Anlegg Voss
Studiefakta
- FagområdeAnlegg
- Studiepoeng120
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadVoss
- StudieformDeltid
- Startsemester2023 Haust
Anlegg Voss
Om studiet
Utdanning for bygg- og anleggsfagene i teknisk fagskole gir fagskoleingeniør- og mellomlederkompetanse innen en stor og samfunnsmessig viktig bransje. Typiske arbeidsoppgaver for en fagskoleingeniør er å kunne beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser innen et anleggsprosjekt. Anleggsutdanningen omfatter også landmåling/geomatikk og kommunalteknikk, med anbud og kalkulasjon, med geoteknikk, fjellarbeid, anleggsdrift og prosjektstyring.
Undervisningen tar sikte på å utdanne fagskoleingeniører for følgende stillinger innen bygg- og anleggsfagene:
- entreprenører og konsulenter
- anleggsledere
- formenn
- kvalitetskontrollører/anleggskontrollører
- kommuneteknikere
- stikningsteknikere
- salgsrepresentant for anleggsbransjen
Læringsutbyte
Læringsutbyttebeskrivingene viser det kandidatene skal kunne etter fullført fagskoleutdanning i bygg, i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om begreper, teorier, beregningsmodeller og verktøy og materialvalg, samt om koordinering og planlegging av et bygg- og anleggsprosjekt
- har kunnskap om økonomistyring, personalledelse, markedsføringsledelse og bransjenormer for å kunne være operasjonell leder i bygg- og anleggsprosjekter i privat og offentlig arbeidsliv
- har kunnskap som gir grunnlag for godkjenninger etter Plan- og bygningsloven
- kan vurdere eget arbeid mot lover, forskrifter, kontraktdokumenter, håndbøker fra Statens vegvesen, kommunaltekniske normer og bransjenormer og hvordan det påvirker utførelsen av bygg- og anleggsprosjekter
- har kunnskap om anleggsbransjen og om hva som inngår i et bygg- og anleggsprosjekt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap ved å følge med på nye krav til bygg- og anlegg, nye materialer og teknikker gjennom kurs og videreutdanning, faglig litteratur og lovverk
- kjenner til anleggsbransjens historie, tradisjoner, egenart om hvordan drift, vedlikehold og utførelsesmetoder har endret seg og om hvordan lokalsamfunnet har blitt påvirket av endringene
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen anleggsbransjen
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjøre rede for valg av løsninger for bygningskonstruksjoner, veg, vann og avløp
- kan administrere et anleggs- eller vedlikeholdsprosjekt gjennom økonomistyring, personalledelse, kontraktsoppfølging, kvalitetssikring og HMS
- kan vurdere bedriftens økonomiske situasjon, markeds- og ledelsesutfordringer, og treffe hensiktsmessige og begrunnede valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse ved utarbeidelse av et anlegg og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff, som i regelverk, standarder, forskrifter, håndbøker og bransjenormer og vurdere relevansen for faglige og sikkerhetsmessige problemstillinger som kan oppstå under en bygg- og anleggsprosess
- kan kartlegge en situasjon, som å gjennomføre en tilstandsanalyse på et anlegg og identifisere faglige problemstillinger og iverksette eventuelle tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et anleggsprosjekt alene og som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer, som klare ansettelses- og arbeidsforhold og med tanke på samspillet mellom teknologi, miljø og samfunn både nasjonalt og internasjonalt
- kan som ansatt i et firma med nødvendige godkjenninger både søke om, prosjektere og lede utførelsen av større og mindre anleggsprosjekter etter kunders behov, samt vurdere behov for vedlikehold på et anlegg og planlegge og lede gjennomføringen av vedlikeholdsarbeid i samarbeid med eiere og myndigheter
- kan prosjektere og lede gjennomføring av ulike typer anleggsprosjekter der det blir gjennomført livsløpsanalyser og vurdert energiforbruk, miljøbelastninger og økonomi, med ryddige ansettelses- og arbeidsforhold
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med leverandører og kunder
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor anleggsbransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende anleggsprosjekter
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen anleggsfaget, som kan føre til nyskapning og innovasjon innenfor bransjen
Opptak
Formelle opptakskrav
Det generelle grunnlaget for opptak til studium ved Fagskulen Vestland er
anten relevant fag- eller sveinebrev eller relevant treårig yrkesfagleg opplæring.
Søkjarar som kan dokumentere at dei skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildelast plass på vilkår om bestått prøve.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkjarar som ikkje oppfyller dei formelle krava, og som har fylt 23 år, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom utdanning, praktisk yrkeserfaring og deltaking i organisasjonar m.m.
For utfyllande informasjon sjå fagskulen.no eller Forskrift om opptak ved Fagskulen Vestland, 2022, §2 på www.lovddata.no.
Organisering av studiet
Omfang
Utdanningens navn: Anlegg
Utdanningens antall arbeidstimer totalt: 3500 timer Utdanningens antall studiepoeng totalt: 120 studiepoeng
Studiet har totalt 120 studiepoeng, som tilsvarer 2 års utdanning. Studiet har to gjennomføringsmodeller:
- 2 års utdanning på dagtid (heltidsstudium)
- 3 års utdanning nettbasert med ukesamlinger (deltidsstudium)
Utdanningen er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium som går over tre år. Studiet består av tre obligatoriske samlinger på studiested Voss per semester.
Den første samlingen er en oppstartsamling med innføring i emner og digitale verktøy. Hver samling strekker seg over én uke med 40 undervisningstimer. I tillegg vil det være ca. 8 timer hver samling dedikert til veiledning og andre aktiviteter.
Fagskulen Vestland nytter primært læringsplattform (LMS) og skybasert programvare, men også webkonferanse, for samhandling i den nettbaserte undervisningen.
Fordeling arbeidstimer – nettstøttet studium (deltidsstudium)
Emnenavn og emnets omfang i studiepoeng | Aktivitet | Arbeids- timer | |
Emne A – 00TB02A | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 75 | |
Realfaglige redskap | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 149 |
10 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 37 | |
| Veiledning | 30 | |
Emne B – 58TB02L | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 62 | |
Yrkesrettet kommunikasjon | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 116 |
8 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 30 | |
| Veiledning | 25 | |
Emne C – 00TX00A | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 75 | |
LØM-emnet | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 149 |
10 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 37 | |
| Veiledning | 30 | |
Emne D – 58TB02N | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 110 | |
Byggeprosess | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 220 |
15 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 65 | |
| Veiledning | 40 | |
Emne E – 58TB02O | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 110 | |
Byggesaken | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 220 |
15 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 65 | |
| Veiledning | 40 | |
Emne F – 00TB02F | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 105 | |
Konstruksjon anlegg | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 220 |
| Lærerstyrte aktiviteter | 65 | |
15 studiepoeng | Veiledning | 45 | |
Emne G – 00TB02G | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 135 | |
Anleggsdrift med faglig ledelse | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 301 |
| Lærerstyrte aktiviteter | 86 | |
20 studiepoeng | Veiledning | 60 | |
Emne H – 58TB02H | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 105 | |
Lokal tilpassing | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 220 |
15 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 65 | |
| Veiledning | 45 |
Emne I – 58TB02N | Aktiviteter som foregår stedbasert/ på samlinger | 87 | |
Hovedprosjekt | Aktiviteter som foregår på nett | Egenstudier | 160 |
12 studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | 74 | |
| Veiledning | 42 | |
120 studiepoeng |
|
| 3500 timer |
Arbeidsmengde i Anlegg Voss, nettstøttet studium
Emnebeskrivelse | Egenstyrt aktivitet | Timeplanfesta timer | Undervisning | Sjølvstudium | Sum |
---|---|---|---|---|---|
00TB02A Emne A Realfaglige redskap | 0 | 0 | 166 | 126 | 292 |
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon | 0 | 0 | 135 | 100 | 235 |
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring | 0 | 0 | 166 | 126 | 292 |
58TB02N Emne D Byggeprosessen | 0 | 0 | 344 | 94 | 438 |
58TB02O Emne E Byggesaken | 0 | 0 | 94 | 344 | 438 |
00TB02F Emne F Konstruksjon anlegg med faglig ledelse | 335 | 90 | 0 | 0 | 425 |
00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse | 446 | 120 | 0 | 0 | 566 |
58TB02H Emne H Lokal tilpassing | 335 | 90 | 0 | 0 | 425 |
58TB02M Emne I Hovedprosjektet | 270 | 70 | 0 | 0 | 340 |
Sum | 1386 | 370 | 905 | 790 | 3451 |
Læringsformer
Fagskulen Vestland legger til rette for læringsformer der studentene kan bruke denne kompetansen. Emne er betegnelsen på minste enhet som skal vurderes med karakter, i tråd med praksis i annen tertiærutdanning.
Til hvert emne skal det utarbeides arbeidskrav. Studentenes arbeid i forhold til disse kravene samles i en mappe for hvert emne.
Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen. Arbeid med slike problemstillinger blir da sentralt i studiet. Logg og refleksjon må derfor ha en sentral plass i læringsprosessen.
Hospitering i arbeidslivet kan brukes som et ledd i utdanningen. Dette skal da være relevant i forhold til studentens fordypning.
Mappemetodikk
Mappemetodikk benyttes for å få bedre sammenheng og helhet i læringsprosessen. Dette oppnås ved at arbeidsoppdrag ikke er avsluttet i det øyeblikk de er levert, men at det benyttes som et ledd i læringsprosessen og som et grunnlag for veiledning til studenten om hva det må arbeides videre med.
Målet er en tettere dialog mellom lærer og student om progresjon og utvikling i læreprosessen. Skolen vil benytte ulike læringsformer:
- lærerstyrt undervisning og forelesninger
- prosjektarbeid og prosjektoppgaver (både gruppe og individuelt)
- individuelle arbeidsoppgaver
- presentasjoner
- nettbasert undervisning (gjelder nettstøttet studium)
- veiledning
Til hvert emne blir det satt opp arbeidskrav som skal være gjennomført som grunnlag for vurdering. Deltagelse i undervisningen ved fagskolen er obligatorisk og inngår som en del av arbeidskrav for å kunne stille seg til eksamen. Det er krav om 80 % frammøte.
Undervisningsformer
Forelesning
En undervisningsform der lærer presenterer og diskuterer et faglig emne med utgangspunkt i studieplan og pensum. Det blir holdt obligatoriske forelesninger på samlingene. Nettbaserte forelesninger tilbys både asynkrone og synkrone. Asynkrone forelesninger er videosnutter / opptak av forelesninger som legges ut på læringsplattformen og kan sees på et passende tidspunkt. Enkelte emner tilbyr også synkronundervisning via webkonferanseverktøy. Noen forelesningsøkter kan også være hybridundervisninger der en har studenter som deltar fysisk i klasserommet og via webkonferanse.
Læringsressurser
Undervisningsmateriell produseres eller deles av lærer og legges tilgjengelig for studentene på læringsplattform eller via skybaserte tjenester. Læringsressurser kan inkludere dokumenter, lenker til nettsider, videosnutter, opptak av forelesninger m.m.
Gruppearbeid
Gruppearbeid kan være både lærer- og studentdrevet, og innebærer at mindre grupper samarbeider om løsning av en oppgave eller prosjekt. Gruppene kan samhandle via samskrivingsverktøy eller i nettmøter i et virtuelt møterom ved hjelp av webkonferanse. Hovedprosjektet er et større, tverrfaglig gruppeprosjekt som skal leveres avsluttende skoleår.
Veiledning
Veiledning kan forgå både gruppevis eller mellom den enkelte student og lærer. Veiledning tilbys både under samlinger og på nett. Via læringsplattform eller skybasert programvare får studentene tilbakemelding på studentarbeid som f.eks. skriftlige besvarelser eller muntlige presentasjoner. Tilbakemeldingen kan gis både skriftlig, og ved hjelp av videoopptak eller lydfil. Det tilbys også veiledning i sanntid via webkonferanserom hvor student og lærer kan møtes til fastsatte tidspunkt.
Selvstudium
Selvstudium er studentarbeidet utover det fastsatte undervisningstilbudet. Dette inkluderer lesing av pensumlitteratur, bruk av læringsressurser, arbeid med oppgaver, etc.
Vurdering
Vurdering gjennomføres slik at skolen kan vurdere på et sikkert grunnlag om studenten har tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet i det overordnete læringsutbytte. Det skal benyttes bokstavkarakter fra A til F. Karakteren A er beste karakter, og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at emnet ikke er bestått.
Vurdering blir gjennomført med emnekarakter for hvert emne, i samsvar med læringsutbyttebeskrivingene og arbeidskravene for emnet. For å bestå emnet må arbeidskravene være oppnådd. Vurderingene bygger på innleveringer, lab, mappevurdering og prøver, spesifisert under hvert emne.
Mappevurdering er en vurderingsform som skal se bedre helheten i læringsprosessen. Studentens arbeid blir samlet i en arbeidsmappe og det skal være tett dialog mellom faglærer og student om progresjon og utvikling i læringen. Dette kan benyttes for å dokumentere at studenten ser sammenhengen mellom teori og praksis.
Mappevurdering kan nyttes sammen med andre arbeidskrav i emnene. Det skal foretas både underveis- og sluttvurdering. Den kan være både muntlig og skriftlig og skal være dokumentert. Dette kommer i tillegg til den daglige kontakten mellom student og lærer. Underveisvurdering har til hensikt å gi lærerne og studentene informasjon om studentens kompetanse slik at veiledningen kan tilpasses studentenes behov. Presise og relevante tilbakemeldinger skal motivere studentene til videre innsats og være til hjelp i læringsarbeidet.
Studentene må selv medvirke aktivt i underveisvurderingen.
Studentene tas inn til treårig nettstøttet utdanning.
For å kunne fortsette etter halve studieløpet, kan man kun ha ikke bestått i ett emne jf. § 3-15 i forskrift for Fagskolen i Hordaland. Alle de andre emnene må være bestått.
Sluttvurdering
Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens læringsutbytte og oppnådde kompetanse etter endt opplæring, en helhetlig vurdering av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Emnekarakter gir uttrykk for den kompetansen som er oppnådd. Vurderingsgrunnlag og kriterier er beskrevet i studieplanen under det enkelte emnet. Arbeidskrava må vere godkjente før studenten får endelig karakter.
Det er lærerne i emnet som gir sluttvurderinga.
Sluttdokumentasjon
Studenter som fullfører og består utdanningen vil få utdelt vitnemål og oppnår tittelen:
Fagskoleingeniør – Anlegg
For at dette skal fungere godt internasjonalt, skal begrepet Vocational Diploma (VD) brukes på vitnemålet.
Vitnemålet skal inneholde:
- Emner som inngår i utdanningen.
- Omfang av emner og oppnådd karakter.
- Overordnet læringsutbytte.
- Nivå i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) 5.2 og kvalifikasjonen som ble oppnådd.
- Karaktersystemet som blir brukt og antall på studiepoeng.
- Navn på utdanning og tittel på hovedprosjektet.
Studenter som ikke har fullført hele utdanningen kan be om en karakterutskrift som viser fullførte og beståtte emner og eksamener.
Departementet kan gi forskrift om gradsbetegnelse.
Emneinnhold i Anlegg Voss, nettstøttet studium
Emnebeskrivelse | Innhold | Studiepoeng |
---|---|---|
00TB02A Emne A Realfaglige redskap |
| 10 |
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon | Navnet på emnet er endret fra «Yrkesfaglig kommunikasjon» til «Kommunikasjon». I emnet inngår språkene norsk og engelsk. | 8 |
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring | LØM-emnet skal gi studentene kompetanse på økonomiske og administrative fagområder, samt innen ledelse. LØM-emnet består av temaene:
Det trekkes veksler på praktisk erfaring fra arbeidslivet, slik at teoretisk kunnskap i størst mulig grad yrkesrettes og integreres i opplæringen. Planen for LØM-emnet dekker Mesterbrevnemndas krav.
| 10 |
58TB02N Emne D Byggeprosessen |
| 15 |
58TB02O Emne E Byggesaken |
| 15 |
00TB02F Emne F Konstruksjon anlegg med faglig ledelse |
| 15 |
00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse |
| 20 |
58TB02H Emne H Lokal tilpassing |
| 15 |
58TB02M Emne I Hovedprosjektet |
| 12 |
Sum | 120 |
Pensumliste
Anlegg Voss, nettstøttet studium
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
00TB02A Emne A Realfaglige redskap | Emne A Realfaglige redskap Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352 Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider |
58TB01L Yrkesrettet kommunikasjon | Litteraturliste yrkesrettet kommunikasjon Lærebøker Bygg Nordnes: Norsk for ingeniører. Talmo, T. M., Ulstein, A., & Stifoss-Hanssen, A. (2022). (3. utgave) Universitetsforlaget, ISBN: 9788215063171 281 sider Crossover, Marianne Roald Ytterdal, (2021), (4.utgave) Oslo, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245034264 330 sider Lærebøker Anlegg Voss: Federl og Hoel: Norsk for Fagskolen, 2020, 3.utgave, Fagbokforlaget , ISBN 9788245033618 333 sider. Olav Talberg: Access, Fagbokforlaget, 2.utgave, 2015, ISBN: 9788241207297 278 sider |
00TX00A Ledelse, økonomi og markedsføring | EMNE C: LØM-emnet Ett av de to læreverkene beskrevet under (alternativ 1 eller alternativ 2) skal benyttes. Lærebøker anskaffes først etter samråd ned faglærer. Alternativ 1 Mette Holan, Per Høiseth: Organisasjon og ledelse LØM. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032086 Mette Holan, Per Høiseth: Økonomistyring LØM. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032093 Mette Holan, (2019): Markedsføringsledelse LØM. Fagbokforlaget 2019 ISBN: 9788245032079 Alternativ 2 Hjertnes, Frode: Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagbokforlaget 2018. ISBN: 9788245024609 Hjertnes, Frode og Skorpen, Brynjulf: Økonomistyring for LØM-enmet. Fagbokforlaget 2018. ISBN: 9788245024678 |
58TB02N Emne D Byggeprosessen | Emne D Byggeprosessen Karlsen (2016), Geomatikkboka, Byggesaken, http://www.byggesaken.no/geomatikk.php Øistein Vollen, (2010), Statikk og fasthetslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256271528 Jarle Johannessen, (2007), Tekniske tabeller, Oslo, Cappelen, ISBN: 9788202168223, 158 sider Bjørn Normann Sandaker, Malvin Sandvik, Bjørn Vik (2007) Materialkunnskap, Oslo, Byggnæringens Forlag, ISBN: 9788280210210, 132 sider |
58TB02O Emne E Byggesaken | Emne E Byggesaken Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919, 253 sider Kåre Bua, Anders Digernes (2016) Byggesaken, Sandefjord, Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972013, side 372 Publikasjoner fra Direktoratet for byggkvalitet: PBL, TEK, SAK10 etter avtale med lærere |
00TB02F Emne F Konstruksjon anlegg med faglig ledelse | Karlsen Geoteknikkboka - 2016 2017 http://www.byggesaken.no/anleggsteknikk.php John Eie (2010) Stålkonstruksjoner, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256270538 John Eie (2010) Konstruksjonslære, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256270354 |
00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse | Karlsen, Byggesaksboka - 2016-2017 http://www.byggesaken.no/byggesak.php |
58TB02H Emne H Lokal tilpassing | Litteratur fra andre emner |
58TB02M Emne I Hovedprosjektet |