00TB02A Emne A Realfaglige redskap

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Anlegg
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Voss
    • Studieprogram
      Anlegg Voss
    • Startsemester
      2023 Haust

Om emnet

  • Matematikk
  • Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •         har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
  •          kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
  •          kjenner til komplekse tall
  •          vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
  •          kjenner til SI-systemets oppbygging
  •          kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
  •          kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs en rett linje
  •          kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  •         kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi
  •         vet hva ladning, strøm, spenning og motstand er
  •          kjenner sammenhengen mellom elektrisitet og magnetisme

Ferdigheter

Studenten kan:

  •         bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
  •          bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal i vilkårlige trekanter, samt koble dette til polar framstilling av komplekse tall
  •          omforme uttrykk, både symbolske og med tall, og løse likninger med reelle og komplekse tall, ulikheter og ligningssystem av første og  andre grad og enkle likninger med eksponential- og logaritmefunksjoner
  •          derivere og integrere polynomfunksjoner uten bruk av kalkulator
  •          behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner som beskriver praktiske situasjoner i bygg, spesielt sinus- og eksponentialfunksjonen, ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av resultatene
  •          sjekke om enhetene stemmer i en utregning
  •          beregne resultantkrefter og likevekt i et system
  •          utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
  •          gjøre beregninger med mekanisk energi
  •          gjøre beregninger med tilstandslikningen og oppdrift
  •          utføre kalorimetriske beregninger
  •          behandle innsamlede data, presentere disse, samt vurdere nøyaktighet og gyldighet av resultatene
  •          bruke formelsamlinger og tabeller på en hensiktsmessig måte
  •          løse problemer formulert som tekst knyttet til bygg

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
  • vurdere rimeligheten av resultater
  • bruke realfag til å løse problemer knyttet til bygg
  • velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til bygg

Undervisningsformer og aktivitet

Undervisningen gjennomføres som tavleundervisning med assistert regning av oppgaver. Studentene har oppgaver som skal regnes/utføres mellom undervisningstimene. Mellom undervisningstimene er lærer tilgjengelig for spørsmål angående faget. Undervisningsplan for hva som skal gjennomgås og oppgaver som vil bli benyttet i undervisningen er tilgjengelig for studentene på itslearning. Forelesningsnotater som benyttes i forelesningen er tilgjengelig på itslearning. Disse er tilgjengelig i forkant av undervisningen. Logg på hva som er blitt undervist og hva som skal undervises er tilgjengelig for studentene på itslearning.

Undervisningen baseres i stor grad på lærebøker som utgangspunkt for klasseromsundervisning med forelesning, arbeid med oppgaver, og oppgaveløsning på tavlen. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.

Vurdering

Studentene vurderes ut fra innleveringer, gjennomførte prøver og engasjement og utvikling i timene. Karakterer gis iht. fagskolens karakterskala. Prøver, emneprøve, innleveringer, og vurdering av innsats og interesse legges til grunn for vurderingen.

Avsluttende emneprøve.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
166 Time(r)
Sjølvstudium
126 Time(r)

Arbeidskrav

3 innleveringer og 3 emneprøver Minimum 80% frammøte til undervisning.

Fagressursar

 Emne A Realfaglige redskap

Trond  Ekern,  Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond    Ekern, Øyvind    Guldahl,  Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Anlegg Voss

Emneansvarlig

Andrid Solaas