00TB02A Emne A Realfaglige redskap
Emnefakta
- FagområdeAnlegg
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
- StudiestadVoss
- StudieprogramAnlegg Voss
- Startsemester2024 Haust
Om emnet
- Matematikk
- Fysikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
- kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
- kjenner til komplekse tall
- vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
- kjenner til SI-systemets oppbygging
- kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
- kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs en rett linje
- kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
- kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi
- vet hva ladning, strøm, spenning og motstand er
- kjenner sammenhengen mellom elektrisitet og magnetisme
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
- bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal i vilkårlige trekanter, samt koble dette til polar framstilling av komplekse tall
- omforme uttrykk, både symbolske og med tall, og løse likninger med reelle og komplekse tall, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad og enkle likninger med eksponential- og logaritmefunksjoner
- derivere og integrere polynomfunksjoner uten bruk av kalkulator
- behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner som beskriver praktiske situasjoner i bygg, spesielt sinus- og eksponentialfunksjonen, ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av resultatene
- sjekke om enhetene stemmer i en utregning
- beregne resultantkrefter og likevekt i et system
- utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
- gjøre beregninger med mekanisk energi
- gjøre beregninger med tilstandslikningen og oppdrift
- utføre kalorimetriske beregninger
- behandle innsamlede data, presentere disse, samt vurdere nøyaktighet og gyldighet av resultatene
- bruke formelsamlinger og tabeller på en hensiktsmessig måte
- løse problemer formulert som tekst knyttet til bygg
Generell kompetanse
Studenten kan:
- presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
- vurdere rimeligheten av resultater
- bruke realfag til å løse problemer knyttet til bygg
- velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til bygg
Undervisningsformer og aktivitet
Undervisningen gjennomføres som tavleundervisning med assistert regning av oppgaver. Studentene har oppgaver som skal regnes/utføres mellom undervisningstimene. Mellom undervisningstimene er lærer tilgjengelig for spørsmål angående faget. Undervisningsplan for hva som skal gjennomgås og oppgaver som vil bli benyttet i undervisningen er tilgjengelig for studentene på itslearning. Forelesningsnotater som benyttes i forelesningen er tilgjengelig på itslearning. Disse er tilgjengelig i forkant av undervisningen. Logg på hva som er blitt undervist og hva som skal undervises er tilgjengelig for studentene på itslearning.
Undervisningen baseres i stor grad på lærebøker som utgangspunkt for klasseromsundervisning med forelesning, arbeid med oppgaver, og oppgaveløsning på tavlen. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Vurdering
- 3 emneprøver, emnekarakter settes etter ein heilskapeleg vurdering
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 60 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 223 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
- 9 innleveringer
Arbeidskrav må vere bestått for sluttvurdering i emnet.
Fagressursar
Vi anbefaler å avvente med å kjøpe faglitteratur til studiet starter, da endringer kan forekomme frem mot studiestart.
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352
Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Anlegg Voss