Klassisk bygningshåndverk og restaurering Nordnes
Studiefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng60
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieformDeltid
- Startsemester2023 Haust
Klassisk bygningshåndverk og restaurering Nordnes
Om studiet
Mangelen på faglig kvalifiserte håndverkere innen klassisk bygningshåndverk og innen restaurerings- og rehabiliteringsfagene har i de senere år blitt påpekt både fra verne- og museumshold og fra bygningsbransjen. Med «klassisk bygningshåndverk» menes håndverksfagene som ble etablert fra 1600-tallet og framover og som ble mønstergivende for utviklingen av håndverkstradisjoner fram til oppløsningen av håndverkslaugene i siste del av 1800-tallet. For håndverkerne som har opparbeidet realkompetanse innenfor feltet har ikke denne i tilfredsstillende grad vært knyttet til en godkjent utdanning.
Målet med utdanningen er å gi faggrupper innen klassisk bygningshåndverk og restaurering en systematisk kompetanseheving.
Opplæringen går fra grunnleggende til mer komplekse arbeidsoperasjoner innen feltet, er praktisk fundert og koblet til relevant teori.
Pedagogisk vektlegges læring gjennom praktisk arbeid, praksisbasert teori og håndverksteori. Utdanningen er rettet mot personer som har fagbrev innen treteknikk og design - både de som er selvstendig næringsdrivende eller som er i arbeid hos byggmestere. I tillegg passer utdanningen også for yrkesfaglærere i videregående skoler.
Etter endt studium vil studenten være kvalifisert til arbeid i bedrifter innen byggenæringen som driver med restaurerings- og vernearbeid, men også på museer eller andre institusjoner eller bedrifter der slikt arbeid er en del av virksomheten.
Bestått utdanning kvalifiserer til utføring og ledelse av arbeid som omfatter tilstandsbeskrivelser, planlegging og utføring av restaurerings/rehabiliteringsoppdrag i privat og offentlig regi, arbeid knyttet til opplæring av elever i videregående skole og av lærlinger og arbeid i museumssektoren og i kulturvernarbeidet i kommunesektoren.
Læringsutbyte
Læringsutbyttebeskrivingene viser det studentene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning i klassisk bygningshåndverk og restaurering, i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Det overordnede målet for utdanningen er å utdanne fagfolk med dokumentert kompetanse innen faget som sikrer at restaureringsoppdrag utføres etter kulturvernmyndighetenes retningslinjer.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om den historiske utviklingen innen håndverk, med vekt på hvordan arbeidsformer, teknologi og ferdige produkter ble utviklet og endret seg som en del av det klassiske bygningshåndverket.
- har kunnskap om betydning av kulturvernet og dets historiske utvikling
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som brukes innenfor bygningsvern og restaurering
- har kunnskap om lover, forskrifter, internasjonale konvensjoner samt nasjonale føringer og retningslinjer innenfor bygningsvernet
- kjenner måten tradisjonelle bygningsteknikker utføres på og hvordan disse og aktuelt materiale brukes i restaurerings- eller vernesammenheng
- har praktisk og teoretisk kunnskap om hvordan trevirke velges ut som materiale for videre bearbeiding og hvordan materiale måles og merkes
- har kunnskap om hvordan tømmer deles for å utnytte materialet best mulig til videre bruk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om forholdet mellom tradisjonell materialbruk og arbeidsteknikk i utføringen av restaurering og bygningsoppdrag
- kan utføre noen grunnleggende tradisjonelle bygningsteknikker
- kan stå for utvalg og bearbeiding av virke til skurd og framstille videre materiale med bruk av klassisk verktøy, arbeidsprosess og teknologi
- kan velge ut og bruke egnet verktøy under de ulike trinnene i materialbearbeidingen
- kan bruke ulike metoder for måling og merking
- kan kartlegge og identifisere relevante problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak ved restaureringsarbeid
- kan oppdatere sin faglige kompetanse innenfor bygningsvern og restaurering med faglitteratur, teknisk dokumentasjon og relevante fora innenfor bransjen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over fagets historie og innhold, sammen med andre fagutøvere
- har tilegnet seg en grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom utføringen av tradisjonelle bygningsteknikker, hvilke bygningstyper disse benyttes på, og hvordan bruken av bygningsteknikker og aktuelt materiale er en del av restaurerings- og vernevirksomheten
- har utviklet etisk bevissthet overfor klassisk bygningshåndverk og restaurering
- kan utvikle gode løsninger for utførelsen av arbeid på ulike bygningstyper overfor oppdragsgivere
Opptak
Opptak av studenter til Fagskulen Vestland skjer gjennom samordna opptak.
Ordinær søknadsfrist til fagskoleutdanning er 15. april. Retningslinjer for søking finnes på hjemmesiden.
Grunnlag for opptak til studietilbud er a) eller b) under:
- fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole.
Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven etter søknadsfristen og innen 1. oktober, kan få tildelt studieplass. Studenten mister plassen om han/hun ikke består eller ikke fullfører fagprøven.
- Søkjarar som ikkje fyller dei generelle opptakskrava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetansen må oppfylle læreplanmål i videregående opplæring innen relevant programområde, i tillegg til kompetanse i felles allmenne fag som tilsvarer VG1 og VG2 i yrkesfaglig utdanningsprogram.
Sjå Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no for utfyllande informasjon om opptak.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Fagbrev/svennebrev som gir grunnlag for opptak er:
- Utdanningsprogram bygg og anleggsteknikk, programområde Treteknikk: Limtreproduksjon, Trelastfaget, Trevare- og bygginnredningsfag
- Utdanningsprogram bygg og anleggsteknikk, programområde Byggteknikk: Tømrerfag
- Utdanningsprogram design og håndverk, programområde Båtbyggerfaget: Trebåtbyggerfag
- Utdanningsprogram design og håndverk, programområde Design og duodji: Treduodjifag
- Utdanningsprogram design og håndverk, programområde Design og trearbeid: Bøkkerfag, møbelsnekker, orgelbygger, tredreierfag, treskjærfag
Organisering av studiet
Utdanningen er bygget opp av emner. Hvert emne tildeles studiepoeng etter den relative vekten det har i arbeidsbelastning for studentene og læringsutbytte innenfor utdanningen.
Utdanningen har et omfang på 60 studiepoeng i et poengsystem som er særskilt for skoleslaget. Ett års fagskoleutdanning på heltid tilsvarer normalt ti måneder. Studiepoeng skal brukes ved vurdering av innpassing av utdanning mellom fagskoler og i karakterutskrifter for gjennomførte emner fra fagskoleutdanning.
Fordeling av arbeidstimer for utdanningen
Utdanningens navn: Klassisk bygningshåndverk og restaurering Utdanningens antall arbeidstimer totalt: 1750 timer
Utdanningens antall studiepoeng totalt: 60 studiepoeng (1 års heltidsutdanning) Studiets gjennomføringsmodell: 2 års utdanning nettbasert med ukesamlinger
Fordeling arbeidstimer
Emnenavn og emnets omfang i studiepoeng | Aktivitet | Arbeids- timer | |
Emne A | Aktiviteter som foregår på samlinger | 57 | |
Materiallære 58TB54A
| Aktiviteter som foregår på nett/ | Egenstudier | 42 |
5 studiepoeng | mellom samlingene | Lærerstyrte aktiviteter | 19 |
|
| Veiledning | 10 |
|
| Praktisk arbeid | 19 |
Emne B | Aktiviteter som foregår på samlinger | 57 | |
Materialbearbeiding 58TB54B
| Aktiviteter som foregår på nett/ | Egenstudier | 42 |
5 studiepoeng | mellom samlingene | Lærerstyrte aktiviteter | 19 |
|
| Veiledning | 10 |
|
| Praktisk arbeid | 19 |
Emne C | Aktiviteter som foregår på samlinger | 115 | |
Verktøylære 58TB54C
| Aktiviteter som foregår på nett/ | Egenstudier |
84 |
10 studiepoeng | mellom samlingene | Lærerstyrte aktiviteter | 38 |
|
| Veiledning | 20 |
|
| Praktisk arbeid | 38 |
Emne D | Aktiviteter som foregår på samlinger | 57 | |
Mål- og merketeknikk 58TB54D
| Aktiviteter som foregår på nett/ | Egenstudier | 42 |
5 studiepoeng | mellom samlingene | Lærerstyrte aktiviteter | 19 |
|
| Veiledning | 10 |
|
| Praktisk arbeid | 19 |
Emne E | Aktiviteter som foregår på samlinger | 125 | |
Sammenføying 58TB54E
| Aktiviteter som foregår på nett/ | Egenstudier |
153 |
15 studiepoeng | mellom samlingene | Lærerstyrte aktiviteter | 56 |
|
| Veiledning | 45 |
|
| Praktisk arbeid | 56 |
Emne F | Aktiviteter som foregår på samlinger | 163 | |
Restaurering 58TB54F
| Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier |
206 |
20 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 76 | |
| Veiledning | 58 | |
| Praktisk arbeid | 76 | |
60 studiepoeng |
|
| 1750 timer |
Sist revidert: 07.09.2018
Plan for gjennomføring av: Klassisk bygningshåndverk og restaurering, nettstøttet studium over 2 år
Klassisk bygningshåndverk og restaurering | Semester | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | |||
Emnekode | Emnenavn | Omfang | Omfang | Omfang | Omfang | Omfang |
A | Materiallære | 5 studiepoeng | 2,5 | 2,5 |
|
|
|
| |||||
B | Materialbearbeiding | 5 studiepoeng | 2,5 | 2,5 |
|
|
|
| |||||
C | Verktøylære | 10 studiepoeng | 5 | 5 |
|
|
|
| |||||
D | Mål- og merketeknikk | 5 studiepoeng | 2,5 | 2,5 |
|
|
|
| |||||
E | Sammenføying | 15 studiepoeng |
|
| 7 | 8 |
|
| |||||
F | Restaurering | 20 studiepoeng |
|
| 10 | 10 |
|
| |||||
SUM |
| 60 studiepoeng | 12,5 | 12,5 | 17 | 18 |
Arbeidsmengde i Klassisk bygningshåndverk og restaurering Nordnes
Emnebeskrivelse | Undervisning | Sjølvstudium | Sum |
---|---|---|---|
58TB54A Materiallære | 105 | 42 | 147 |
58TB54B Materialbearbeiding | 105 | 42 | 147 |
58TB54C Verktøylære | 211 | 84 | 295 |
58TB54D Mål- og merketeknikk | 211 | 84 | 295 |
58TB54E Sammenføying | 282 | 153 | 435 |
58TB54F Restaurering | 373 | 206 | 579 |
Sum | 1287 | 611 | 1898 |
Læringsformer
Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning. Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid samles i en mappe for hvert emne.
Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet. Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.
Mappemetodikk
Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med.
Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Skolen vil benytte ulike læringsformer:
- lærerstyrt undervisning og forelesninger
- prosjektarbeid og prosjektoppgaver (både gruppe og individuelt)
- utførelse av praktisk arbeid/oppgaver
- individuelle arbeidsoppgaver
- presentasjoner
- veiledning
Undervisningsformer
Studiet er praktiskorientert. Det pedagogiske prinsippet er læring gjennom praktisk arbeid og praksisbasert teori.
Hovedstudiested for utdanningen er studiested Nordnes. Det vil holdes noen samlinger eller deler av samlinger også på andre steder og lokaler. f.eks. Hardanger fartøyvernsenter og Stiftelsen Bryggen.
Arbeidsformer for nettstøttet studium
Utdanningen er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over to år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger per semester.
Hver samling strekker seg over én uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter. Fagskolen i Hordaland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.
Hjemmearbeidet skjer som et nettbasert selvstudium med arbeidskrav, der veiledningen på nett følges opp individuelt på samlingene. Det skriftlige arbeidet skal så langt som mulig kobles til praktisk utøvelse som dokumenteres og vurderes gjennom innleveringer knyttet til logg - og rapportskriving, samt forberedelser til fellespresentasjoner på samlingene.
Gruppearbeid / Prosjektarbeid
Gruppearbeid og prosjektarbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse mellom samlingene.
Undervisningsfilm
Det produseres undervisningsfilmer som detaljert viser arbeidteknikker som undervisies i de ulike emnene tilknytet studiet. Filmene egner seg som redskap for veiledning ved hjemmearbeid mellom samlingene og som forberedelse til undervisning.
Veiledning
Veiledning vil bli nyttet som undervisningsform, og emnelærer vil gi tilbakemelding og veiledning knyttet til både arbeidskrav i emnet, litteraturstudier og praktisk arbeid i felt. Veiledning vil bli gitt i alle emner i studiet, og særlig vektlagt i praktisk arbeid i form av overføring av handlingsbåren kunnskap.
Veiledning kan foregå gruppevis og mellom den enkelte student og lærer, og det tilbys både under samlinger og mellom samlinger. Studentene vil få fortløpende fagsamtaler og/eller praktisk veiledning via nettmøte, skriftlige tilbakemeldinger i form av retting av oppgaver og innleveringer, kommunikasjon via epost eller læringsplattformen its learning. Tilbakemelding på innleveringer/ arbeidskrav skal skje innen to uker. Responstid på andre henvendelser fra student er to virkedager. Terskelen for veiledning og dialog mellom student og veileder vil være lav mellom samlingene.
Selvstudium
Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver, og praktiske øvinger i utførelse av håndverksteknikker.
Vurdering
Vurdering blir gjennomført med emnekarakter for hvert emne, i samsvar med læringsutbyttebeskrivingene. Vurderingene blir gjort på grunnlag av arbeidskravene for emnet. For å bestå emnet må arbeidskravene være oppnådd. Aktiv deltakelse gjennomn studiet vektlegges i vurderingen.
Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens læringsutbytte og oppnådde kompetanse etter endt opplæring.
Sluttvurdering
Karakterskala
Vurdering gjennomføres slik at skolen kan vurdere på et sikkert grunnlag om studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet i det overordnete læringsutbytte. Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F. Karakteren A er beste karakter, og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.
Sluttdokumentasjon
Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår tittelen:
Fagtekniker - Klassisk bygningshåndverk og restaurering
For at dette skal fungere godt internasjonalt, skal begrepet Vocational Diploma (VD) brukes på vitnemålet.
Vitnemålet skal inneholde:
- Emner som inngår i utdanningen.
- Omfang av emner og oppnådd karakter.
- Overordnet læringsutbytte.
- Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.1 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
- Karaktersystemet som blir brukt og antall på studiepoeng.
- Navn på utdanning
Kunnskapsdepartementet vil gi forskrift om gradsbetegnelse. Grad for utdanningen blir oppgitt på vitnemål.
Studenter som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og ev. eksamen.
Emneinnhold i Klassisk bygningshåndverk og restaurering Nordnes
Emnebeskrivelse | Innhold | Studiepoeng |
---|---|---|
58TB54A Materiallære | Emnet skal gi en forståelse av materialkvalitet og – bruk med utgangspunkt i tradisjonell materialforståelse sett i sammenheng med naturvitenskapelig kunnskap om treets egenskaper. | 5 |
58TB54B Materialbearbeiding | Hovedtemaet er hvordan tømmer splittes for å få kvalitetsmessig best mulig utnyttelse av råstoffet, og historiske varianter av dette. Emnet tar for seg utviklingen i bord- og plankeproduksjon med bile, øks og sag som redskap. Den videre produksjonen i snekkerverksted eller på bygg med høvel som hovedverktøy blir praktisert og diskutert. I tillegg er det mindre bolker om oppdeling av spesialvirke til karmer, vindusrammer og verktøy | 5 |
58TB54C Verktøylære | Emnet skal gi en forståelse av den fysiske funksjonen til ulike verktøy og bruk av dem. Dette gjøres i sammenheng med oppsett og stell av verktøy samt ved produksjon av egen høvel. Den praktiske inngangen suppleres med verktøyhistorie. | 10 |
58TB54D Mål- og merketeknikk | Emnet tar for seg ulike teknikker for måling og merking som prøves ut i ulike arbeidsoperasjoner. En historisk gjennomgang av de ulike måleenhetene som har vært i bruk viser hvordan disse er relevante for faget. I tillegg blir det gitt en enkel gjennomgang av oppmåling og tegning for å vise praktisk anvendelse av dette i dokumentasjon av bygninger og gjenstander. | 5 |
58TB54E Sammenføying | Emnet er en videreføring av de foregående emner. Gjennom praktisk byggearbeid, satt i en historisk kontekst med fokus på varianter av sammenføyinger, skal studenten lære de mest grunnleggende teknikkene for sammenføyning - slik som laft, stav, og grindbygging sammen med noen grunnleggende teknikker innen snekkerfaget | 15 |
58TB54F Restaurering | Emnet tar først og fremst for seg praktisk restaureringsarbeid, men også hvordan fagfeltet har endret seg over tid. I de praktiske øvelsene legges det vekt på å lære seg å se og forstå verktøyspor og endringene som er gjort i en bygning eller gjenstand. Her blir det tatt i bruk verktøy, som knyttes til historien om materialtilvirking så vel som om måleenheter og virkesegenskapene slik at sammenhengene i en bygning kan forstås og diskuteres. Har en tilgang til relevante bygninger gis det også praktiske øvelser i hvordan inngrep i stående bygg planlegges og utføres. Med utgangspunkt i forståelsen av eldre bygninger blir det også gitt en innføring i hvordan tilstands- og dokumentasjonsrapporter utarbeides. | 20 |
Sum | 60 |
Pensumliste
Klassisk bygningshåndverk og restaurering Nordnes
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
58TB54A Materiallære | Litteraturliste Materiallære Godal, J. (2012). Tekking og kledning med emne frå skog og mark. Frå den eldre materialforståinga. Akademika forlag. – Sider 19-35 Skogbruk, A., & Meisingset, H. (2000). Hogst, plan metoder og teknikk. Skogbrukets kursinstitutt. – Sider 7-70 |
58TB54B Materialbearbeiding | Litteraturliste Materialbearbeiding Gierløff, C (1945), Litt om Voss og vosseskiferen 1895-1945. Aktieselskapet Voss skiferbrudd. – Sider 5-37 Hans H. H. Heiberg. (1987). Skogbruket på Amblegård. I n. 3. Årbok for sogn, 45 tylvter kiøbmansbord skogbruk og sagbruksdrift i Sogn (Vol. 33, ss. 6-26). Historielaget for sogn. – Sider 6-26 Kåsa, J. H. (1952). Skognytting. Oslo: H. Aschehoug & co./ Snøfugl forlag – Sider 63-92; 300-310 Mæland, J. og Mæland, J. (1999), Om losting. I Gamalt frå Voss.Vol. 31. Voss: Voss bygdeboknemnd. 10 sider Oalann, T. (2012), Sletthogging med Steinar Mølster, Bergen: Norsk Handverksutvikling, Hordaland Fylkeskommune. 10 sider Sandvig, A. (1931). Om bord og plankehugging før vannsagens tid og litt om hvad de gamle brukte skogen til: O. Stribolt. |
58TB54C Verktøylære | Litteraturliste Verktøylære Godal, J. (2015), Om det å lafte. Fagbokforlaget. – Sider 7-90 Lee, L. (1995). The complete guide to sharpening. Taunton Press. – sider 6-17; 142-162; 237-240 Norman, G.A. (1954), Høvelens historie. Lillehammer. De Sandvigske samlinger skrifter II – sider 13- 24; 42-45; 66-93 Oalann, T. (2015), Dokumentasjon og tolking av verktøyspor etter øks og bile, i Strilamaksel. 10 sider Systad, B. & E. Jensen. (2008). Maans Maanssens verktøykiste. Bergen: Stiftelsen Bryggen. 48 sider |
58TB54D Mål- og merketeknikk | Litteraturliste Mål- og merketeknikk Godal, J. B., & Modal, S. (1994). Beresystem i eldre norske hus. TI-forlaget. Godal, J. B., (2016). Å rekne brøk med han tykje, Valsøybotn: Eget forlag – Sider: 11-19: 39-44 Lassen, U. H. (2014). The Invisible Tools of a Timber Framer-A survey of principles, situations and procedures for marking. – Sider: 13-51 Nielsen, N. P. (1942). Yrkeslære for tømrere. Yrkesopplæringsrådet for håndverk og industri. Oslo – Sider: 134-156 Strømshaug, K. (1997). Lafting: Emne og omgangsmåte. Oslo: Landbruksforlaget – Sider 58-60 |
58TB54E Sammenføying | Litteraturliste Sammenføying Frimannslund, R. K, 1943. Kulturgeografisk registrering på Vestlandet. Bergen: Bergen museum. – Sider: 90-106 Godal, J. B., & Modal, S. (1994). Beresystem i eldre norske hus. TI-forlaget – Sider: 91-268 Godal, J. (2015), Om det å lafte. Fagbokforlaget. – Sider 62-76 Holmgren, J. P., Landmark, O. D., & Vesterlid, A. (Eds.). (1945). Husbygging. H. Aschehoug & Company. – Sider: 22-58 Kjennerud, H.K. (1911). Hjelp til selvhjelp. Sløidlære for skole og hjem. Kristiania.: Kristiania - provinsbokhandelen. – Sider: 64-65 Karlsson, T. (2013). Ramverksdørr. Instutionen for kulturvård. Gøteborg universitetet. |
58TB54F Restaurering | Litteraturliste Restaurering Almevik, G. Södra Råda och rekonstruktion som hantverksvetenskaplig metod”. I Hantverkslaboratorium, redigerad av Eva Löfgren, 156–75. Mariestad: Hantverkslaboratoriet, 2011. – Sider: 157-174 Engen, E. (red.) Norsk kulturminnefond – de fem første årene. Norsk Kulturminnefond, Røros, sider: 35-44; 119-130 Hofslundsengen, R. og A. Østrem. (2015). 1700-tals vindussnekring i Bergen. Gøthesen, H. (2012) Gamle vinduer. Gøthesen forlag . – Sider: 145-166 Litleskaret, J. (1997). Bygning og bygningskunst i gamal tid. N. o. sogelag, Frå fjon til Fusa 1997. Nordhordland sogelag – Sider: 49-65 Mattsson, J. (2010). Råtesopp i bygninger: forekomst, påvisning, vurdering og utbedring. Mycoteam. – Sider: 89-124 Mattsson, J. (2010). Treskade-insekter i bygninger. Mycoteam. –Sider: 94-188 Mørk, E. (2004). Research and restoration of the wooden foundation of building nr. Ve. I Safeguarding historic waterfront sites Bryggen in Bergen as a case. Bergen: Stiftelsen Bryggen/Politechnika Szczecinska - Sider: 47-54 Planke, T. (2008). Bygningens mønster–om sammenhenger i et kulturminne. By og. Bakken, K. (red) (2016). Bevaring av stavkirkene. Håndverk og forskning. Oslo: Pax forlag. – sider 117- 134 Wegter, J. (2017). Bygningsarkeologi definisjon, historikk og metodikk. – Sider: 1-30 |