58TB54E Sammenføying

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Klassisk bygningshåndverk og restaurering
    • Startsemester
      2024 Haust

Om emnet

Emnet er en videreføring av de foregående emner. Gjennom praktisk byggearbeid, satt i en historisk kontekst med fokus på varianter av sammenføyinger, skal studenten lære de mest grunnleggende teknikkene for sammenføyning - slik som laft, stav, og grindbygging sammen

med noen grunnleggende teknikker innen snekkerfaget

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •        har kunnskap om mangfoldet av nov/laftemetoder i Norge
  •        kjenner til hovedprinsippene for stavbygging i Norge
  •        har kunnskap om hovedvarianter for sammenføying i dører og vinduer
  •        kjenner til hovedlinjene i spikerens historie
  •        kjenner til noen hovedvarianter av trenagler og utformingen av disse

Ferdigheter

Studenten kan:

  •          hugge til nov og meddrag i en lafta bygning
  •         bygge en grindkonstruksjon
  •         bygge i grovt bindingsverk
  •          lage en dør/vinduskarm

Generell kompetanse

Studenten:

·         skal kunne planlegge og gjennomføre produksjon av ulike bygningsdeler og sette disse sammen ved hjelp av arbeidsmetoder som samsvarer med de metodene som er brukt i den opprinnelige bygningen/ bygningsdelen

·         skal kunne argumentere for valg av sammenføyingsmetode ut fra de lastene som virker over bindingene

Undervisningsformer og aktivitet

Samling:

Opplæring gjennom praktiske øvelser og arbeid på verksted og på byggeplass

Undervisning i felt med vurdering av metode for sammenføyninger i eldre bygninger og bygningsdeler

Forelesning og teoriundervisning knyttet til praktisk arbeid i felt og i klasserom/verksted Gruppearbeid

Mellom samlingene: Egenstudium / litteraturstudium Praktiske øvelser

Gruppearbeid via digitale verktøy

Veiledning:

det gis veiledning (direkte og via digitale verktøy) på alle arbeidskrav og litteraturstudier, både under og mellom samlingene

Vurdering

Vurderingen blir gjort på grunnlag av arbeidskravene Mappevurdering:

-    1 prosessbeskrivelse

-    1 praktisk prøve som innbefatter studentens presentasjon av arbeidet

-  1 muntlig sluttprøve basert på avsluttende prosjektarbeid

Karakterskala A-F

 

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
282 Time(r)
Sjølvstudium
153 Time(r)

Arbeidskrav

Minimum 80% frammøte til undervisning.

Studenten må gjennomføre det praktiske arbeidet som det blir lagt opp til på verksted og på byggeplass

Delta på forelesning og teoriundervisningen

1 prosessbeskrivelse fra ett av ferdighetsmålene som er beskrevet under læringsutbytte 1 praktisk prøve som innbefatter studentens presentasjon av arbeidet basert på prosjektarbeid

Fagressursar

Litteraturliste Sammenføying

Frimannslund, R. K, 1943. Kulturgeografisk registrering på Vestlandet. Bergen: Bergen museum. – Sider: 90-106

Godal, J. B., & Modal, S. (1994). Beresystem i eldre norske hus. TI-forlaget – Sider: 91-268 Godal, J. (2015), Om det å lafte. Fagbokforlaget. – Sider 62-76

Holmgren, J. P., Landmark, O. D., & Vesterlid, A. (Eds.). (1945). Husbygging. H. Aschehoug & Company. – Sider: 22-58

Kjennerud, H.K. (1911). Hjelp til selvhjelp. Sløidlære for skole og hjem. Kristiania.: Kristiania - provinsbokhandelen. – Sider: 64-65

Karlsson, T. (2013). Ramverksdørr. Instutionen for kulturvård. Gøteborg universitetet.

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Klassisk bygningshåndverk og restaurering

Emneansvarlig

Atle Østrem