Anlegg Voss

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Anlegg
    • Studiepoeng
      120
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Voss
    • Studieform
      Deltid
    • Startsemester
      2023 Haust

Anlegg Voss

Om studiet

Utdanning for bygg- og anleggsfagene i teknisk fagskole gir fagskoleingeniør- og mellomlederkompetanse innen en stor og samfunnsmessig viktig bransje. Typiske arbeidsoppgaver for en fagskoleingeniør er å kunne beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser innen et anleggsprosjekt. Anleggsutdanningen omfatter også landmåling/geomatikk og kommunalteknikk, med anbud og kalkulasjon, med geoteknikk, fjellarbeid, anleggsdrift og prosjektstyring.

Undervisningen tar sikte på å utdanne fagskoleingeniører for følgende stillinger innen bygg- og anleggsfagene:

  • entreprenører og konsulenter
  • anleggsledere
  • formenn
  • kvalitetskontrollører/anleggskontrollører
  • kommuneteknikere
  • stikningsteknikere
  • salgsrepresentant for anleggsbransjen

Læringsutbyte

Læringsutbyttebeskrivingene viser det kandidatene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning i bygg, i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om begreper, teorier, beregningsmodeller og verktøy og materialvalg, samt om koordinering og planlegging av et bygg- og anleggsprosjekt
  • har kunnskap om økonomistyring, personalledelse, markedsføringsledelse og bransjenormer for å kunne være operasjonell leder i bygg- og anleggsprosjekter i privat og offentlig arbeidsliv
  • har kunnskap som gir grunnlag for godkjenninger etter Plan- og bygningsloven
  • kan vurdere eget arbeid mot lover, forskrifter, kontraktdokumenter, håndbøker fra Statens vegvesen, kommunaltekniske normer og bransjenormer og hvordan det påvirker utførelsen av bygg- og anleggsprosjekter
  • har kunnskap om anleggsbransjen og om hva som inngår i et bygg- og anleggsprosjekt
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap ved å følge med på nye krav til bygg- og anlegg, nye materialer og teknikker gjennom kurs og videreutdanning, faglig litteratur og lovverk
  • kjenner til anleggsbransjens historie, tradisjoner, egenart om hvordan drift, vedlikehold og utførelsesmetoder har endret seg og om hvordan lokalsamfunnet har blitt påvirket av endringene
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen anleggsbransjen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av løsninger for bygningskonstruksjoner, veg, vann og avløp
  • kan administrere et anleggs- eller vedlikeholdsprosjekt gjennom økonomistyring, personalledelse, kontraktsoppfølging, kvalitetssikring og HMS
  • kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse ved utarbeidelse av et anlegg og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, som i regelverk, standarder, forskrifter, håndbøker og bransjenormer og vurdere relevansen for faglige og sikkerhetsmessige problemstillinger som kan oppstå under en bygg- og anleggsprosess
  • kan kartlegge en situasjon, som å gjennomføre en tilstandsanalyse på et anlegg og identifisere faglige problemstillinger og iverksette eventuelle tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et anleggsprosjekt alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer, som klare ansettelses- og arbeidsforhold og med tanke på samspillet mellom teknologi, miljø og samfunn både nasjonalt og internasjonalt
  • kan som ansatt i et firma med nødvendige godkjenninger både søke om, prosjektere og lede utførelsen av større og mindre anleggsprosjekter etter kunders behov, samt vurdere behov for vedlikehold på et anlegg og planlegge og lede gjennomføringen av vedlikeholdsarbeid i samarbeid med eiere og myndigheter
  • kan prosjektere og lede gjennomføring av ulike typer anleggsprosjekter der det blir gjennomført livsløpsanalyser og vurdert energiforbruk, miljøbelastninger og økonomi, med ryddige ansettelses- og arbeidsforhold
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med leverandører og kunder
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor anleggsbransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende anleggsprosjekter
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen anleggsfaget, som kan føre til nyskapning og innovasjon innenfor bransjen

Opptak

Formelle opptakskrav

Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er

anten relevant fag- eller sveinebrev eller relevant treårig yrkesfagleg opplæring.

Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve.

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Søkjarar som ikkje oppfyller dei formelle krava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.

For utfyllande informasjon sjå fagskulen.no eller Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no.

Organisering av studiet

Omfang

Utdanningens navn:                                                   Anlegg

Utdanningens antall arbeidstimer totalt:                    3500 timer Utdanningens antall studiepoeng totalt:                    120 studiepoeng

 

Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning. Studiet har to gjennomføringsmodeller:

  • 2 års utdanning på dagtid (heltidsstudium)
  • 3 års utdanning nettbasert med ukesamlinger (deltidsstudium)

Utdanningen er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger på studiested Voss per semester.

Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over én uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.

Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.

 

 

 

Fordeling arbeidstimer – nettstøttet studium (deltidsstudium)

 

 

Emnenavn     og     emnets

omfang i studiepoeng

Aktivitet

Arbeids-

timer

Emne A – 00TB02A

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

75

Realfaglige redskap

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

149

10 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

37

 

Veiledning

30

Emne B – 58TB02L

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

62

Yrkesrettet kommunikasjon

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

116

8 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

30

 

Veiledning

25

Emne C – 00TX00A

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

75

LØM-emnet

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

149

10 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

37

 

Veiledning

30

Emne D – 58TB02N

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

110

Byggeprosess

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

15 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

65

 

Veiledning

40

Emne E – 58TB02O

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

110

Byggesaken

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

15 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

65

 

Veiledning

40

Emne F – 00TB02F

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

105

Konstruksjon anlegg

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

 

Lærerstyrte aktiviteter

65

15 studiepoeng

Veiledning

45

Emne G – 00TB02G

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

135

Anleggsdrift med faglig ledelse

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

301

 

Lærerstyrte aktiviteter

86

20 studiepoeng

Veiledning

60

Emne H – 58TB02H

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

105

Lokal tilpassing

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

220

15 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

65

 

Veiledning

45

 

 

Emne I – 58TB02N

Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger

87

Hovedprosjekt

Aktiviteter som foregår på nett

Egenstudier

160

12 studiepoeng

Lærerstyrte aktiviteter

74

 

Veiledning

42

120 studiepoeng

 

 

3500 timer

Arbeidsmengde i Anlegg Voss, nettstøttet studium

EmnebeskrivelseEgenstyrt
aktivitet
Timeplanfesta
timer
UndervisningSjølvstudiumSum
00TB02A Emne A Realfaglige redskap00166126292
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon00135100235
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring00166126292
58TB02N Emne D Byggeprosessen0034494438
58TB02O Emne E Byggesaken0094344438
00TB02F Emne F Konstruksjon anlegg med faglig ledelse3359000425
00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse44612000566
58TB02H Emne H Lokal tilpassing3359000425
58TB02M Emne I Hovedprosjektet2707000340
Sum13863709057903451
Anlegg Voss, nettstøttet studium

Læringsformer

Fagskulen Vestland legger til rette for læringsformer der studentene kan bruke denne kompetansen. Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.

Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.

Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet. Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.

Hospitering i arbeidslivet kan brukes som et ledd i utdanningen. Dette skal da være relevant i forhold til studentens fordypning.

Mappemetodikk

Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med.

Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Skolen vil benytte ulike læringsformer:

  • lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • prosjektarbeid og prosjektoppgaver (både gruppe og individuelt)
  • individuelle arbeidsoppgaver
  • presentasjoner
  • nettbasert undervisning (gjelder nettstøttet studium)
  • veiledning

Til hvert emne blir det satt opp arbeidskrav som skal være gjennomført som grunnlag for vurdering. Deltagelse i undervisningen ved fagskolen er obligatorisk og inngår som en del av arbeidskrav for å kunne stille seg til eksamen. Det er krav om 80 % frammøte.

Undervisningsformer

Forelesning

En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger  tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Enkelte emner tilbyr også synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.

Læringsressurser

Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.

Gruppearbeid

Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse. Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres avsluttende skoleår.

Veiledning

Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner. Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt.

Selvstudium

Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver, etc.

Vurdering

Vurdering gjennomføres slik at skolen kan vurdere på et sikkert grunnlag om studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet i det overordnete læringsutbytte. Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F. Karakteren A er beste karakter, og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.

Vurdering blir gjennomført med emnekarakter for hvert emne, i samsvar med læringsutbyttebeskrivingene og arbeidskravene for emnet. For å bestå emnet må arbeidskravene være oppnådd. Vurderingene bygger på innleveringer, lab, mappevurdering og prøver, spesifisert under hvert emne.

Mappevurdering er en vurderingsform som skal se bedre helheten i læringsprosessen. Studentens arbeid blir samlet i en arbeidsmappe og det skal være tett dialog mellom faglærer og student om progresjon og utvikling i læringen. Dette kan benyttes for å dokumentere at studenten ser sammenhengen mellom teori og praksis.

Mappevurdering kan nyttes sammen med andre arbeidskrav i emnene. Det skal foretas både underveis- og sluttvurdering. Den kan være både muntlig og skriftlig og skal være dokumentert. Dette kommer i tillegg til den daglige kontakten mellom student og lærer. Underveisvurdering har til hensikt å gi lærerne og studentene informasjon om studentens kompetanse slik at veiledningen kan tilpasses studentenes behov. Presise og relevante tilbakemeldinger skal motivere studentene til videre innsats og være til hjelp i læringsarbeidet.

Studentene må selv medvirke aktivt i underveisvurderingen.

Studentene tas inn til treårig nettstøttet utdanning.

For å kunne fortsette etter halve studieløpet, kan man kun ha ikke bestått i ett emne jf. § 3-15 i forskrift for Fagskolen i Hordaland. Alle de andre emnene må være bestått.

Sluttvurdering

Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens læringsutbytte og oppnådde kompetanse etter endt opplæring, en helhetlig vurdering av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.  Emnekarakter gir uttrykk for den kompetansen som er oppnådd.  Vurderingsgrunnlag og kriterier er beskrevet i studieplanen under det enkelte emnet. Arbeidskrava må vere godkjente før studenten får endelig karakter. 

Det er lærerne i emnet som gir sluttvurderinga. 

Sluttdokumentasjon

Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår tittelen:

Fagskoleingeniør – Anlegg

For at dette skal fungere godt internasjonalt, skal begrepet Vocational Diploma (VD) brukes på vitnemålet.

Vitnemålet skal inneholde:

  • Emner som inngår i utdanningen.
  • Omfang av emner og oppnådd karakter.
  • Overordnet læringsutbytte.
  • Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
  • Karaktersystemet som blir brukt og antall på studiepoeng.
  • Navn på utdanning og tittel på hovedprosjektet.

Studenter som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.

Departementet kan gi forskrift om gradsbetegnelse.

Emneinnhold i Anlegg Voss, nettstøttet studium

EmnebeskrivelseInnholdStudiepoeng
00TB02A Emne A Realfaglige redskap
  • Matematikk
  • Fysikk
10
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon

Navnet på emnet er endret fra «Yrkesfaglig kommunikasjon» til «Kommunikasjon».

I emnet inngår språkene norsk og engelsk.

8
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

LØM-emnet skal gi studentene kompetanse på økonomiske og administrative fagområder, samt innen ledelse. LØM-emnet består av temaene:

  • Markedsføringsledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Økonomistyring

Det trekkes veksler på praktisk erfaring fra arbeidslivet, slik at teoretisk kunnskap i størst mulig grad yrkesrettes og integreres i opplæringen. Planen for LØM-emnet dekker Mesterbrevnemndas krav.

 

10
58TB02N Emne D Byggeprosessen
  • Stikning og nivellering Materiallære Konstruksjonslære
  • Bygg- og anleggskonstruksjon
15
58TB02O Emne E Byggesaken
  • Søknadsprosedyrer Anbud og kontrakter Kvalitetsstyring og HMS
  • Tegningsforståelse
15
00TB02F Emne F Konstruksjon anlegg med faglig ledelse
  • Kommunalteknikk
  • Anleggskonstruksjoner
  • Geoteknikk
  • Betong- og stålkonstruksjoner
  • Konstruksjonslære II
15
00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse
  • Fjellarbeid
  • Anleggsdrift og byggeplassledelse
  • Geomatikk
  • Kostnadsregning og faglig kalkulasjon
  • Utarbeidelse og kontroll av fremdriftsplaner
20
58TB02H Emne H Lokal tilpassing
  • Planlegging og drift
  • Kostnadsregning og kalkulasjon
15
58TB02M Emne I Hovedprosjektet
  • Fagspesifikt fordypningsemne
  • Norsk i hovedprosjekt
12
Sum120

Pensumliste

Anlegg Voss, nettstøttet studium

EmnebeskrivelsePensumliste
00TB02A Emne A Realfaglige redskap

 Emne A Realfaglige redskap

Trond  Ekern,  Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond    Ekern, Øyvind    Guldahl,  Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon

Litteraturliste yrkesrettet kommunikasjon

Lærebøker Bygg Nordnes:

Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3. utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider

Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264  330 sider

Lærebøker Anlegg Voss:

Federl og Hoel: Norsk for Fagskolen, 2020, 3.utgave, Fagbokforlaget , ISBN 9788245033618  333 sider. 

Olav Talberg: Access, Fagbokforlaget, 2.utgave, 2015,  ISBN: 9788241207297  278 sider

00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring

EMNE C: LØM-emnet

Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd ned faglærer.

Alternativ 1

Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032086

Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032093

Mette Holan, (2019): Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2019 ISBN: 9788245032079 

Alternativ 2

Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2018.

ISBN: 9788245024609

Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2018.

ISBN: 9788245024678

58TB02N Emne D Byggeprosessen

Emne D Byggeprosessen

Karlsen (2016), Geomatikkboka, Byggesaken, http://www.byggesaken.no/geomatikk.php Øistein Vollen, (2010), Statikk og fasthetslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528

Jarle Johannessen, (2007), Tekniske tabeller, Oslo, Cappelen, ISBN: 9788202168223, 158 sider

 Bjørn  Normann  Sandaker, Malvin  Sandvik, Bjørn Vik   (2007) Materialkunnskap, Oslo, Byggnæringens Forlag, ISBN: 9788280210210, 132 sider

58TB02O Emne E Byggesaken

Emne E Byggesaken

Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919, 253 sider

 Kåre Bua,    Anders Digernes (2016) Byggesaken, Sandefjord,  Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972013, side 372

 Publikasjoner fra Direktoratet for byggkvalitet: PBL, TEK, SAK10 etter avtale med lærere

00TB02F Emne F Konstruksjon anlegg med faglig ledelse

Karlsen  Geoteknikkboka - 2016 2017 http://www.byggesaken.no/anleggsteknikk.php John Eie (2010) Stålkonstruksjoner, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256270538

John Eie (2010) Konstruksjonslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256270354

00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse

Karlsen, Byggesaksboka - 2016-2017  http://www.byggesaken.no/byggesak.php

58TB02H Emne H Lokal tilpassing

Litteratur fra andre emner

58TB02M Emne I Hovedprosjektet