58TB54E Sammenføying
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng15
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKlassisk bygningshåndverk og restaurering
- Startsemester2024 Haust
Om emnet
Emnet er en videreføring av de foregående emner. Gjennom praktisk byggearbeid, satt i en historisk kontekst med fokus på varianter av sammenføyinger, skal studenten lære de mest grunnleggende teknikkene for sammenføyning - slik som laft, stav, og grindbygging sammen
med noen grunnleggende teknikker innen snekkerfaget
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om mangfoldet av nov/laftemetoder i Norge
- kjenner til hovedprinsippene for stavbygging i Norge
- har kunnskap om hovedvarianter for sammenføying i dører og vinduer
- kjenner til hovedlinjene i spikerens historie
- kjenner til noen hovedvarianter av trenagler og utformingen av disse
Ferdigheter
Studenten kan:
- hugge til nov og meddrag i en lafta bygning
- bygge en grindkonstruksjon
- bygge i grovt bindingsverk
- lage en dør/vinduskarm
Generell kompetanse
Studenten:
· skal kunne planlegge og gjennomføre produksjon av ulike bygningsdeler og sette disse sammen ved hjelp av arbeidsmetoder som samsvarer med de metodene som er brukt i den opprinnelige bygningen/ bygningsdelen
· skal kunne argumentere for valg av sammenføyingsmetode ut fra de lastene som virker over bindingene
Undervisningsformer og aktivitet
Samling:
Opplæring gjennom praktiske øvelser og arbeid på verksted og på byggeplass
Undervisning i felt med vurdering av metode for sammenføyninger i eldre bygninger og bygningsdeler
Forelesning og teoriundervisning knyttet til praktisk arbeid i felt og i klasserom/verksted Gruppearbeid
Mellom samlingene: Egenstudium / litteraturstudium Praktiske øvelser
Gruppearbeid via digitale verktøy
Veiledning:
det gis veiledning (direkte og via digitale verktøy) på alle arbeidskrav og litteraturstudier, både under og mellom samlingene
Vurdering
Vurderingen blir gjort på grunnlag av arbeidskravene Mappevurdering:
- 1 prosessbeskrivelse
- 1 praktisk prøve som innbefatter studentens presentasjon av arbeidet
- 1 muntlig sluttprøve basert på avsluttende prosjektarbeid
Karakterskala A-F
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 282 Time(r) | |
Sjølvstudium | 153 Time(r) |
Arbeidskrav
Minimum 80% frammøte til undervisning.
Studenten må gjennomføre det praktiske arbeidet som det blir lagt opp til på verksted og på byggeplass
Delta på forelesning og teoriundervisningen
1 prosessbeskrivelse fra ett av ferdighetsmålene som er beskrevet under læringsutbytte 1 praktisk prøve som innbefatter studentens presentasjon av arbeidet basert på prosjektarbeid
Fagressursar
Litteraturliste Sammenføying
Frimannslund, R. K, 1943. Kulturgeografisk registrering på Vestlandet. Bergen: Bergen museum. – Sider: 90-106
Godal, J. B., & Modal, S. (1994). Beresystem i eldre norske hus. TI-forlaget – Sider: 91-268 Godal, J. (2015), Om det å lafte. Fagbokforlaget. – Sider 62-76
Holmgren, J. P., Landmark, O. D., & Vesterlid, A. (Eds.). (1945). Husbygging. H. Aschehoug & Company. – Sider: 22-58
Kjennerud, H.K. (1911). Hjelp til selvhjelp. Sløidlære for skole og hjem. Kristiania.: Kristiania - provinsbokhandelen. – Sider: 64-65
Karlsson, T. (2013). Ramverksdørr. Instutionen for kulturvård. Gøteborg universitetet.
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Klassisk bygningshåndverk og restaurering