12-30 LOGKN Logistikk i verdikjeden

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Logistikkfag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Logistikkoordinator
    • Startsemester
      2026 Vår

Innhold

Dette emnet er avsluttende for studiet logistikkoordinator og vil gi kandidaten en helhetlig forståelse av logistikkens betydning i hele verdikjeden.

Innhold:

  • Logistikkens påvirkning og logistikkstyring i verdikjeden
  • Kostnadseffektiv logistikk og kvalitet. Kunde- og markedsorientert logistikk
  • Kundetilfredshet og kostnadseffektivisering av verdikjede
  • Kundens krav og forventninger
  • Pris kontra kundekrav og skape lojale kunder over tid
  • Logistikk, lønnsomhet og Logistikkregnskap • Økonomiske verktøy og metoder, Du Pont modellen, ABC analyse, Lean verktøy og metoder
  • Logistikk og strategi
  • Organisering og outsourcing av logistikk
  • Porters Verdikjedemodell, ABS-analyse, Du-Point modell, GAP-analyse
  • Bærekraft gjennom verdikjeden og Grønn (retur) logistikk og avfallshåndtering
  • Digitalisering gjennom verdikjeden
  • Koordinering og ledelse av team innen virksomheten

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal kandidaten:

  • ha kunnskap om hvordan en verdikjede fungerer og om hvordan man forbedrer, optimaliserer og utvikler verdikjeder
  • ha kunnskap om hvordan man bruker JIT-prinsipper for å effektivisere verdikjeden • ha kjennskap til hvordan man strategisk og taktisk kan bruke logistikk for å skape konkurransefortrinn både for kunden og egen bedrift
  • ha kjennskap om strategi for leverandørutvikling.
  • ha kunnskap til hvordan man kan bruke digitale verktøy for å planlegge, styre og kontrollere verdikjeden effektivt
  • ha kunnskap om viktigheten av å jobbe strukturert og effektivt med logistikkprosjekt
  • ha kunnskap om økonomistyring gjennom hele logistikkjeden
  • ha kunnskap om begreper, prosesser og verktøy innen lagerstyringha kunnskaper om de vanligste metodene for lagerstyring
  • ha kunnskap om hvordan bruke bedriftens digitale og elektroniske verktøy ved kommunikasjon og utførelse av arbeidsprosesser
  • ha kunnskap om hvordan registrere varer inn og ut fra lager samt ha kjennskap til lagerstyringssystem for å identifisere varenes lagerplassering
  • kunne oppdatere sin faglige kunnskap om logistikk i verdikjeden
  • kunne finne informasjon og fagstoff som omhandler logistikk i verdikjeden
  • ha kjennskap om metoder for ledelse og veiledning av mindre arbeidsgrupper, kollegaer og lærlinger
  • ha kjennskap til etiske dilemmaer som kan oppstå i virksomheten

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal kandidaten:

  • kunne kartlegge og identifisere hvordan verdikjeden fungerer, hvordan man kan styre og optimalisere verdikjeden og iverksette eventuelle tiltak
  • kunne anvende JIT-prinsippet til effektivisering av verdikjeden. • kunne anvende digitale verktøy som drivkraft for utvikling av verdikjeden.
  • kunne anvende økonomiske verktøy og metoder for å styre økonomien i verdikjeder herunder DuPont modellen og ABC analyse
  • kan kartlegge en logistikksituasjon langs aktuelle verdikjeder, identifisere faglige problemstillinger og angi behov for iverksetting av eventuelle forbedringstiltak
  • kunne anvende bedriftens digitale og elektroniske verktøy ved kommunikasjon og utførelse av arbeidsprosesser
  • kunne anvende faglig kunnskap og verktøy til å planlegge, kalkulere og gjennomføre et logistikkprosjekt
  • kan anvende faglig kunnskap innen lagerstyring herunder økonomistyring og ledelse på teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kunne anvende Porters Verdikjedemodell til bruk i fremstilling av verdikjeden
  • kunne anvende DuPont-modellen for å kartlegge lagerholds- og lagerdriftskostnader og identifisere eventuelle behov for forbedringstiltak
  • kunne anvende faglig kunnskap med tanke på å forslå effektiviseringstiltak i virksomheten, herunder vurdere mulighet og nytteeffekt av robotisering
  • kunne arbeide etter relevant regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold på lageret.
  • kunne anvende faglig kunnskap til å beregne lagerets omløpshastighet
  • kunne anvende DuPont-modellen, ABC-analyse, GAP-analyser, Lean metoder og Porters verdikjedemodell i analyse og planlegging av arbeidsprosesser
  • kunne anvende faglig kunnskap til å lede og koordinere team innen virksomheten
  • kunne identifisere ulike konflikter som kan oppstå i virksomheten og iverksette tiltak for konfliktløsning

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne skal kandidaten:

  • kunne planlegge og gjennomføre logistikkrettede tverrfaglige arbeidsoppgaver som ansatt eller koordinator for et team
  • kunne utføre arbeidet med logistikk som konkurransefaktor etter kunders og egen bedrifts behov i samsvar myndigheters krav og etiske retningslinjer
  • kunne utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen logistikk og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • ha forståelse for yrkes- og bransjeetiske problemstillinger innen logistikk generelt og innen lagerstyring, lagerøkonomi og lagerledelse spesielt
  • ha utviklet en etisk grunnholdning til å koordinere team og til utøvelsen av logistikkfaglige oppgaver • kunne koordinere et team på lageret etter egen leders, interne samarbeidspartnere og eksterne kunders forventninger
  • kunne bygge relasjoner til overordnede, medarbeidere, leverandører og kunder
  • forstå omløpshastighetens betydning for effektiv og lønnsom drift
  • ha forståelse for yrkes og bransjeetiske prinsipper, herunder arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter
  • har forståelse for eget arbeid med tanke på å se sammenheng i økonomisk måling av ulike aktiviteter i logistikken etter gjeldende normer og krav
  • har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i samarbeid med ansatte i virksomheten