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal kandidaten:
- ha kunnskap om hvordan en verdikjede fungerer og om hvordan man forbedrer, optimaliserer og utvikler verdikjeder
- ha kunnskap om hvordan man bruker JIT-prinsipper for å effektivisere verdikjeden • ha kjennskap til hvordan man strategisk og taktisk kan bruke logistikk for å skape konkurransefortrinn både for kunden og egen bedrift
- ha kjennskap om strategi for leverandørutvikling.
- ha kunnskap til hvordan man kan bruke digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere verdikjeden effektivt
- ha kunnskap om viktigheten av å jobbe strukturert og effektivt med logistikkprosjekt
- ha kunnskap om økonomistyring gjennom hele logistikkjeden
- ha kunnskap om begreper, prosesser og verktøy innen lagerstyringha kunnskaper om de vanligste metodene for lagerstyring
- ha kunnskap om hvordan bruke bedriftens digitale og elektroniske verktøy ved kommunikasjon og utførelse av arbeidsprosesser
- ha kunnskap om hvordan registrere varer inn og ut fra lager samt ha kjennskap til lagerstyringssystem for å identifisere varenes lagerplassering
- kunne oppdatere sin faglige kunnskap om logistikk i verdikjeden
- kunne finne informasjon og fagstoff som omhandler logistikk i verdikjeden
- ha kjennskap om metoder for ledelse og veiledning av mindre arbeidsgrupper, kollegaer og lærlinger
- ha kjennskap til etiske dilemmaer som kan oppstå i virksomheten
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal kandidaten:
- kunne kartlegge og identifisere hvordan verdikjeden fungerer, hvordan man kan styre og optimalisere verdikjeden og iverksette eventuelle tiltak
- kunne anvende JIT-prinsippet til effektivisering av verdikjeden. • kunne anvende digitale verktøy som drivkraft for utvikling av verdikjeden.
- kunne anvende økonomiske verktøy og metoder for å styre økonomien i verdikjeder herunder DuPont modellen og ABC analyse
- kan kartlegge en logistikksituasjon langs aktuelle verdikjeder, identifisere faglige problemstillinger og angi behov for iverksetting av eventuelle forbedringstiltak
- kunne anvende bedriftens digitale og elektroniske verktøy ved kommunikasjon og utførelse av arbeidsprosesser
- kunne anvende faglig kunnskap og verktøy til å planlegge, kalkulere og gjennomføre et logistikkprosjekt
- kan anvende faglig kunnskap innen lagerstyring herunder økonomistyring og ledelse på teoretiske og praktiske problemstillinger
- kunne anvende Porters Verdikjedemodell til bruk i fremstilling av verdikjeden
- kunne anvende DuPont-modellen for å kartlegge lagerholds- og lagerdriftskostnader og identifisere eventuelle behov for forbedringstiltak
- kunne anvende faglig kunnskap med tanke på å forslå effektiviseringstiltak i virksomheten, herunder vurdere mulighet og nytteeffekt av robotisering
- kunne arbeide etter relevant regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold på lageret.
- kunne anvende faglig kunnskap til å beregne lagerets omløpshastighet
- kunne anvende DuPont-modellen, ABC-analyse, GAP-analyser, Lean metoder og Porters verdikjedemodell i analyse og planlegging av arbeidsprosesser
- kunne anvende faglig kunnskap til å lede og koordinere team innen virksomheten
- kunne identifisere ulike konflikter som kan oppstå i virksomheten og iverksette tiltak for konfliktløsning
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal kandidaten:
- kunne planlegge og gjennomføre logistikkrettede tverrfaglige arbeidsoppgaver som ansatt eller koordinator for et team
- kunne utføre arbeidet med logistikk som konkurransefaktor etter kunders og egen bedrifts behov i samsvar myndigheters krav og etiske retningslinjer
- kunne utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen logistikk og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- ha forståelse for yrkes- og bransjeetiske problemstillinger innen logistikk generelt og innen lagerstyring, lagerøkonomi og lagerledelse spesielt
- ha utviklet en etisk grunnholdning til å koordinere team og til utøvelsen av logistikkfaglige oppgaver • kunne koordinere et team på lageret etter egen leders, interne samarbeidspartnere og eksterne kunders forventninger
- kunne bygge relasjoner til overordnede, medarbeidere, leverandører og kunder
- forstå omløpshastighetens betydning for effektiv og lønnsom drift
- ha forståelse for yrkes og bransjeetiske prinsipper, herunder arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter
- har forståelse for eget arbeid med tanke på å se sammenheng i økonomisk måling av ulike aktiviteter i logistikken etter gjeldende normer og krav
- har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i samarbeid med ansatte i virksomheten